دارو در تب گرانی

آرمان ملي- الميرا بابايي: دارو يکي از کالاهاي ضروري در کشور است که کمبود و نوسان قيمت آن مي‌تواند بيماران را با چالش‌هاي جدي مواجه سازد و اگر اين روزها گذرتان به داروخانه‌ها افتاده باشد تقريبا يک يا دو قلم داروي نوشته شده در نسخه موجود نيست و زماني هم که قيمت داروهاي تجويز شده را مي‌گويند شاهد تعجب و واکنش‌هاي متفاوت افراد هستيم که گاهي برخي افراد از متصدي داروخانه مي‌خواهند تا تعدادي از داروها را از ليست نسخه آن‌ها خارج کند يا نمونه مشابه داخلي آن را به آن‌ها پيشنهاد دهد به‌طوري‌که‌ اين کمبودها و گراني شامل اقلام پزشکي و دارويي پرمصرف تا داروهاي بيماران تنفسي، ناباروري و صعب‌العلاج مي‌شود که البته اين وضعيت دلايل مختلفي همچون تحريم‌ها و زمزمه‌هاي حذف ارز ترجيحي و وضعيت توزيع دارو دارد که بهتر است پوشش قيمت داروها توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر افزايش يابد دراين ميان کارشناسان و برخي از توليدکنندگان مواد دارويي بر اين باور هستند که لازم است واردات جايگزين توليد داخلي شود و اختصاص ارز دولتي با مشکلات زيادي روبه روست و ارز نيمايي هم هزينه توليد را بيشتر مي‌کند و نتيجه اين مي‌شود که قيمت‌ها بالا مي‌رود و لازم است که اصلاحيه قيمتي از سوي وزارت بهداشت صورت گيرد.
هزينه‌هاي پنهان دارو چقدر است؟
فرامرز اختراعي، رئيس هيات‌مديره سنديکاي توليدکنندگان مواد دارويي در گفت‌وگو با «آرمان ملي» گفت: زماني که طرحي ناقص اجرا شود نشان دهنده اين است که منابعي وجود ندارد پس ظرفيت‌هاي توليدات داخلي تحت تاثير قرار مي‌گيرد و بايد واردات جايگزين آن شود همين‌طور در واردات مقدار کمي منابع ارزي داريم و زمان مي‌برد تا به حالت تعادل برسد. اختراعي در رابطه با اختصاص ارز نيمايي به دارو بيان کرد: اختصاص ارز ارزان قيمت مشکلات بسياري دارد زيرا دولت به سختي تخصيص مي‌دهد و زماني که ارز نرخ نيمايي پيدا مي‌کند شرکت‌ها مي‌توانند حداقل عرضه موجود را از صرافي‌ها تامين کنند، اما براي اين کار بايد تا 6 برابر آن هزينه کنند به علاوه وقتي شرکت‌ها منابع بيشتري را صرف مي‌کنند و هزينه‌هاي مالي بيشتري را مي‌دهند درصدد هستند تا سود بيشتري انتظار داشته باشند که اين موضوع نيز ديده نشده است در واقع دو هزينه پنهان وجود دارد. رئيس هيات‌مديره سنديکاي توليد کنندگان ضمن اشاره به کنترل قاچاق دارو توسط سنديکاي آن اظهار کرد: قيمت سه گانه در وزارت بهداشت تعيين مي‌شود در نتيجه اين اصلاحيه‌ها در برابر وزارت بهداشت بايد صورت مي‌گرفت البته رفت و آمد دارويي به صورت چمداني را انکار نمي‌کنم زيرا ارزاني دارو طوري نبوده است که مسئولين ادعاي قاچاق زياد دارو را مي‌کنند در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه بايد تلاش کند که منابع لازم را تامين کند و از طرفي بانک‌ها نيز به موازات تلاش کنند که اين کمبود منابع جاري را تامين کنند همچنين شرکت‌ها هم بايد تضمين بدهند که دسترسي مردم به دارو با بحران روبه‌رو نشود، چراکه متأسفانه شرايط بسيار سختي را سپري مي‌کنيم و اگر يکي از اين عوامل با مشکل مواجه شود باعث بحراني شدن اين زنجيره خواهد شد. از سوي ديگر داروها بيش از 98 درصد توليد داخلي است و اگر زنجيره توليد دارو دستکاري نشود در توليد و عرضه دارو هيچ مشکلي به وجود نخواهد آمد. او خاطرنشان کرد: براساس آماري که به دست ما رسيده است حدود 6 ميليون نفر از طرف دولت بيمه شده‌اند و جمعيت کمي هستند که مشمول بيمه نيستند اما متأسفانه همين تعداد به دليل اينکه شامل بيمه نيستند بايد هزينه زيادي را براي تامين داروصرف کنند بنابراين اميد مي‌رود که پوشش بيمه عمومي شود و نگراني براي آن بخش از افراد جامعه هم برطرف شود.
افزايش 6 برابري قيمت داروهاي وارداتي؟


مهدي رضايي، معاون بيمه و خدمات سلامت سازمان بيمه سلامت از افزايش گراني 40 درصدي 560 قلم دارو در سال قبل خبر داد و به گفته او سازمان‌هاي بيمه‌گر در ابتداي سال موظف شدند تنها 15 درصد افزايش قيمت دارو را تعهد کنند، متأسفانه براي پوشش افزايش قيمت بيش از 15 درصد امکانات اعتباري وجود نداشت اما با اين حال اين موارد از سوي وزارت بهداشت به دولت قبل نسبت داده شد و در نهايت هاشمي در اين رابطه اظهار کرد: ما تاکيد داريم که اخبار غيرواقعي افزايش 6 برابري قيمت دارو صحت ندارد و تکرار اين موارد فقط مي‌تواند اذهان عمومي را مشوش کند. اين گفته‌ها در حالي بود که نمايندگان مجلس نيز به انتقاد از انفعال وزارت بهداشت در برابر گراني دارو پرداختند. دراين خصوص صديف بدري گفت: دهک‌هاي پايين جامعه، بازنشستگان و سالمندان به مراتب بيشتر از ساير اقشار در معرض بيماري هستند و بيش‌ترين آسيب را از آشفتگي بازار دارو مي‌بينند و آيا مي‌دانيد بسياري از بيماران بي‌بضاعت هنگام تهيه نسخه، وقتي با قيمت آن مواجه مي‌شوند، از دريافت دارو صرف نظر مي‌کنند؟ با اين حال دارايي رئيس سازمان غدا و دارو هرگونه گراني دارو را تکذيب کرد و گفت: افزايش قيمت چند قلم دارو را نمي‌توان به کل بازار دارويي کشور تعميم داد، چراکه اين افزايش قيمت شايد مشمول 5 درصد بازار دارويي کشور باشد. پيش از او نيز هاشمي اخبار گراني دارو را بزرگنمايي برخي رسانه‌ها دانسته بود. از سوي ديگر بهرام عين‌اللهي وزير بهداشت نيز پس از جلسه‌اي با اعضاي کميسيون بهداشت و درمان با اشاره به تصميم دولت و مجلس نسبت به‌ عدم تغيير قيمت دارو ادعا کرد که دارو حداقل افزايش قيمت را در چند ماه اخير داشته و نمودارها هم بيانگر اين موضوع است. وي همچنين در جاي ديگري گفته بود که در کشور مشکل گراني دارو وجود ندارد و با توجه به تأمين ارز براي مواد اوليه و دارو، توليد داخلي دارو تقويت مي‌شود. در مورد داروهاي ضروري، هيچ مشکلي نيست و شايد در مورد مکمل‌هاي تقويتي خارجي که داراي مشابه داخلي هستند، مشکلاتي وجود داشته باشد اما در حوزه داروهاي توليد داخل که نيازي به واردات مشابه خارجي آن نيست، مشکلي وجود ندارد با اين حال محمد علي محسني بندپي عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در رابطه با اظهارات مديران وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت ادعا مي‌کند که دارو گران نشده است وحقيقت ماجرا اين است که داروها گران شده و اين گراني و تورم را مي‌توان حس کرد.
سخنگوي دولت هم به کمک وزارت بهداشت شتافت
اين تنها مسئولان وزارت بهداشت نبودند که هرگونه افزايش قيمت دارو را تکذيب کردند، بلکه سخنگوي دولت علي بهادري جهرمي نيز به کمک آنان شتافت و در سخناني مطرح کرد که کميسيون مربوطه بايد مجوز افزايش قيمت دارو را صادر کند که اين کميسيون چنين کاري را انجام نداده است با اين حال محمد مخبر در نامه‌اي به بهرام عين‌اللهي جو حاکم بر وضعيت دارويي کشور را بد و نگران کننده توصيف کرد و خواستار رسيدگي وزارت بهداشت به اين مسأله شد تا نفر دوم دولت نيز عملا بر موضوع گراني دارو صحه بگذارد.
کمبود دارو و اظهارات متناقض ديگر
در ماه‌هاي گذشته برخي از اقلام دارويي به ويژه داروهاي مصرفي بيماران خاص، ناياب يا کمياب شد امري که به گفته نايب‌رئيس انجمن داروسازان ايران همچنان ادامه دارد. با اين حال وزارت بهداشت اين موضوع را نيز همچون افزايش قيمت دارو تکذيب مي‌کند. بهرام عين‌اللهي هفته گذشته در حاشيه سفر خود به قزوين گفت که 3 ميليارد دلار ارز دارو اختصاص پيدا کرده است و بر همين اساس امسال کمبودي در حوزه دارو وجود نخواهد داشت. اين اظهارات عين‌اللهي در حالي است که پيش از آن بهادري جهرمي سخنگوي دولت از اختصاص يک ميليارد دلار ارز دارو به وزارت بهداشت خبر داده بود. سيد علي فاطمي نايب‌رئيس انجمن داروسازان ايران ضمن تأييد کمبودهاي دارويي معتقد است: زماني در کشور کمبود دارو نداريم که تمامي اقلام دارويي مورد نياز در همه داروخانه‌هاي کشور موجود و در دسترس بيماران قرار بگيرد و وزارت بهداشت زماني که دارو را به داروخانه‌هاي دولتي و منتخب به صورت قطره چکاني تزريق مي‌کند مي‌گويد که کمبود دارو بر طرف شده است، در حالي که مردم براي يافتن داروي مورد نياز خود سردرگم بوده و از اين داروخانه به آن داروخانه در جست‌وجو هستند.