حزب‌الله مدافع منافع لبنان

روند تحولات سیاسی، امنیتی منطقه غرب آسیا مؤید افزایش نقش و نفوذ بازیگران غیردولتی است. بازیگران غیردولتی، جریان ها، سازمان‌ها و احزاب فراملی هستند که بر اساس ایدئولوژی (مذهبی یا سیاسی) خاصی شکل گرفته‌اند و دارای ساختار‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و درمواردی نظامی و امنیتی هستند. برخی از این بازیگران باخلاقیت و ابتکار عمل و پشتوانه مردمی موفق شده اند، در قامت نیرو‌های ملی یا حتی فراملی عرض اندام کنند، به طوری که سایر بازیگران دولتی، قدرت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای در تنظیم روابط سیاسی، اتخاذ راهبرد‌ها و تاکتیک‌های خود، مجبور به پذیرش نقش و نفوذ آن‌ها هستند. جنبش حزب‌الله لبنان ازجمله بازیگرانی است که از ابتدای تأسیس تاکنون، سیر تکاملی داشته است و به یکی از تأثیرگذار‌ترین بازیگران غیردولتی در داخل لبنان و منطقه مبدل شده است.
در میان گروه‌های مقاومت، حزب‌الله که بر بستر جمعیت شیعی و بر پایه مبانی آموزه‌های اسلام ناب شکل گرفته است، نقش برجسته‌ای را درتحولات داخلی و منطقه و حتی بین المللی بازی کرده و می‌کند. حزب‌الله اگرچه گروهی شیعی شناخته می‌شود، اما به خاطر رویکرد فعال و بنیادینش در مقابله با رژیم صهیونیستی و موفقیت آن در آزادسازی اراضی اشغالی لبنان، همراهی با ارتش در حفظ تمامیت ارضی لبنان، همچنین رویکرد معقول و مترقی در تعامل با سایر گروه‌های قومی، سیاسی و اهتمام به منافع ملی در میان سایر طوایف به ویژه مسیحیان نیز دارای پایگاه ویژه‌ای است. در یک دهه اخیر نیز فعالیت‌های حزب‌الله در جلوگیری از سرایت بحران سوریه و گسترش تروریسم به لبنان، به محبوبیت آن در جهان اسلام و کشور‌های عربی کمک کرده است.
حزب‌الله لبنان نقش اساسی در شکست جریان‌های تروریستی و حفظ امنیت این کشور داشته است. حزب‌الله با اتخاذ استراتژی دفاعی معقول متناسب با منافع ملی، نقشی بنیادین درحفظ تمامیت ارضی، وحدت ملی لبنان، ایجاد بازدارندگی پایدار دربرابر رژیم صهیونیستی داشته است. این حزب با ایجاد توازن تهدید در برابر صهیونیست‌ها توانسته است، نقش کلیدی در تأمین امنیت ملی لبنان و تضمین منافع ملی این کشور ایفا کند.
ازجمله پیامد‌های استراتژی دفاعی حزب‌الله، افزایش عمق استراتژیک لبنان، شکست استراتژی بازدارندگی اسرائیل و کاهش ضریب امنیت نظامی این رژیم و کاهش احتمال تعرض به تمامیت ارضی این کشور بوده است. این وضعیت در نهایت باعث افزایش قدرت بازدارندگی غیرمستقیم منطقه‌ای برای لبنان ومتحدان حزب‌الله شده است. این نقش آفرینی به حوزه سیاست و امنیت محدود نمی‌شود؛ بلکه حزب‌الله در مدیریت بحران اقتصادی این کشور و خنثی‌سازی تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور درسال‌های اخیر بسیار قدرتمند ظاهر شده است.
در شرایط کنونی نیز که دولت لبنان با بحران شدید اقتصادی درگیر است، رژیم صهیونیستی و امریکا با اعمال فشار‌های سیاسی و اقتصادی بر دولت و تهدید‌های گاه و بیگاه علیه لبنان تلاش دارند دولت این کشور، احزاب و جریان‌های این کشور را نسبت به تجاوزات دریایی و زیاده‌خواهی تل‌آویو وادار به سکوت کنند و شرایط خود را بر دولت لبنان تحمیل کنند، حزب‌الله با تأکید بر مالکیت لبنان بر منابع گازی موسوم به «کاریش»، بردفاع از منافع ملی تأکید کرده و به رژیم صهیونیستی هشدار داده است که عملیات استخراج را در منطقه گازی و نفتی کاریش متوقف کند. حزب‌الله تحرکات صهیونیست‌ها را پیرامون این منابع گازی، حرکت غیرقانونی و در تضاد با منافع لبنان توصیف کرده است و با اعلام اینکه منافع لبنان برای این حزب در اولویت است به هرگونه تعرض به تمامیت ارضی لبنان در دریای مدیترانه هشدار داده و برمقابله همه‌جانبه با هرگونه تعرض به منابع انرژی و منافع ملی لبنان به عنوان یک مطالبه مردمی تأکید کرده است. حزب‌الله با بیان اینکه امریکا میانجی بی طرف نیست، تلاش واشینگتن برای سوءاستفاده از گرسنگی و فقر مردم لبنان و توطئه‌چینی علیه تمامیت ارضی این کشور را مخالف موازین انسانی وحقوقی خوانده و اعلام کرده است درصورت نیاز تمامی گزینه‌های ممکن برای دفاع از منافع ملی و حقوقی لبنان در مسئله منطقه گازی کاریش را در دستورکار قرارخواهد داد و بدون درنگ درشرایط مقتضی عملیاتی خواهد کرد؛ موضعی که حتی برخی از رسانه‌ها از آن به‌عنوان آمادگی حزب‌الله لبنان برای ورود نظامی باهدف منصرف کردن رژیم صهیونیستی از غصب این منابع یاد کردند. اعلام آمادگی حزب‌الله برای مقابله با توطئه‌های جبهه ضد مقاومت درحالی است که این حزب با بیان اینکه برسر منطقه کاریش مذاکره نخواهد کرد، مذاکره بر سر این منابع و تصمیم‌گیری راجع به آن را حق دولت لبنان دانسته و تأکید کرده است که آمادگی دارد در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از توقف اقداماتش در منطقه گازی کاریش و ادامه تحرکاتش در این منطقه، بااقتدار کامل از منافع لبنان دفاع و رژیم صهیونیستی را از ادامه این تحرکات غاصبانه منصرف کند.