میوه های وارداتی حیات خلوت تجار خاص

آرمان امروز: در حال حاضر تنها 4 ميوه مجوز واردات به کشور را دارند و مابقي ميو هاي خارجي که در برخي از واحدهاي سطح شهر مشاهده مي شوند از مبادي غير رسمي در سب خانوارها قرار مي گيرند . البته فارغ از اينکه ورود ميوه هاي قاچاق به دليل تهديداتي که مي تواند براي سلامت جامعه و حتي مخاطرات زيست محيطي در زمينه ورود افات براي کشور به همراه داشته باشد . درباره ميوه هايي که مجوز واردات ارند نکته حائز اهميت انحصار واردات از سوي عده اي خاص است که اين موضوع باعث شده تا قيمت اين محصولات بدون هرگونه ضابطه و تنها بر اساس تصميم وارد کننده صرت گيرد موضوعي که گاها باعث مي شود در برخي از ايام موز به بيش از کيلويي 50 هزار تومان نيز برس د و ضعف نظارتي و البته عدم تمايل اتحاديه ها و تشکل هاي مرتبط براي معرفي و برخور ب اين افراد به افزايش تخلفات و سودجويي اين گروه  دامن مي زند
در حال حاضر عرضه ميوه هاي لاکچري و قاچاق چيز پنهاني نيست . کافي است سري به فروشگاه هاي بالاي شهر يا ميوه فروشي هاي محله هاي از ما بهتران بزنيد تا با انواع ميوه هايي که با قيمت هاي نجومي عرضه مي شوند بيشتر آشنا شويد. از بلوبري گرفته تا پوملو، پاپايا، رزبري. واز کيوانا، کامکوات گرفته تا استار فروت، رامبوتان و .... در اين ميان اما فروشگاه‌هاي اينترنتي از يک سو و ساير فروشگاه‌هاي سطح شهر رقابت سنگيني را در فروش ميوه‌هاي قاچاق با يکديگر آغاز کرده اند.
اين در حالي است که متوليان در ابتدا وجود چنين ميوه‌هايي را در سطح شهر قبول نداشتند، اما با اپيدمي فروش اين ميوه‌ها در سطح شهر‌ها ديگر نتوانستند بر قاچاق اين ميوه‌ها به کشور سرپوش بگذارند.
اتحاديه نظارتي بر ميوه هاي وارداتي ندارد!


رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران در همين زمينه و در گفت و گو با آرمان امروز با ذکر اينکه هر روز بر ميزان قاچاق ميوه‌هاي لاکچري به کشور افزوده مي‌شود و آنها هيچ وظيفه اي براي برخورد با انها ندارند گفت: پشت پرده قاچاق ميوه مبهم ترشده چراکه ورود اين ميوه‌هاي با کاميون‌هاي معمولي از مرز‌هاي کشور تا ميدان مرکزي ميوه و تره بار تهران امکان پذير نيست.
اسدالله کارگر رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران گفت: طي سال‌هاي اخير قاچاق ميوه به کشور توسط عده‌اي خاص انجام مي‌گيرد. يعني هر ميوه اي توسط چند نفر خاص و عمده فروش وارد و توزيع مي شود.
وي در پاسخ به اين سوال که در مورد هر کدام از ميوه هاي لاکچري و قاچاق چند نفر دخيل هستند؟ گفت: من اطلاع چنداني از اين موضوع ندارم فقط تا جاييکه مي دانم، تعداد آنها محدود است. چون ما متولي بحث واردات و قاچاق نيستيم . بلکه وظيفه ما نظارت بر عملکرد ميوه فروشي هاي سطح شهر است که در صورت مشاهده هر گونه تخلفي، هم خودمان و هم از طرق مختلفي مانند اتاق اصناف ، وزارت بازرگاني و... با آنها برخورد مي کنيم.
اين در حالي است که اسماعيل مراديان نايب رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي نيز اين موضوع را تاييد کرده و گفت: مثلا بازار موز در انحصار چند فرد خاص است. يعني آنها تعيين مي‌کنند که موزبا چه قيمتي عرضه شود. آنها نيز براساس فرمول عطش بازار قيمت را مشخص مي کنند. مثلا تجربه نشان داده است بعد از اتمام ماه‌هاي محرم و صفر و افزايش مهماني‌ها و دورهمي‌ها ميزان مصرف موز بالا مي‌رود و اين احتمال وجود دارد که در هفته‌هاي آينده نرخ موز بالاتر از نرخ فعلي شود.
اکثر وارداتي ها  در فروشگاه هاي بزرگ عرضه مي شوند
در عين حال رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران با تاکيد براينکه هم اينک بيشتر ميوه هاي لاکچري در فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي و يا ميوه فروشي هايي که مجوز ندارند عرضه مي شوند گفت: البته من نمي دانم چطور اين ميوه ها به مراکز ياد شده مي رسند و فروخته مي شوند چون اصولا کنترل و نظارت برفروش ميوه‌هاي قاچاق و لاکچري در مارکت‌ها و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تحت نظارت اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران نيست و سازمان تعزيرات بايد با عرضه آنها در اين فروشگاه‌ها برخورد کند. کارگر با ذکر اينکه ما هر ماه از طريق پيامک هشدارهايي را براي اعضاي اتحاديه ارسال مي کنيم گفت: ما از طريق اين پيامک ها به صاحبان واحد‌هاي صنفي سطح شهر تحت پوشش اتحاديه (به غير ازفروشگاه‌هاي اينترنتي و زنجيره‌اي) اعلام کرده ايم که فروش اين ميوه‌ها غيرمجاز و اگر در سطح فروشگاه‌ها موردي مشاهده شود درابتدا تذکر ودر مراحل بعدي جريمه اعمال مي‌شود.
وي همچنين در خصوص مسير‌هاي ورود قاچاق اين ميوه‌ها به کشور گفت: آنطور که گفته مي شود ميوه‌هاي قاچاق معمولا از مسير‌هاي کوله بري به کشور وارد مي‌شوند. اما نگهداري و حمل  ميوه‌ها نياز به سيستم هاي مجهزي دارد و قطعاً با کاميون‌هاي معمولي وارد کشورو درادامه وارد ميدان مرکزي ميوه نمي‌شود.
به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران عرضه و فروش عمده اين محصولات قاچاق  در حاشيه ميدان اصلي ميوه و تره بار انجام مي‌گيرد و به دست واسطه گران در سطح شهر به ويژه فروشگاه‌هاي اينترنتي و زنجيره‌اي توزيع مي‌شود.
وي البته منکر اين نيز نمي شود که با توجه به عدم نظارت و کنترل، توزيع ميوه‌هاي قاچاق از حاشيه ميدان مرکزي ميوه و تره بار به داخل ميدان اصلي نفوذ پيدا مي کند ولي در عين حال مدعي است: اگر واحد‌هاي داراي پرونده کسب و کار اتحاديه اقدام به فروش ميوه‌هاي قاچاق کنند، بازرسان اتحاديه با اعمال نظارت از مغازه‌هاي سطح شهر در صورت رويت ميوه‌هاي قاچاق نسبت به پلمپ و ابطال پروانه واحد صنفي اقدام مي‌کنند.
اما در اين ميان هنوز سوال مهم ديگري باقي است . اينکه قيمت گذاري اين ميوه ها چگونه انجام مي شود؟ سوالي که  رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران؛ در پاسخ به آن گفت : حقيقت اين است که قيمت گذاري اين ميوه‌ها نيز توسط همين واسطه گران و دلالان انجام مي‌گيرد و رقابت بين عرضه و تقاضا ، نرخ نهايي اين ميوه‌ها را تعيين مي کند. به بياني قيمت گذاري ميوه‌هاي لوکس به هيچ عنوان تحت نظر اتحاديه انجام نمي‌شود و ما دخالتي در آن نداريم.
کارگر ادامه داد: در حالي که عده زيادي از مردم توان خريد ميوه‌هاي معمولي را ندارند افرادي با خريد ميوه‌هاي لاکچري و قاچاق فاصله طبقاتي در سطح شهر را بيش از گذشته عميق‌تر کرده اند