نقشه سیاسی دنیا در حال تغییر است

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از مردم، مسئولان کشور و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامي با يادآوري اينکه ايستاديم و پيش رفتيم تاکيد کردند که غلط مي‌کند کسي فکر کندن درخت تناور جمهوري اسلامي را هم بکند
همزمان با هفدهم ربيع‌الاول سالروز ميلاد پيامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع)، رهبر انقلاب اسلامي امروز در ديدار جمعي از مسئولان نظام و ميهمانان خارجي شرکت کننده در کنفرانس وحدت، مهمترين نياز امت اسلامي براي نقش آفريني و دستيابي به جايگاه رفيع در هندسه جديد قدرت را اتحاد و انسجام دانستند و با اشاره به جايگاه بسيار مهم فرزانگان و خواص و جوانان روشن‌بينِ دنياي اسلام براي تحقق اين مهم،‌ گفتند: «وحدت اسلامي» و حضور تأثيرگذار در دنياي جديد امکان‌پذير و شدني است به شرط تلاش عملي و ايستادگي در مقابل سختي‌ها و فشارها که نمونه‌ي بارز آن نظام جمهوري اسلامي است که در مقابل قدرتها تسليم نشد و ايستاد و اکنون به درخت تناوري تبديل شده است که حتي تصور «کَندن» آن نيز امکان پذير نيست.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با تبريک ميلاد مکرم رسول اعظم (ص) و امام صادق (ع) با تأکيد بر شخصيت منحصر به فرد پيامبر اسلام (ص) که نقطه اوج آن بعثت آن حضرت است، گفتند: عيد گرفتن روز ميلاد پيامبر اسلام (ص) بايد براي امت اسلامي فرصتي براي درس گرفتن و الگو قرار دادن آن حضرت، به عنوان «اسوه حسنه» باشد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به آيات قرآني که رنج و سختي امت اسلامي را براي پيامبر رنج‌آور و براي دشمنانِ مسلمانان مايه خرسندي مي‌خواند، به تبيين و تحليل چرايي رنج‌هاي امت اسلامي در دنياي امروز پرداختند و افزودند: مشکلات و سختي‌هاي دنياي اسلام علل متعددي دارد اما يکي از مهمترين اين علتها، تفرقه و جدايي مسلمانان از يکديگر است.


ايشان، نتيجه‌ي قهري تفرقه و جدايي را «ذلت» و «دوري از عزت» دانستند و تأکيد کردند: وظيفه خواص و افراد تأثيرگذار دنياي اسلام، تمرکز بر ايجاد راه‌ها و زمينه‌هاي عملي براي اتحاد بين مسلمانان است زيرا دشمن در نقطه مقابل، با ايجاد يک سلول سرطاني در منطقه و در زمين فلسطين، به نام رژيم جعلي صهيونيستي و استقرار صهيونيست‌هاي خبيث، فاسد، قاتل و بي‌رحم در آن، به دنبال ايجاد بيشترين اختلاف در ميان مسلمانان و کشورهاي اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي، عادي سازي روابط برخي کشورهاي اسلامي با رژيم صهيونيستي را يکي از بزرگترين خيانت‌ها خواندند و گفتند: ممکن است برخي بگويند تحقق وحدت در شرايط فعلي با وجود برخي رؤساي کشورهاي اسلامي امکان‌پذير نيست اما روشنفکران، علما، فرزانگان و نخبگان دنياي اسلامي مي‌توانند فضا را متفاوت از خواست دشمن کنند که در اين صورت امکان تحقق وحدت، آسان‌تر خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با طرح اين سؤال که «منظور از وحدت چيست؟» خاطرنشان کردند: آنچه از وحدت در دنياي اسلام مد نظر است، ‌وحدت در حفظ منافع امت اسلامي است و نه وحدت نژادي و جغرافيايي.
ايشان افزودند: فهم صحيح منافع امت اسلامي و اينکه مسلمانان بايد با چه کساني و چگونه دوستي يا دشمني کنند و به اشتراک عمل در برابر نقشه‌هاي استکبار برسند، براي تحقق وحدت، بسيار مهم است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه نکته مهم و اساسي در اشتراک عمل، رسيدن به فهم مشترک درباره تغيير هندسه سياسي در دنيا است، گفتند: نقشه سياسي دنيا در حال تغيير و نظام تک قطبي در حال حرکت به سمت مطرود شدن است و سلطه استکبار جهاني نيز هر روز بيش از گذشته مشروعيت خود را از دست مي‌دهد، بنابراين دنياي جديدي در حال شکل‌گيري است و سؤال بسيار مهم اين است که جايگاه دنياي اسلام و امت اسلامي در اين دنياي جديد کجاست؟
حضرت آيت الله خامنه‌اي تأکيد کردند: در چنين شرايطي امت اسلامي مي‌تواند جايگاه رفيعي داشته باشد و در دنياي جديد، الگو و پيشرو باشد، ‌به شرط آنکه بتواند به اتحاد کلمه برسد و خود را از تفرقه و وسوسه‌هاي امريکا و صهيونيست‌ها و کمپانيهاي بزرگ رهايي بخشد. ايشان با طرح يک سؤال ديگر مبني بر اينکه «آيا اتحاد کلمه مسلمانان و داشتن جايگاه رفيع در دنياي در حال تغيير امکان پذير است؟»، گفتند: بله، اتحاد بين ملت‌هاي اسلامي ممکن است اما نيازمند تلاش و عمل و ايستادگي در مقابل فشارها و سختي‌ها است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه در اين زمينه بيشترين اميد به خواص دنياي اسلام و جوانان روشن‌بين و نقش‌آفريني آنها در هدايت افکار عمومي است، افزودند: يک نمونه از امکان تحقق تأثيرگذاري، جمهوري اسلامي ايران است که نهالي کوچک با هدايت‌هاي امام خميني(ره) در مقابل دو ابرقدرت آن زمان ايستاد و آن نهال اکنون به درختي تناور تبديل شده است که غلط بکند کسي حتي فکر کَندن آن را نيز بکند.
ايشان خاطرنشان کردند: ما ايستاديم و پيش رفتيم، البته ايستادگي نيز مانند هر کار ديگر سختي‌هايي دارد اما آن کساني هم که تسليم مي‌شوند دچار سختي مي‌شوند با اين تفاوت که ايستادگي موجب پيشرفت و تسليم باعث عقب‌رفت است. حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه لازمه تحقق وحدت اسلامي، جلوگيري از تبديل اختلافات مذهبي به تنازع و درگيري است،‌ خاطرنشان کردند: سياستمداران آمريکايي و انگليسي که با اصل اسلام ضديت دارند در محافل خود وارد بحث شيعه و سنّي شده‌اند که بسيار خطرناک است.
ايشان با يادآوري تعبير گذشته خود از «شيعه انگليسي» و «سنّي آمريکايي» و تلاش برخي براي تحريف آن، گفتند: شيعه انگليسي و سنّي آمريکايي يعني کسي که در هر جايگاه و مقام و کشوري، مانند داعش با ايجاد دعوا و تفرقه و تکفير در خدمت دشمن است.
رهبر انقلاب اسلامي با ابراز تأسف از جنايات داعش در عراق، سوريه و بخصوص کشتار دانش‌آموزان در افغانستان افزودند: در هر دو طرف شيعه و سنّي، تندروهايي وجود دارند که ارتباطي به تشيع و تسنن ندارند و اين تندروي‌ها نبايد زمينه‌ساز اتهام زني به اصل مذاهب شود و بايد با کساني که به اسم طرفداري از يک مذهب، احساسات طرف ديگر را بر مي‌انگيزند، برخورد جدي انجام گيرد.
ايشان سختي‌ها و فشارها و کشتارهاي روزافزون در فلسطين و ديگر نقاط دنياي اسلام را نتيجه «تشتت امت اسلامي» دانستند و با اشاره به وجوه اشتراک فراوان مسلمانان گفتند: جمهوري اسلامي ايران تاکنون هرآنچه در توان داشته براي تحقق عملي وحدت اسلامي به کار گرفته است که نمونه بارز آن حمايت همه جانبه از برادران اهل تسنن در فلسطين است که اين حمايت بعد از اين هم با همه توان ادامه خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه جبهه مقاومت که در دنياي اسلام شکل گرفته، مورد حمايت جمهوري اسلامي است، خاطرنشان کردند: ما به لطف و عنايت خداوند ايمان داريم و به تحقق عملي آرزوي بزرگ وحدت اسلامي، اميدوار هستيم.
در ابتداي اين ديدار، رئيس‌جمهور در سخناني، پيامبر اعظم را برترين دعوت‌کننده بشر به عدالت، عقلانيت، معنويت و اخلاق خواند و با برشمردن تلاش‌هاي دشمنان نهضت نبوي براي ترور شخص و شخصيت و دعوت پيامبر، افزود: امروز نيز در صف‌آرايي جبهه ضدّ اسلام در مقابل پيروان پيامبر، همان تلاش‌ها در قالب تروريزم فرهنگي و اقتصادي جريان دارد اما همچنان‌که آن روز نتوانستند مانع عالم‌گيري نهضت نبوي شوند امروز نيز نخواهند توانست ملتِ پايبند به ارزشهاي پيامبر را متوقف کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي علت کينه دشمن از ملت ايران را پيشرفتهاي خيره‌کننده و همه‌جانبه آن دانست و خاطرنشان کرد: در سفر اخير به نيويورک، دبيرکل سازمان ملل در ملاقات خصوصي عذرخواهي کرد و گفت با وجود تلاشهاي زياد نتوانستم تحريم‌هاي مربوط به کرونا عليه ايران را رفع کنم که به او پاسخ دادم ملت ايران همواره از تهديد و تحريم، فرصت‌سازي کرده و در قضيه کرونا نيز با فعال شدن شش مرکز توليد واکسن به صادرکننده تبديل شديم و امروز جزو کشورهاي برتر دنيا در مقابله با اين بيماري هستيم.
رئيس‌جمهور با اشاره به آمارهايي از پيشرفت علمي، رشد اقتصادي، کاهش تورم و افزايش همکاريهاي تجاري و بين‌المللي کشورمان، از همراهي صميمانه مردم با دولت بخصوص در اجراي اصلاحات اقتصادي تشکر کرد و گفت: دشمنان ايران در اغتشاشات اخير نيز به دنبال ايجاد زحمت براي کشور بودند اما مردم با صبر و ايستادگي همچون گذشته آنها را ناکام کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي، پنهان‌سازي حقايق و گسترش جاهليت مدرن را از جمله ترفندهاي کنوني بدخواهان دنياي اسلام دانست و افزود: راه مقابله با اين ترفند، گسترش بيداري بر محور وحدت اسلامي و پرهيز از تفرقه است.