بیانیه‌ وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر کشور

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای تحلیلی به جزئیات بیشتری از پشت پرده حوادث روزهای اخیر در برخی نقاط کشورپرداخت. به گزارش فارس، وزارت اطلاعات پیرامون حوادث اخیر کشور بیانیه‌ای منتشر کرده است:  در بخشی از این بیانیه آمده است:در روزهای عبرت‌آموز گذشته که فعالیت لایه‌های پنهان فتنه‌گر تشدید شده بود، به همان نسبت امکان شناسایی عوامل مخرب و تروریست نیز افزایش یافت. اینک بنا به مقتضای شرایط عمومی کشور و تا آن‌جا که ملاحظات امنیتی اجازه می‌دهد، بخشی از کشفیات و دستگیری‌های صحنه و پشت صحنه را به آگاهی ملّت فهیم، صبور و مقاوم ایران اسلامی می‌رساند:۱- در روزهای گذشته، ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین بازداشت شده‌اند. 
۲- بازداشت ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از مزدوران رسمی گروهک‌های صهیونیستی موسوم به کومله، دمکرات، پاک، پژاک  که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول توطئه علیه مردم مظلوم کردستان بودند.3- دستگیری ۵ عضو گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره که با استفاده از فرصت اغتشاشات، درصدد بمب‌گذاری در محافل مردمی و نیز در جمع آشوب‌گران و انتساب انفجارها به طرف‌های مقابلِ هر یک، برای تشدید نزاع و درگیری طرفین بودند. - سازمان جاسوسی بهاییت بنا به دستور مرکزیت مستقر در حیفای اشغالی، ورود پرحجمی به صحنه‌ آشوب و اغتشاش و تشویق به خرابکاری و تخریب اماکن عمومی داشت. بر این مبنا در روزهای اخیر هسته‌ی اصلی و سرّی بهاییت شامل سه نفر از سران بهاییت و دو نفر از تیم رسانه‌ای آن‌ها بازداشت شدند.5- ۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان نشان‌دار در صحنه‌های اغتشاش و پشت صحنه‌ها شناسایی و بازداشت شدند.6- شناسایی و بازداشت ۲۸ نفر از اراذل و اوباشی که سابقه‌ی زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباش‌گری، تجاوز به عنف و ... را دارا هستند.همچنان‌که درگذشت غمبار مرحومه امینی در این مقطع را صرفاً دستاویزی برای پروژه و توطئه‌ بزرگِ طراحی شده برای تحریک اقشاری از مردم، وارد کردن گروهک‌های تروریستی و تکفیری به صحنه، انجام خرابکاری و کشته‌سازی در چارچوب «مدل صهیونیستی حداکثر خشونت» قرار دادند. اما پیش از واقعه‌ مذکور و در خلال روزهای اغتشاش نیز، وقایع دیگری به‌عنوان مقدمات شورش یا مکمل و مقوّم آن اتفاق افتاده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:الف) در چند ماه گذشته، برخی سرویس‌های جاسوسی غربی و رژیم صهیونیستی، دوره‌های «آموزش مربیّان براندازی» برای تعدادی از عناصرِ مرتبط و از پیش نشان شده برگزار کرده بودند. در این دوره‌ها که برخی در کشورهای منطقه و تعدادی خارج از منطقه برگزار می‌شدند، آموزش‌های نحوه‌ مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی، نافرمانی مدنی و براندازی تدریس می‌شد و قرار بر این بود که افراد آموزش دیده، آموخته‌ها را به عناصر دیگری در داخل کشور منتقل نمایند. 
ب) طرح انفجار یک مرکز حساس صنعتی در دو ماه گذشته - موضوع اطلاعیه‌های مورخ اول و پنجم مرداد ماه – بخشی از تمهیدات پیش از توطئه بزرگ اغتشاش بود که در این مورد نیز، اطلاع‌رسانی محدودی صورت گرفت و مستند مشروح آن ظرف روزهای آتی منتشر خواهد شد.