امان از ما و امان از گلر ژاپن!

تیم ملی فوتسال ایران در شبی که برتری محسوسی نسبت به ژاپن داشت اسیر بداقبالی خود و خوش‌شانسی و درخشش گلر حریف شد تا نتواند سیزدهمین قهرمانی خود در آسیا را جشن بگیرد.
تیم ملی فوتسال ایران که با کسب پیروزی‌های مقتدرانه برابر اندونزی، چین تایپه، لبنان (مرحله گروهی)، ویتنام (یک چهارم) و تایلند (نیمه نهایی) به فینال شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا راه یافته بود، در آخرین مصاف خود در سالن سعدالعبدالله کویت برخلاف انتظار و حتی جریان بازی به شکست ۳ بر ۲ مقابل ژاپن تن داد تا جام قهرمانی این دوره به سامورایی‌ها برسد!
این تلخ‌ترین پایان برای شمسایی و شاگردان جوانش بود که تا گام آخر مقتدارانه پیش رفته بودند. اما کم تجربی، اشتباهات فردی و صد البته دست کم گرفتن سامورایی‌ها باعث شد تا برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت جام قهرمانی را نه ایران که ژاپن بالای سر ببرد. آنهم در شرایطی که ایران تیم برتر میدان بود و انتخاب مسلم اولاد قباد، بازیکن تکنیکی تیم ملی فوتسال ایران و باشگاه پالمای اسپانیا به عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌های فوتسال آسیا گواه این ادعاست. البته که حسین طیبی، کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران نیز با به ثمر رساندن ۱۰ گل موفق شد عنوان آقای گلی این رقابت‌ها را از آن خود کند. رقابت‌هایی که جام قهرمانی آن نیز بی‌شک باید به دست شاگردان شمسایی سپرده می‌شد، اما یک گل به خودی باعث شد ورق به سود سامورایی‌ها برگشته و دست ایران از جام قهرمانی کوتاه مانده و به ایستادن روی سکوی دوم و نایب قهرمانی اکتفا کند. چراکه به‌رغم داشتن بهترین خط حمله، مقهور استراتژی سامورایی‌ها شد و نتوانست از دو قهرمانی گذشته خود دفاع کند. ناکامی که چهارمین قهرمانی ژاپن در این رقابت‌ها را رقم زد.



شمسایی سال گذشته در نخستین گام بعد از قبول سکان هدایت تیم ملی فوتسال ایران دست به تغییر نسل گسترده‌ای زد و با کنار گذاشتن نفرات اسم و رسم‌دار، به بازیکنانی، چون علیرضا جوان، محمدحسین درخشانی و حمزه کدخدایی میدان داد. جوانگرایی جسورانه شمسایی تا پای فینال جواب داد، اما همین مسئله در گام آخر یقه تیم ایران را گرفت. رضا لک، کارشناس فوتسال ایران با اشاره به این مقوله صراحتاً می‌گوید که کم تجربگی در فینال کار دست شمسایی و تیمش داد: «بدون شک شمسایی کار بزرگی کرد و با تیمی به جنگ رقبا رفت که اکثر بازیکنان آن بی‌تجربه بوده و شاید حتی برای نخستین بار حضور در یک بازی بین‌المللی را تجربه می‌کردند. تیمی که تا پای فینال به خوبی مدیریت شد اما، در فینال همین کم تجربگی بود که دست ما داد. در حالی که ایران در هر دو نیمه سر بود، اما بی‌دقتی در ضربات آخر و اشتباهات فردی باعث شکست مقابل ژاپن شد و جام را از ایران گرفت.» بی‌تجربگی که اجازه نداد حتی بازی پنج نفره نیز به سود ایران تمام شود. چراکه به‌زعم بسیاری از کارشناسان این اتفاق نه از چهار دقیقه پایانی، که باید در هشت دقیقه پایانی انجام می‌شود تا فرصتی برای جبران گل خورده احتمالی باقی می‌ماند.

اگرچه نمی‌توان منکر بی‌تجربگی برخی نفرات تیم در فنیال و تأثیر آن در قبول شکست برابر ژاپن شد، اما از کنار اشتباهات کادر فنی نیز نمی‌توان در این دیدار به سادگی عبور کرد. برای نمونه در همان نیمه نخست بازی با ژاپن مشخص شد که گلر این تیم شوت‌گیر است و بازیکنان ایران نمی‌توانند به این طریق دروازه او را باز کنند. با این حال، اما تغییری در تاکتیک تیمی ایجاد نشد. در حالی که اگر بازیکنان ایران به جای اصرار به شوت زنی تصمیم به دریبل زدن می‌گرفتند، باز کردن دروازه سامورایی‌ها آسان می‌شد. اما این مهم از دید کادر فنی دور ماند و شاید هم دلیل آن عدم آنالیز حریف باشد.
مسئله‌ای که محمود خوراکچی، کارشناس فوتسال ایران از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های تیم شمسایی یاد می‌کند: «آنالیز بسیار خوب کادر فنی ژاپن نسبت به بازیکنان ایران دلیل اصلی قهرمانی سامورایی‌ها در جام ملت‌های آسیا بود. درست همان مسئله‌ای که ما کمترین توجهی بدان نداشتیم. البته که نسل جدیدی ساختیم که می‌توانیم به واسطه آن به آینده فوتسال امیداوار باشیم. خصوصاً که نسل قبلی تیم ملی نمی‌توانست تا جام جهانی ۲۰۲۴ به ایران کمک کند و بازیکنان فعلی با گذشت زمان پخته‌تر هم می‌شوند. اما باید اشکال کار را بررسی کنیم و ببینیم چرا جایی که باید پیروز می‌شدیم، نتوانستیم از گل خودمان محافظت کنیم. ژاپن شناخت خوبی نسبت به ۱۰ بازیکن تازه‌وارد تیم ملی ایران داشت و ارتباط دو، سه یا چهار نفره بازیکنان ما را شناسایی کرده بود. ژاپنی‌ها می‌دانستند مهدی کریمی و سعید احمد عباسی ارتباط مستقیمی با هم دارند و چند پاس به هم می‌دهند. اما کادر فنی ایران شناختی که باید را از حریف نداشت. در حالی که ژاپن به خوبی ایران را ارنج کرده بود و به همین دلیل بازیکنان ایران را از همان جلو پرس کرده بود.»

ژاپن این رقابت‌ها را با شکست آغاز کرد، اما با درس گرفتن از این باخت توانست در مسیر موفقیت گام بردارد. سامورایی‌ها با کمترین گل زده به فینال رسیدند. یعنی کاملاً اقتصادی فکر می‌کرده و بازیکنان خود را خسته نمی‌کردند و با همین روش به قهرمانی دست یافتند. در حالی که خلاقیت‌های فردی شاگردان شمسایی در مصاف آخر نتیجه نداد و این مسئله در کنار کم تجربگی برخی نفرات تیم باعث شد تا گل به خودی احمد عباسی که نخستین گل ایران را در دقیقه ۱۶ به ثمر رسانده بود، نسخه قهرمانی را پیچیده و آن را تقدیم سامورایی‌هایی کند که نه فقط یک دقیقه بعد از نخستین گل ایران کار را به تساوی کشاندند که با استفاده از اشتباهات حریف چهارمین جام قهرمانی را بالای سر ببرند تا اولاد قباد شوکه از اتفاق رقم خورده بگوید: «ژاپن فقط دو توپ روی دروازه ما آورد.» سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بعد از قهرمانی ژاپنی‌ها نوشت: «حالا سامورایی‌ها پادشاه جدید فوتسال آسیا هستند.»
سوت پایان بازی ایران و ژاپن که به صدا در آمد، شمسایی غمگین‌ترین فرد در سالن بود که به تلخی گفت امیدوار است مردم او را ببخشند: «دوست داشتم با جام به ایران بیایم. همه سعی خود را هم برای رسیدن به این هدف کردیم و تا فینال هم بچه‌های ما خیلی درخشان عمل کردند و آخرین لحظه در فینال هم می‌توانستیم برنده باشیم، اما قسمت چیز دیگری بود و آن روی فوتبال به ضرر ما چرخید. البته روز استثنایی دروازه‌بان ژاپن هم بود و توپ‌های ما گل نشد.»