تخلیه زرادخانه‌های امریکا در ماه هشتم جنگ اوکراین

در شرایطی که مقامات امریکایی مدعی هستند جنگ اوکراین تا هر زمان ادامه داشته باشد، به حمایت نظامی از آن اقدام خواهند کرد، هنوز چند ماه نگذشته منابع می‌گویند که زرادخانه‌های امریکا رو به اتمام است و بعد از این به صورت قطره‌چکانی تسلیحات در اختیار کی‌یف قرار می‌گیرد، اما دیگر اعضای ناتو خواستار ارسال کمک‌های بیشتری به متحد خود هستند تا در جبهه‌های جنگ موفقیت‌هایی را کسب کند.
جنگ اوکراین آنگونه که غربی‌ها انتظار داشتند پیش نرفته است و در هشتمین ماه آن، اوکراین مناطق شرقی خود را از دست داده و در سوی دیگر غربی‌ها نیز ذخایر تسلیحاتی خود را فدای دستاورد هیچ کرده‌اند. علاوه بر بحران انرژی که سراسر اروپا را فرا گرفته است، کاهش تسلیحات امریکا و کشور‌های اروپایی هم گریبانگیر غرب شده است. خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی در این باره نوشت، جنگ اوکراین با روسیه ذخایر مهمات امریکا را کاهش داده و تأمین مهمات اوکراین به زمان زیادی نیاز دارد. خبرگزاری فرانسه نوشت: ایالات متحده قادر نخواهد بود به زودی مهمات خاص را که برای نبرد اوکراین با روسیه ضروری است، در اختیار کی‌یف قرار دهد. دلیل این مسئله تمام شدن زودتر از حد تصور مهمات ارسالی به اوکراین و کندی در جایگزین شدن آنهاست. واشنگتن از زمان آغاز تهاجم روسیه با بیش از ۸/۱۶ میلیارد دلار کمک نظامی تاکنون به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات به اوکراین تبدیل شده است. مارک کانسیان، از «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل» در تحلیلی گفت: «ذخایر برخی تجهیزات ایالات متحده به حداقل سطح مورد نیاز برای برنامه‌های جنگی و آموزش رسیده و ذخیره‌سازی مجدد به سطوح قبل از حمله روسیه به اوکراین، ممکن است سال‌ها طول بکشد.» یک مقام نظامی امریکا که مایل به افشای نام خود نبود نیز اذعان کرد: «تجربه اوکراین، نشان داد که واشنگتن در مورد نیاز‌های مهمات در جنگ قدرت‌های بزرگ درس‌هایی می‌گیرد که بسیار بزرگ‌تر از حد انتظار است.» گفته می‌شود که ذخایر مهمات امریکا برای موشک‌های «هایمارس» با برد بیش از ۸۰ کیلومتر در حال کاهش است. اگر ایالات متحده یک سوم این موجودی را به اوکراین بفرستد، همانطور که در مورد موشک‌های «جاولین» و استینگر رخ داده، اوکراین ۸ هزار تا ۱۰هزار تیر موشک دریافت می‌کند. کانسیان در این باره گفت: «این موجودی احتمالاً چندین ماه طول می‌کشد، اما وقتی تمام شود، هیچ جایگزینی وجود ندارد. میزان تولید حدود ۵ هزار تیر موشک در سال است. اگرچه ایالات متحده در تلاش است میزان ساخت این موشک را افزایش دهد و اخیراً بودجه‌ای برای این منظور اختصاص داده، اما ساخت این موشک‌ها سال‌ها طول می‌کشد.»
ته کشیدن تسلیحات امریکا درحالی است که در ماه‌های اخیر مقامات این کشور بار‌ها ادعا کرده بودند که جنگ اوکراین تا هر زمانی که ادامه داشته باشد، تسلیحات آن را تأمین خواهند کرد. پیش از این برخی رسانه‌ها از کاهش ذخایر تسلیحاتی اروپایی‌ها خبر داده بودند و مقامات اتحادیه اروپا خواسته بودند کشور‌ها بودجه بیشتری را به تولیدات نظامی اختصاص دهند. کاهش ذخایر تسلیحاتی غربی‌ها درحالی است که مقامات کی‌یف خواستار ارسال کمک‌های بیشتری هستند تا در مقابل ماشین جنگی روسیه مقاومت کنند، اما در هشت ماه گذشته ارسال هزاران تن سلاح نتوانسته به اوکراین کمک کند و حتی ۱۵ درصد از خاک خود را نیز به روس‌ها تقدیم کرده است.
اروپا خواستار کمک‌های بیشتر
با وجود کاهش تسلیحات در زرادخانه کشور‌های غربی، برخی اعضای ناتو که از پیشروی روس‌ها نگران هستند خواستار کمک‌های بیشتری به کی‌یف شده‌اند. وزیر دفاع آلمان روز یک شنبه خبر داد که این کشور سامانه دفاع موشکی و ۱۰۰ تانک از یونان و اسلواکی به اوکراین خواهد داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستین لامبرشت گفت که این تسلیحات شامل سامانه دفاع موشکی IRIS-T و ۱۰۰ تانک از یونان و اسلواکی است. لامبرشت گفت: آلمان برای مقابله با تهدید‌های فزاینده، یک یگان مسلح جدید ایجاد خواهد کرد که در صورت نیاز می‌تواند به سرعت در لیتوانی مستقر شود. وی پیش‌تر نیز گفته بود که تهدیدات روسیه درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای نشان از آن دارد که مسکو هیچ تردید و ابایی ندارد. وی در ادامه سخنانش گفت: «ناتو باید تلاش بیشتری در راستای حمایت از اعضای این پیمان از روسیه و پوتین انجام دهد.» از سوی دیگر، وزیر امور خارجه لیتوانی گفت که کشور‌های ائتلاف ناتو باید اوکراین را با تمام سلاح‌های موجود مسلح کنند. به گزارش شبکه راشاتودی، گابریلیوس لاندسبرگیس دیروز بیان کرد که انتظار دارد اعضای دیگر ائتلاف ناتو هم صورتحساب مربوط به ارائه این تسلیحات به اوکراین را بپردازند. لاندسبرگیس گفت: اوکراین به همه چیز‌هایی که ما داریم نیاز دارد. وزیر امور خارجه لیتوانی استدلال کرد، ارتش اوکراین به دنبال آموزش سربازانش در چند کشور اروپایی قادر به کار با زرادخانه تسلیحات ائتلاف ناتو بوده است. کشور‌های اروپایی که در خط مقدم نبرد با روسیه هستند، از این واهمه دارند که در صورت شکست اوکراین نوبت آن‌ها است که مورد خشم و غضب مسکو قرار گیرند و بار‌ها نیز نسبت به این مسئله اذعان کرده‌اند.