جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس درباره حوادث اخیر

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ضمن تشريح جزئيات جلسه غيرعلني مجلس، توضيحاتي درباره وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير کشور ارائه داد.
سيدنظام الدين موسوي در حاشيه جلسه علني روز گذشته يکشنبه (10 مهرماه) مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران درباره جلسه غيرعلني صبح امروز مجلس گفت: اين جلسه با حضور وزير کشور و فرمانده کل انتظامي کشور برگزار شد و گزارشي درباره اتفاقاتي که طي دو هفته اخير در کشور رخ داده است، ارائه شد. در ابتدا گزارشي درباره فوت مهسا اميني ارائه شد و فرمانده کل انتظامي کشور درباره نحوه مواجهه فراجا با اين موضوع و اتفاقات و اعتراضاتي که رخ داد، مطالبي را مطرح کرد. همچنين رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از بعد امنيتي مطالبي را درباره وقايع اخير ارائه کرد، علاوه بر اين 5 تن از نمايندگان مجلس هم نقطه نظرات خود را در اين باره مطرح کردند و پيشنهاداتي هم به دستگاه‌هاي اجرايي دادند.
فضاي مجازي بايد قانونمند باشد
موسوي درباره زمان رفع فيلتر برخي از شبکه‌هاي اجتماعي گفت: بخش عمده‌اي از کساني که در اغتشاشات اخير حضور داشتند، از بستر فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي تحريک شدند. نظر مجلس آن است که بر اساس واقعيت‌هاي جامعه مردم بايد بتوانند از فضاي مجازي استفاده کنند اما هنوز تصميم گيري قطعي درباره رفع فيلتر برخي از شبکه‌هاي اجتماعي اتخاذ نشده است. برخي از بازداشت شدگان جواناني بودند که در يک فضاي هيجاني در روزهاي اوليه در اعتراضات حضور پيدا کردند که اين افراد آزاد شدند.


برخي از افراد هم که عقبه تشکيلاتي نداشته باشند، آزاد خواهند شد و احتمالاً با آنان مدارا مي‌شود. اما افرادي هستند که به صورت تشکيلاتي و سازمان يافته در اغتشاشات حضور يافته‌اند که همان طور که در بيانيه وزارت اطلاعات آمده است، افرادي که با معاندان ارتباط داشتند قطعاً مورد برخورد قانوني قرار مي‌گيرند و قوه قضائيه براي آنان پرونده تشکيل خواهد داد. درگذشت مهسا اميني اتفاقي بود که رخ داد و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و همه مسئولان بر اين اعتقاد هستند که حتماً بايد احکام شرع، ارزش‌ها، اصول انقلاب و حجاب به عنوان اصول قانون اساسي اجرايي شود و تکاليف شرعي مورد توجه قرار گيرد و ما بايد نسبت به انجام تکاليف مسئوليت داشته باشيم.
نيروي انتظامي بايد تکاليف قانوني خود را انجام دهد
وي بيان کرد: نيروي انتظامي هم مطابق قانون بايد تکاليف قانوني خود را انجام دهد. البته ما نسبت به جان انسان‌ها تقيد داريم و جان انسان‌ها براي ما بسيار مهم است. بعد از ماجراي اتفاق افتاده براي مهسا اميني مسئولان ارشد کشور با تشکيل کميته‌هايي دستور پيگيري براي بررسي ماجرا را دادند.
فرمانده کل انتظامي هم توضيحاتي درباره پيگيري‌هاي انجام شده به نمايندگان ارائه داد. به گفته سردار اشتري از همان روز اول که اين اتفاق براي مهسا اميني رخ داد، به فرماندهي انتظامي تهران و ديگر مسئولان ذيربط دستور داد پيگير ماجرا باشند و اشتري گفت که بنده به آنان تأکيد کردم که فکر کنيد موضوع درباره دختر خود من است و حتماً پيگيري‌هاي لازم را انجام دهيد.
گروههاي سازمان يافته دنبال ايجاد آشوب در کشور بودند
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: همچنين پيگيري‌هاي لازم براي حفظ جان مهسا اميني انجام شد، اما متأسفانه فوت شد. برخي از گروه‌هاي سازمان يافته فوت مهسا اميني را بهانه‌اي براي ايجاد آشوب در کشور ما کردند و در جلسه امروز يک تفکيک و دسته بندي بين بازداشت شدگان هفته‌هاي اخير انجام شد و مشخص شد چند دسته از افراد مختلف در اعتراضات مختلف حضور داشتند. بخشي از مردم به لحاظ فضاي عاطفي که ايجاد شده بود، در اعتراضات آن هم در روزهاي اوليه حضور يافتند اما پس از آنکه فهميدند يک جريان به دنبال اين است که موضوع مهسا اميني را به مباحث ديگر بکشاند، اين دسته از افراد از حضور در ميدان خودداري‌کردند.
اغتشاشگران از سلاحهاي سرد و گرم استفاده ميکردند
موسوي گفت: در مقابل، برخي از افراد که در اين تجمعات حضور داشتند، به صورت کاملاً آموزش ديده و سازمان يافته در اين تجمعات حضور پيدا کردند. با خارج از کشور در ارتباط بودند و از انواع سلاح‌هاي سرد و گرم استفاده مي‌کردند. همچنين برخي از افراد در اين تجمعات حضور يافتند که علت حضور آنان در تجمعات، هيجاناتي بود که در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي ايجاد شد. با وجود اين را بايد بگويم که عليرغم عميق و گسترده بودن سطح تحرکاتي که معاندان در دو هفته اخير انجام دادند، مردم به اين حرکت‌ها نپيوستند.
قاطبه مردم با آشوبها همراه نشدند
وي افزود: براساس برآورد وزير کشور، در اوج درگيري و اغتشاشات که در روز 30 و 31 شهريور بود، بيشتر از 45 هزار نفر در مجموع شهرهاي ايران در تجمعات حضور نداشتند که نشان مي‌دهد قاطبه مردم با آشوب‌ها همراه نشدند. طبق اظهارات فرمانده ناجا و معاون عمليات سپاه سرشاخه‌هاي بسياري از آشوب و اغتشاش‌ها در حوادث اخير مشخص شدند و همچنين تروريست‌هاي تجزيه طلب در مرزهاي غربي و شرقي کشور به دنبال ايجاد اغتشاش بودند. اين گروه تجزيه طلب به دنبال اين بودند که فعاليت‌هاي خود را در سيستان و بلوچستان از سر بگيرند که نيروهاي امنيتي کشور با آنان برخورد کردند.  وي با اشاره به اظهارات قاليباف در جلسه غيرعلني مجلس گفت: رئيس مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد که بايد بين اعتراض و اغتشاش تفکيک قائل شد. مجلس و مسئولان به اين مسئله تأکيد دارند که در کشور يک سري اعتراضات وجود دارد که بايد بستري براي بيان اعتراضات فراهم‌شود.