شکست جریان صدر در انحلال پارلمان

۲ ماه پس از تلاش های متعدد ، مختلف و البته ناکام جریان صدر برای انحلال پارلمان عراق ، بالاخره نمایندگان مردم این کشور گرد آمده و اولین جلسه پارلمان را با حضور ۲۳۵ نفر تشکیل دادند .
اولین تصمیم این مجلس، مخالفت با استعفای محمد الحلبوسی رئیس پارلمان بود و در روزهای آینده بر طبق گفته های روسای جریان چهارچوب هماهنگی گروه های شیعه، محمد شیاع السودانی به عنوان رئیس مجلس وزراء یا همان نخست وزیر انتخاب خواهد شد .
نتیجه پارلمان عراق نشان داد عزم نمایندگان مردم برای ادامه کار این نهاد کاملا جدی است و آنان با تلاش های جریان صدر برای انحلال آن به طور قطعی مخالفت اند .
البته عده ای از نمایندگان در نشست امروز حضور نیافتند، لکن این عدم شرکت مانع از آن نشد که پارلمان تشکیل نگردد. به نظر می رسد با انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت ، با توجه به شناختی که از شیاع السودانی وجود دارد، روند آرامش بخشی در عراق آغاز شده مشکلات این کشور به صورت آرام و تدریجی مرتفع شود.


نکته مهمی که در سوابق محمد شیاع السودانی وجود دارد اینست که او هیچگاه متهم به فساد اقتصادی نبوده و همچنین عملکرد موفقی را در مسئولیت های پیشین خود اعم از استانداری و وزارت برجای نهاده است. اتفاقی که هنوز هم با مخالفت هایی در عراق همراه است و برخی از طرفداران صدر بار دیگر دست به تجمع در بصره زدند.
تحلیلگر مسائل بین الملل