وقتی سرمربی پاسخگو نیست!

نتایج به دست آمده در رقابت‌های قهرمانی جهان ملاک خوبی است برای بررسی عملکرد ورزشکاران و کادر فنی که هدایت نفرات اعزامی را برعهده داشت. وقتی در تیم ۱۰ نفره با آن کارنامه درخشان گذشته هیچ کس دستش به مدال طلا نمی‌رسد و تیم ایران از سکوی نایب‌قهرمانی به جایگاه چهارم سقوط می‌کند، بدون شک ایرادات بسیار زیادی وجود دارد. پذیرفتن مسئولیت باخت، عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران ناکامی حداقل کاری است که فدراسیون کشتی باید در قبال رشته فرنگی انجام دهد.
فرنگی‌کاران با دو نقره و یک برنز به ایران بازگشتند، بدون فوت وقت باید بررسی‌های کارشناسی آغاز و تصمیمات کارآمد عاری از هرگونه جانبداری و حمایت‌های بدموقع اتخاذ شود. عملکرد فرنگی‌کاران ایرانی در جهانی صربستان هم خودمان را شوکه کرد و هم رقبای خارجی را. هیچ کس تصور نمی‌کرد شاگردان محمد بنا تا این اندازه از نظر فیزیکی و تاکتیکی کم بیاورند و ضعف‌های عمیق‌شان در بلگراد عیان شود. فرنگی‌کاران اعزامی توانایی کشتی گرفتن تا لحظه آخر را نداشتند و همین ضعف فرصت خوبی بود برای حریفان تا فنون تمرین شده خود را روی کشتی‌گیران کشورمان پیاده کنند.
واقعیت تلخ ناکامی فرنگی‌کاران در بلگراد را همه پذیرفته‌اند، به جز رئیس فدراسیون و البته سرمربی تیم‌ملی! در شرایطی که حضرتی‌پور، مربی ارشد تیم فرنگی بابت نتایج ضعیف از مردم عذرخواهی کرده، اما کماکان خبری از عذرخواهی محمد بنا نشده است. مربی بزرگی که در اوج گرفتن کشتی فرنگی ایران نقش مهم و پررنگی ایفا کرده و خصایص اخلاقی او را همه می‌شناسند. دقیقاً به همین‌خاطر است که هنوز منتظریم نفر اول تیم‌ملی به خاطر نتایج دور از انتظار شاگردانش بعد از قبول مسئولیت مهمی که برعهده گرفته بود، عذرخواهی کند. او در سرمربیگری روش‌های خاص خودش را دارد و با همین روش‌ها تیم‌هایش را برای مسابقات بزرگی، چون المپیک آماده می‌کند. در جهانی ۲۰۲۲ نیز بنا روی عقاید گذشته‌اش پافشاری کرد و به‌رغم انتقاد‌های زیاد اهالی کشتی و همچنین با حمایت تمام و کمال علیرضا دبیر حاضر به برگزاری دیدار‌های انتخابی نشد. در آن زمان احترام به نظر سرمربی لازم بود، ولی حالا که تفکرات او نتیجه عکس داده این‌بار نوبت اوست که به احترام مردم و خانواده بزرگ کشتی ضمن پذیرش مسئولیت این ناکامی، عذرخواهی کند.
علاوه بر این فدراسیون نیز باید پاسخگوی زمین خوردن کشتی فرنگی باشد. رئیس نیز درست همانند بنا هیچ انتقادی در او تأثیر ندارد. دبیر همه مسئولیت فنی فرنگی‌کاران را به بنا سپرده بود و او هم یکی از مقصران ناکامی اخیر محسوب می‌شود. رئیس فدراسیون در اظهارنظری عجیب «انداختن تقصیرات گردن بنا را دور از مردانگی» عنوان کرده، درحالی‌که در ورزش حرفه‌ای مسئولیت تیم برعهده سرمربی است. مگر می‌شود بنا در بازگشت کشتی فرنگی به اوج نقش داشته باشد، اما در ناکامی فرنگی‌کاران در مسابقات جهانی بی‌تقصیر خوانده شود؟ او مخالف اصلی عدم برگزاری انتخابی در اوزان مختلف بوده و هست. این مسئله نیز در نتایج ضعیف بلگراد تأثیرگذار بوده، چطور دبیر منکر این واقعیت می‌شود؟ حتی اگر اشتباهات فردی نفرات پررنگ‌تر از تصمیمات مدیریتی و فنی باشد باز هم سرمربی باید پاسخگوی اشتباهات شاگردانش باشد. اینکه محمد بنا از دریافت پاداش دلاری به صورت خودخواسته امتناع می‌کرده قابل تقدیر است، اما بیان چنین نکاتی آن هم در شرایط فعلی تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند.
ما هم معتقدیم حرمت و احترام بنا باید حفظ شود. به همین خاطر عملکرد تیم‌ملی باید به شکل حرفه‌ای بررسی و ضعف‌های تیم آسیب‌شناسی شود. بعد از آن باید سیاست‌های آتی کشتی فرنگی با نظر کارشناسان، پیشکسوتان و اهل فن تعیین و تدابیر لازم برای آینده اتخاذ شود. هنوز معلوم نیست استعفای واتساپی بنا صحت دارد یا نه، ولی پرواضح است که سرمربی خوشنام کشتی فرنگی ایران به ریکاوری نیاز دارد و باید دست از سیستم گلخا‌نه‌ایی‌ایش بردارد.