گزینه‌های احتمالی وزارتخانه چه کسانی هستند

گروه سیاسی- گمانه‌زنی درباره انتخاب وزرای دولت دوازدهم درست چند روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد؛ گمانه‌زنی‌هایی که تا به امروز هم ادامه دارد‌‌. درباره تصمیم نهایی روحانی برای انتخاب اعضای کابینه نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت‌‌. انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم در این دوره از حساسیت بیشتری برخوردار است و این حساسیت باز می‌گردد به سخنرانی روحانی در مراسم دیدار خود با مسوولان که از کم‌کاری و بی‌میلی گروهی از اعضای دولت در زمان برگزاری انتخابات گله‌مند بود‌‌. سخنان روحانی موجب شد بسیاری از کارشناسان سیاسی و حتی اعضای گروه‌های اصلاح‌طلبان به دنبال این موضوع باشند که دقیقا روحانی اشاره به کدام وزیر و گروه از یاران خود دارد‌‌. با وجود همه این حر‌ف‌ها و حدیث‌ها برخی از کارشناسان معتقد بودند سخنان رییس دولت یازدهم اشاره مستقیم به گروهی از اصلاح‌طلبانی است که در دوران انتخابات سکوت کردند و حالا که نوبت به تشکیل کابینه رسیده سهم خود را از دولت می‌خواهند‌‌. با این حال کار دولت روحانی برای انتخاب کابینه دشوار است چرا که طیف‌های گسترده سیاسی همراه روحانی، خواهان مطالبات خود از دولت هستند‌‌. اگرچه مجلس دهم با اکثریت اعضای فراکسیون‌های امید و مستقلین در کنار دولت قرار گرفته است تا فرآیند رای اعتماد از وزرا را برای روحانی آسان کند اما از یک طرف اعضای این فراکسیون‌ها می‌توانند همچون یک اهرم فشار برای دولت عمل کنند و از طرف دیگر از آنجایی که فراکسیون ولایی مجلس تمام قد روبه‌روی دولت ایستاده و احتمال اینکه در هنگام رای اعتماد وزرا کارشکنی کند وجود دارد بنابراین دولت باید با هماهنگی و کمک فراکسیون‌های امید و مستقلین دست به چینش کابینه بزند تا بتواند راحت‌تر از مجلس رای اعتماد بگیرد‌‌.
با این حال در جدیدترین خبرهای رسیده از خبرگزاری ایلنا، روحانی برای انتخاب کابینه خود کارگروه‌هایی تشکیل داده است تا در این کارگروه‌ها فرآیند بررسی وزرای پیشنهادی انجام شود‌‌. چهار نفر از نزدیک‌ترین اعضای اصلاح‌طلب دولت از جمله محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری، محمود واعظی و محمدعلی نجفی وظیفه بررسی وزرای پیشنهادی در دولت دوازدهم را برعهده دارند‌‌.
اگرچه بر اساس این گزارش،اقدامات کارگروه‌ها برای انتخاب گزینه‌های احتمالی وزرا تمام شده اما هنوز نتیجه بررسی‌های آنها به صورت رسمی اعلام نشده است‌‌.
بر اساس این گزارش ظاهرا روحانی قصد دارد برخی از وزرای دولت یازدهم را در جایگاه خود در دولت آینده ابقا کند‌‌. طبق این گمانه‌زنی‌ها وزیر امور خارجه، بهداشت و درمان، نفت و وزیر کار سرجای خود باقی خواهند ماند‌‌. روحانی احتمالا گزینه مناسب‌تری برای جایگزینی محمدجواد ظریف، سیدحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، بیژن نامدارزنگنه و علی ربیعی ندارد‌‌. طبق این گزارش‌، سعید اردکانیان جایگزین حمید چیت‌چیان در وزارت نیرو می‌‌شود‌‌. برای وزارت راه نیز محسن پورسیدآقایی، مدیرراه‌آهن کشور و معاون عباس آخوندی پیشنهاد شده است‌‌. او یکی از مدیرانی است که پس از حادثه تصادف محور سمنان - دامغان در آذرماه سال گذشته از مردم به دلیل وقوع این حادثه‌ عذرخواهی کرد و از سمت خود استعفا داد‌‌. البته گزینه دیگر کابینه محمد سعید‌نژاد از معاونان وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی است‌‌.


شنیده‌ها درباره وزارت کشور هم با وجود نارضایتی‌های گسترده از عملکرد عبدالرضارحمانی فضلی در وزارت کشور حاکی از آن است که او در جای خود ابقا می‌شود‌‌. با این حال گزینه‌های دیگری هم برای این سمت مطرح شده ؛ محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت روحانی و مجید انصاری، معاون حقوقی رییس‌جمهور ایران در دولت یازدهم‌.
بر اساس این گزارش گزینه‌های وزارت دفاع هم شامل سردار دهقان، امیر حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران و امیر حاتمی از فرماندهان ارتش ایران و جانشین وزیر دفاع است‌.
وزرای علوم کابینه دوازدهم نیز از میان افرادی همچون رضا فرجی دانا، جعفر توفیقی و جعفر میلی‌منفرد انتخاب خواهند شد که هرکدام در دولت روحانی و دولت اصلاحات همکاری‌های زیادی با روسای‌جمهور این دولت‌ها داشته‌اند‌‌. البته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ایران و رییس بنیاد ملی نخبگان هم گزینه دیگری برای این سمت است‌‌. ظاهرا فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی دیگر در جایگاه خود در وزارت آموزش و پرورش نخواهد ماند و گزینه‌هایی همچون زهرا شجاعی، شهین‌دخت ملاوردی و ‌مرتضی حاجی مطرح هستند که البته انتخاب زهرا شجاعی و شهین‌دخت ملاوردی با اما و اگرهایی روبه‌رو است‌‌. یکی از گزینه‌های دولت برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سیدعلی صالحی است با این حال بر اساس شنیده‌ها روحانی علاقه‌مند است که رضا صالحی امیری در این سمت باقی بماند‌‌.
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی که مدت‌ها پیش از انتخابات سخن از جدایی از دولت را زمزمه می‌کرد به احتمال زیاد در دولت دوازدهم در کنار روحانی نخواهد بود و جای او را مسعود نیلی یا تقوی‌نژاد خواهند گرفت‌‌. در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی یکی از جدی‌ترین گزینه‌های این وزارتخانه در صورت انتصاب محمود واعظی به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور است‌‌. البته نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان گزینه بعدی پس از این دو گزینه مطرح است‌‌. در صورتی که محمود حجتی نجف‌آبادی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری انتخاب نشود در جایگاه خود در وزارت کشور باقی می‌ماند‌‌. البته پس از آن عبدالمهدی بخشنده و عیسی کلانتری مطرح هستند‌‌. برای وزارت دادگستری نیز دکتر میرمحمد صادقی، سخنگوی سابق دستگاه قضا و محسن اسماعیلی، عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری و همچنین از اعضای حقوقدان شورای نگهبان از گزینه‌های جدی هستند که البته در کنار مصطفی‌پور محمدی مطرح شده است‌‌. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با سه گزینه احتمالی رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور ایران، سید رضا نوروززاده، نماینده سابق مجلس و محمد نهاوندیان، رییس‌ دفتر رییس‌جمهور به جای احمد نعمت‌زاده مطرح شده‌اند‌‌. ضمن اینکه نهاوندیان جدی‌ترین گزینه در کنار محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت بازرگانی خواهد بود‌‌. بر اساس این گزارش، تاکید روحانی به حضور حتمی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه و سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در دولت دوازدهم است‌‌. ظاهرا روحانی قصد دارد این دوفرد را در کابینه به هر قیمتی که شده نگه دارد‌‌. محمدباقر نوبخت یکی از اصلی‌ترین مهره‌هایی بود که در پیروزی حسن روحانی در سال 92 نقش ایفا کرد‌‌. اگرچه ظاهرا روحانی قصد دارد برای وزارت اطلاعات علوی را در جایگاه خود ابقا کند با این حال گزینه‌های دیگری همچون سیدمصطفی پورمحمدی و مجیدانصاری هم برای این جایگاه مطرح شده‌اند‌‌. از طرف دیگر در صورت تفکیک وزارت ورزش و جوانان، محمدرضا رستمی، محمدمهدی تندگویان برای وزارت ورزش و جوانان و مسعود سلطانی‌فر و محمدحسین دادکان برای سازمان ورزش انتخاب خواهند شد‌‌. البته در این گمانه‌زنی‌ها اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول رییس‌جمهور باقی می‌ماند تا همچون گذشته در کنار روحانی گام بردارد‌‌. با توجه به اینکه وکلای ملت در بهارستان مهر تایید را بر کابینه روحانی می‌زنند‌، نمایندگان نزدیک به دولت هم با توجه به نگرانی‌هایشان در گرفتن رای اعتماد بالا برای وزرای پیشنهادی مشغول رایزنی با فراکسیون‌های مختلف مجلس شده‌اند تا کار دولت را در پارلمان بعد از تصمیم سخت روحانی آسان کنند‌‌. لازم به ذکر است این گزارش تنها پیشنهادهایی از گزینه‌های احتمالی کابینه دولت دوازدهم است و در این مسیر ممکن است دولت روحانی و معاونان او گزینه‌های دیگری را برای وزرای خود انتخاب کنند‌.