رتبه بالای ایران در سرعت خطوط جاده‌ای

ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند، از روایتگری سراسر منفی وضعیت ایران در خارج از کشور و همچنین روایتگری منفی رسانه‌های فارسی‌زبان معاند خارجی از وضعیت داخلی ایران برای مردم کشور به خشم آمده‌اند، به طوری که می‌بینیم بسیاری از این اشخاص به شکل خودجوش در فضای مجازی فعالیت خود را برای اصلاح روایت‌های غلط که در مورد ایران در خارج از کشور رقم می‌خورد، آغاز کرده‌اند. نکته جالب این است که این افراد، فعالان رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان را که در شبانه‌روز صرفاً به نشر اخبار منفی در رابطه با ایران مشغول هستند یا به بی‌اطلاعی در مورد ایران متهم می‌کنند یا دشمنی علنی با مردم ایران، زیرا بر این باورند شیوه فعالیت رسانه‌ای آن‌ها در مقایسه با رسانه‌های غربی غیرمنصفانه است و فقط و فقط به دروازه‌بانی اخبار منفی پیرامون ایران و انعکاس آن به دنیا یا به مردم داخل کشور مشغول هستند.
ماحصل یک عمر کار عمرانی
بررسی‌های دخل و خرج ایران طی دهه‌های گذشته نشان می‌دهد درآمد‌های کشور عموماً صرف تأمین هزینه‌های جاری، عمرانی و پرداخت‌های انتقالی بودجه شده و همین شیوه هزینه‌کرد بودجه بالطبع دستاورد‌هایی در حوزه‌های مختلف برای کشور به همراه آورده است، هر چند با گذر زمان به دلیل برتری بودجه جاری بر بودجه عمرانی، آنطور که انتظار می‌رفت شاهد رشد هزینه‌های عمرانی قابل ملاحظه نبوده‌ا‌یم، اما همین هزینه‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف پروژه‌های زیادی را در کشور به منصه ظهور رسانده است که به طور نمونه امروز در حوزه راه‌های جاده‌ای ایران حرف برای گفتن دارد.
دومین شرکت از نظر بودجه


به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی تا پایان دولت دهم یکی از شرکت‌های متعلق به وزارت راه که کار توسعه راه‌های حمل و نقل اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی را بر عهده داشت بعد از شرکت ملی نفت، بیشترین بودجه را در حوزه شرکت‌ها به خود اختصاص داده بود و امروز به روایت نهاد‌های بین‌المللی شاهد این موضوع هستیم که ایران در حوزه جاده‌ای در میان کشور‌های دنیا وضعیت مناسبی دارد و امید می‌رود خودروسازان داخلی بر همین اساس خودرو‌هایی تولید کنند که هم کیفیت قابل رقابت با خودرو‌های خارجی داشته باشد و هم اینکه هزینه تلفات جاده‌ای را به حداقل ممکن برساند، زیرا در شأن مردم ایران نیست که جان‌شان در تصادفات پیش‌پاافتاده به دلیل باز نشدن ایربگ‌ها یا ضعف شاسی و بدنه با تهدید مواجه شود.
روایت صندوق بین‌المللی پول
به گزارش تسنیم، صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت سرعت جاده‌ها در ۱۶۲ کشور جهان از جمله ایران پرداخته است.
این گزارش بر پایه اطلاعات دریافتی از گوگل مپ تهیه شده است و زمان متوسط سفر بین شهر‌های بزرگ هر کشور را که حداقل ۸۰ کیلومتر با هم فاصله دارند، مورد سنجش قرار داده است.
بر این اساس، کشور‌ها از نظر سرعت جاده‌های خود به چهار دسته تقسیم شده‌اند:۱- کشور‌هایی با کندترین جاده‌ها که متوسط سرعت در جاده‌های بین شهر‌های بزرگ آن‌ها بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت است. ۲- کشور‌هایی با سرعت متوسط جاده‌های ۶۱ تا ۷۵ کیلومتر در ساعت، ۳- کشور‌هایی با سرعت متوسط جاده‌های ۷۶ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت و ۴ - کشور‌هایی با سریع‌ترین جاده‌ها که متوسط سرعت در جاده‌های بین شهر‌های بزرگ آن‌ها بین ۹۱ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است.
بررسی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد تقریباً ۳۰ کشور جهان دارای سریع‌ترین جاده‌ها هستند، یعنی سرعت جاده‌ها بین شهر‌های بزرگ آن‌ها ۹۱ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است و ایران نیز در بین این کشور‌ها قرار دارد.
سرعت متوسط جاده‌های بین شهر‌های بزرگ در ایران ۹۴ کیلومتر در ساعت برآورد شده است که بر این اساس، ایران در بین ۳۰ کشور جهان دارای سریع‌ترین جاده‌ها قرار گرفته است.
از جمله کشور‌هایی که سرعت جاده‌ها در آن‌ها از ایران کمتر است یعنی سرعت کمتر از ۹۴ کیلومتر در ساعت دارند عبارتند از: چین (۹۰ کیلومتر در ساعت)، روسیه (۷۶ کیلومتر در ساعت)، ترکیه (۹۳ کیلومتر در ساعت)، مصر (۸۳ کیلومتر در ساعت)، پاکستان (۸۶ کیلومتر در ساعت)، اندونزی (۵۵ کیلومتر در ساعت)، هند (۵۸ کیلومتر در ساعت)، برزیل (۷۲ کیلومتر در ساعت)، اوکراین (۷۵ کیلومتر در ساعت) و لهستان (۹۲ کیلومتر در ساعت.)
بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، کشور‌هایی که دارای بالاترین سرعت جاده‌ها هستند، عموماً کشور‌های ثروتمند، دارای اقتصاد‌های بزرگ و نسبتاً توسعه‌یافته هستند. این کشور‌ها علاوه بر ایران عبارتند از: امریکا، کانادا، آرژانتین، شیلی، سوئد، آلمان، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، اتریش، مجارستان، کرواسی، صربستان و یونان، ترکیه، عربستان، عمان، کره‌جنوبی، مالزی، مراکش، آفریقای‌جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا و استرالیا.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود افزوده است: سرعت جاده‌ها یکی از عوامل مهم در تحرک اقتصادی و توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود، به همین دلیل، کشور‌هایی که جاده‌های کندتری دارند، عموماً کشور‌های فقیر و توسعه‌نیافته هستند و در کشور‌های ثروتمند و اقتصاد‌های بزرگ و توسعه‌یافته، عموماً سرعت خودرو‌ها در جاده‌ها بالاتر است، البته این گزارش موضوع امنیت جاده‌ها و دیگر اشکال حمل و نقل مثل حمل و نقل ریلی و هوایی را مورد بررسی قرار نداده است.
برخی کشور‌هایی که دارای کندترین جاده‌ها هستند، یعنی سرعت جاده‌های آن‌ها بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت است، عبارتند از: افغانستان، هند، سریلانکا، یمن، مغولستان، سومالی، کنیا، سودان جنوبی، تانزانیا، نیجریه، میانمار، تاجیکستان، اندونزی، کلمبیا و بولیوی.