سیدصولت مرتضوی وزیر کار شد

گروه سیاسی/ مجلس به صلاحیت و برنامه‌های سیدصولت مرتضوی برای سکانداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم رأی اعتماد داد. جلسه علنی صبح دیروز مجلس برای بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی در حالی برگزار شد که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از معاونان رئیس‌جمهور و وزرا او را همراهی می‌کردند. 
در ابتدای جلسه، سخنگویان کمیسیون‌های آموزش، بهداشت و اجتماعی مجلس به قرائت گزارش کمیسیون متبوعشان درخصوص برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی پرداختند و از موافقت این کمیسیون‌ها با مرتضوی خبر دادند. گزارش کمیسیون اجتماعی با اشاره به استعلامات انجام شده از جمله درباره سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی و نیز انطباق برنامه‌های اعلامی او با اسناد بالادستی، پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات، ارتقای نظام تعاون و اقتصاد تعاونی، رفع و کاهش معضل بیکاری در کشور، تقویت سازمان بهزیستی کشور و کاهش آسیب‌های اجتماعی و مهار بحران‌های اجتماعی بالقوه در کشور را از جمله تعهدات او اعلام و تأکید کرد که برنامه مرتضوی در شاخص «تناسب و انسجام»، «کامل» و در شاخص‌های «واقع‌گرایی، صراحت و شفافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است. 
نظرات نمایندگان موافق و مخالف
محسن دهنوی عضو هیأت‌رئیسه مجلس، حسین بامیری نماینده لردگان، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار و سید حمزه امینی نماینده هشترود نمایندگانی بودند که با ابتنا به سابقه مطلوب و قابل دفاع عملکرد صولت مرتضوی در معاونت اجرایی ریاست جمهوری و پیش از آن در وزارت کشور و شهرداری مشهد به دفاع از او پرداختند. دهنوی با بیان اینکه رئیس‌جمهور یکی از افراد نزدیک خود را برای این وزارتخانه معرفی کرده که نشان از عزم جدی برای حل مشکلات این حوزه دارد، گفت: حل مشکل اشتغال، فرابخشی بوده و به فردی نیاز دارد تا کل کابینه را پای کار بیاورد. بامیری هم سابقه و تجربه وزیر پیشنهادی در سطوح مختلف مدیریتی را مناسب وزارتخانه‌ای دانست که با چالش‌های اجتماعی و مسائلی همچون بیمه بازنشستگان، مشکلات کارگران و... مواجه است. سعیدی نماینده چابهار نیز مرتضوی را مدیری شجاع و پاکدست دانست و گفت: وی از قدرت اجرایی و عملیاتی برخوردار بوده و موضوع عدالت یکی از محوری‌ترین برنامه‌های این وزیر پیشنهادی است.در مقابل این موافقین، مهدی طغیانی نماینده اصفهان، محمد سرگزی و حبیب‌الله دهمرده نمایندگان زابل و روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران نیز چهار نماینده‌ای بودند که در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار نطق کردند و در قالب آن نگرانی‌های خود را با مرتضوی در میان گذاشتند. چنانکه طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: اگر مجلس به شما اعتماد کرد، قبیله‌گرایی نکنید، از وزارتخانه رسوب‌زدایی کنید، زیرا از هر دوره‌ای در آن رسوب‌هایی مانده که باید افراد توانمند را جایگزین آنها کنید و براساس تأکیدات مقام معظم رهبری نیز امور را به مردم واگذار کنید. 


دفاع مرتضوی از برنامه‌هایش برای وزارت کار
پس از نطق نمایندگان، صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد به دلیل برگزاری نشست هیأت وزیران و دولت بوده است به دفاع از برنامه‌های خود و پاسخ به مواضع نمایندگان مخالف پرداخت و انتخاب تیم مدیریتی لایق، شایسته، توانمند، دوستدار مردم و استفاده از دانش‌بنیان‌ها و نبوغ جوانان را از اهم برنامه‌هایش اعلام کرد.
مرتضوی؛ بیکاری، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و عدم انتفاع شرکت‌های وابسته را از جمله مشکلات پیش رو دانست و افزود: برای برون‌رفت از این مباحث باید به عدالت‌محوری توجه ویژه شود و عدالت در تمام مأموریت‌ها و برنامه‌ها در دستورکار قرار گیرد. وی حمایت از کارگران و کارفرمایان و توجه ویژه به نظرات نمایندگان این دو گروه و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه را رویکرد مورد انتخاب اعلام کرد و افزود: مبارزه کامل و همه‌جانبه با فساد، نهادینه کردن نظارت دستگاه‌های نظارتی، شفافیت و پاسخگویی، شعار همیشگی ما خواهد بود. 
تقویت کارآفرینی
مرتضوی در توضیح تحولاتی که باید در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شود، گفت: مشتری‌محوری یکی از این مسائل است به همین جهت رضایت مشتریان حقیقی، بیمه‌گذاران، مستمری‌بگیران، کارفرمایان و شرکت‌های حقوقی از برنامه‌های اساسی ما است. برای رسیدن به توسعه متوازن نیاز داریم که به فرایندهای داخلی بپردازیم، از همین رو اولین برنامه ما توسعه و تعالی تعاونی‌ها است. وی با اشاره به بحث توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها که باید 25 درصد اقتصاد کشور را دربر گیرد اما در حال حاضر سهم کمتر از 3 درصدی دارد، به برنامه تحولی‌اش برای تقویت کارآفرینی پرداخت و گفت: مسئولیت سنگینی داریم تا با برنامه‌ریزی متناسب، طرح محوری فرصت شغلی را در کشور نهادینه کنیم و در این زمینه گسترش و هم‌افزایی شبکه‌های کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.در نهایت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با اعلام اینکه نمایندگان مجلس با 176 رأی موافق، 64 رأی مخالف، 13 رأی ممتنع و 5 رأی باطله از مجموع 258 رأی مأخوذه، تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مرتضوی سپردند، گفت: توقع مجلس از آقای مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که با سابقه اجرایی و آشنایی که با همه این حوزه‌ها دارند، کارنامه خوبی مخصوصاً برای قشر محروم و مناطق محروم داشته باشند.