صولت مرتضوی وزیر کار شد

آرمان ملي: نمايندگان مجلس ديروز به بررسي صلاحيت سيدصولت مرتضوي وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي پرداختند و در نهايت با 176 رأي موافق به او اعتماد کردند تا اين وزارتخانه پس از مدت طولاني داراي وزير شود. در حالي بحث بررسي صلاحيت صولت مرتضوي مطرح شد که اخيرا ديوان عدالت اداري حکم انفصال موقت از خدمات دولتي براي او صادر کرده بود يعني شعبه 28 تجديدنظر ديوان عدالت اداري سيدصولت مرتضوي، رئيس نهاد رياست‌جمهوري را به پنج سال انفصال از خدمات دولتي محکوم کرده بود اما مشخص شد که دادگاه تجديدنظر با صدور حکمي جديد، وي را از اين محکوميت تبرئه کرده است و عملا مرتضوي براي معرفي شدن به مجلس براي تصدي پست وزارت رفاه مشکل قضائي نداشت.
موافقان و مخالفان چه گفتند؟
در جلسه ديروز مجلس که با دستور بررسي صلاحيت سيدصولت مرتضوي براي تصدي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي برگزار شد، جمعي از اعضاي کابينه از جمله محمد مخبر معاون اول رئيس‌جمهوري، غلامحسين اسماعيلي رئيس دفتر رئيس‌جمهوري، سيدمسعود ميرکاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه، محسن رضايي معاون اقتصادي رئيس‌جمهوري، يوسف نوري وزير آموزش و پرورش، محمدرضا قرايي آشتياني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سيدمحمد حسيني معاون پارلماني رئيس‌جمهوري در صحن مجلس حضور يافتند که رئيس مجلس به آنها خير مقدم گفت. در ابتداي جلسه، سخنگويان کميسيون‌هاي اجتماعي، بهداشت و آموزش مجلس گزارش بررسي‌هاي انجام شده توسط اين کميسيون‌ها درباره صلاحيت سيدصولت مرتضوي را قرائت و موافقت خود را با گزينه پينشهادي اعلام کردند. سپس مخالفان و موافقان وزير پيشنهادي کار به بيان نظرات خود درباره صولت مرتضوي پرداختند.
صولت مرتضوي هيچ مقاله و کتابي ندارد


مهدي طغياني نماينده اصفهان و عضو کميسيون اقتصادي مجلس در مخالفت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي، تاکيد کرد: آقاي صولت مرتضوي فردي باشخصيت و دوست‌داشتني است اما بررسي کارنامه ايشان نشان مي‌دهد که وي توانمندي تحول‌گرايي و صلاحيت لازم براي تصدي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را ندارد. حبيب‌ا... دهمرده نماينده زابل در مجلس در مخالفت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت که شکي در خوب بودن آقاي مرتضوي وجود ندارد اما او براي وزارت کار تناسبي ندارد. معين‌الدين سعيدي نماينده مردم چابهار در مجلس گفت: ما براي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيازمند مدير راهبردي هستيم و مرتضوي وزيري راهبردي است. روح‌ا... ايزدخواه نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: بنده با توجه به تحقيقاتي که از اطرافيان وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي در مسئوليت‌هاي مختلف داشته‌ام سربسته مي‌گويم از چيزهايي که شنيدم نگرانم لابي‌گري بر اين وزارتخانه حاکم شود. سيدمحسن دهنوي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در موافقت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي، مرتضوي را مديري دانست که پله به پله رشد کرده و سطوح مختلف مديريتي را تجربه کرده است. حسين باميري عضو کميسيون امور داخلي و شوراها و نماينده لردگان در موافقت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به سوابق صولت مرتضوي گفت: اين وزارتخانه مديري مي‌خواهد که هماهنگ کننده باشد و تشريک مساعي و هم‌افزايي کند و چه کسي بهتر از مرتضوي که همه سيکل فرايند مباحث اداري و تجربي را طي کرده است.
چرا رئيسي نيامد؟
راي اعتماد به صولت مرتضوي براي تصدي وزارت کار حاشيه‌هايي داشت. محمد سرگزي، نماينده زابل در مجلس گفت: در جلسه بررسي صلاحيت آقاي صولت مرتضوي، رئيس‌جمهور حضور پيدا نمي‌کند اين شايبه را ايجاد کرده که شايد آقاي مرتضوي مورد پذيرش جدي رئيس‌جمهور نباشد، انتظار ما اين بود که رئيس‌جمهور به عنوان مدير دولت از برنامه‌هاي مرتضوي دفاع مي‌کرد. گفتني است رئيسي در جلسه بررسي صلاحيت زاهدي وفا حضور داشت که البته اين گزينه با رأي منفي نمايندگان مجلس مواجه و از حضور در وزارت کار باز ماند. اما سيد صولت مرتضوي گفت: خالصانه‌ترين سلام‌هاي حضرت آيت‌ا... رئيسي رئيس‌جمهور را خدمت تک تک نمايندگان ابلاغ مي‌کنم. عدم حضور ايشان در جلسه امروز به دليل برگزاري نشست هيات وزيران و دولت بود، از آنجا که بررسي مسائلي در دستورکار قرار داشت حضور ايشان در نشست هيات وزيران ضرورت داشت.