ساختمان‌های ناایمن هنوز فعال هستند سهم ایمنی در زندگی شهروندان

اخبار ناخوشایند ساختمان‌های ناایمن پایتخت از اخباری ویژه به عادی تبدیل شده است؛ تردد در مکان‌های ناایمن هم اینگونه است؛ این موضوع را می‌توان به آسانی از جمعیت زیاد ترددکنندگان در ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری ناایمن پایتخت دریافت.
به گزارش ایرنا، پایتخت با بیشترین جمعیت در بین کلان شهرهای کشور؛ معضلات خود را دارد؛ یکی از مشکلات مشهود اینجا، ساختمان‌های ناایمن است؛ بر اساس آماری که به طور رسمی منتشر شده است، در این کلان شهر تا کنون حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در حوزه آتش‌سوزی شناسایی شده که از این تعداد ۱۲۹ ساختمان بسیار خطرناک است؛ همچنین در تهران ۲۰۰ گود رها شده وجود دارد که از این تعداد، ۳۳ گود پرخطر هستند.
حتما شهروندان خاطرات تلخ آتش سوزی ساختمان پلاسکو را به یاد دارند و در سال جاری نیز حادثه متروپل آبادان را؛ اما آیا این خاطرات درس عبرتی برای مالکان شده است یا خیر و یا حتی شهروندان ایمنی و سلامت خود را به حضور در این ساختمان‌ها ترجیح می‌دهند، یا خیر؟
سوالی که پاسخ آن از جمعیت زیاد ترددکننده در یک ساختمان ناایمن پایتخت که نام آن از سوی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام شده، مشخص است.‌


آمار ساختمان‌های ناایمن در حالی است که علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل ۲۲ گروه ارزیابی خطر ساختمان‌ها با اولویت ساختمان‌های بندمرتبه و مهم خبر داده و گفته است که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم ۲۲ گروه ارزیابی ساختمان‌ها با اولویت ساختمان‌های بندمرتبه و مهم تشکیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه ارزیابی خطر این ساختمان‌ها که تهیه شود به آمار تازه‌ای دست پیدا خواهیم کرد؛ اظهار کرد: این طرح با همکاری سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی، سازمان آتش‌نشانی، معاونت فنی عمرانی و معاونت شهرسازی شهرداری تهران، وزارت کار با دبیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با جدیت پیگیری می‌شود.
به گفته وی، دادستانی کشور هم پیگیر است؛ ضمن اینکه وزیر کشور هم دستورالعمل بسیار خوبی را پس از حادثه متروپل ابلاغ کرده‌اند که با این ابلاغیه کار پیش خواهد رفت.
نصیری در گفت‌و‌گویی که انجام شد، از ساختمان علاءالدین در منطقه ۱۱ تهران به عنوان یک ساختمان ناایمن در حوزه حریق یاد کرد و گفت: این پاساژ معیارهای استقرار و خروج جمعیت در صورت آتش‌سوزی را ندارد و آتش‌سوزی‌های متعددی هم در این پاساژ اتفاق افتاده است.
شاید شهروندان پاساژ پروانه یا همان پارکینگ پروانه با همه زیبایی‌هایش را به خاطر داشته باشند، جمعه بازاری که حتی محل تردد گردشگران خارجی، علاقه مندان به اجناس قدیمی و تهران گردان بود؛ بعد از اینکه ناایمنی آن مشخص شد، برغم تلاش‌ها، بسته شد و محل دیگری برای دستفروشان این بازار اختصاص یافت.
این روزها سری به پاساژ علاءالدین، مجتمع تجاری خرید و فروش موبایل و لوازم دیجیتال واقع در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و حافظ، زده اید؛ مجتمعی عریض و طویل که حتی از ظاهر آن نیز می‌توان ناایمن بودن آن را حدس زد؛ مجتمعی که در هر ثانیه تعداد زیادی از افراد که عمدتا مردان جوان هستند به آن وارد و یا از آن خارج می‌شوند.
توکلی یکی از فروشنده‌های این مجتمع است؛ هنگام ورودش به ساختمان از او می‌خواهیم که با ما صحبت کند؛ از موضوع ناایمن بودن مجتمع آگاه است، می‌گوید اوضاع حتی بدتر از آن است که مردم و رسانه‌ها می‌دانند؛ ما که هر روز به این محل می‌آییم بهتر می‌دانیم که با کوچک‌ترین اتفاق، جمعیت زیادی کشته می‌شوند.
از او می‌پرسیم که شما اینها را می‌دانید و باز هم هر روز به این ساختمان می‌آیید که می‌گوید؛ اگر فردی تضمین دهد که چک‌های ما را پرداخت کند، دیگر نمی‌آییم.
مرد جوان دیگری که در پی خرید گوشی موبایل مناسب با بودجه‌اش در طبقه همکف می‌چرخد، نیز می‌گوید همه می‌گویند که علاءالدین ناایمن است اما مرکز تخصصی موبایل است و چاره‌ای نداشتم جز حضور در این مرکز.
او تقصیر را به گردن مسئولان می‌اندازد و می‌گوید اگر جان مردم برای مدیران شهرداری مهم است، باید بدون ملاحظه این پاساژ را تعطیل کنند تا بعد از ایمن‌سازی دوباره افتتاح شود.
او می‌گوید تا وقتی که پاساژ باز است، مشتری هم رفت و آمد می‌کند.
فرد دیگری هم به گفت‌وگوی ما اضافه می‌شود، می‌گوید بعد از آتش‌سوزی پلاسکو و قبل از بستن خیابان‌های اطراف، شاهد ماجرا بوده است؛ معتقد است که علاء‌الدین هم به سرنوشت پلاسکو مبتلا می‌شود؛ می‌گوید: اینجا فقط پول را می‌شناسند، سلامتی و ایمنی از نظرشان مهم نیست.
او که با برخی از مالکان پلاسکو آشنایی دارد، می‌گوید: اینها خرده فروش نیستند که از تعطیلی پاساژ و یا هزینه‌های ایمن‌سازی ضرر کنند؛ اما در برابر ایمن‌سازی مقاومت می‌کنند.
بر اساس این گزارش، مراجعان این پاساژ برغم آگاهی از وضعیت ساختمان، به آن ورود کرده بودند و به زعم خود، حضور در علاء‌الدین را اجتناب ناپذیر می‌دانستند و ایمنی و سلامت برایشان بی اهمیت بود.
نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد که جلساتی درباره مجتمع علاء‌الدین برگزار شده اما وجود مالکان متعدد، حضور جمعیت زیاد مردم، تنش‌های اجتماعی و مجاورت آن با مراکز درمانی و ترافیک به پیچیدگی‌های آن افزوده است.
کُندی روند ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران مشهود است؛ موضوعی که مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات صحن شورای شهر تهران به آن اشاره کرد و گفت: هر روز در گوشه و کنار این شهر در ابعاد کوچک و بزرگ شاهد رخداد حوادث و آتش‌سوزی در ساختمان‌ها و اماکن ناایمن هستیم که جان و مال بسیاری از شهروندان در پی آنها به خطر می‌افتد و در مواردی هم اخبار تاسف باری را به دنبال دارند.
وی یادآور شده بود، حوادثی همچون فروریختن ساختمان پلاسکو و انفجار کلینیک سینا مهر شمیران که از بی توجهی به اخطارهای مکرر، نبود ضمانت اجرایی و از همه مهم تر نداشتن عزم و اراده راسخ در بین مسئولین ذی‌ربط برای تحقق دستورالعمل‌های ایمنی در شهر نشات می‌گیرد.
عضو شورای‌ اسلامی شهر تهران تاکید کرده بود که فهرست ۱۲۹ ساختمان، به عنوان ساختمان‌های بسیار پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش‌نشانی شناسایی شده‌اند که در صورت بروز حریق در آنها به دلیل بار تصرف، باراشتعال بسیار زیاد، عدم رعایت اصول ایمنی و آتش‌نشانی و نداشتن هیچ گونه اقدام پیشگیرانه، تلفات جانی و مالی سنگینی را به دنبال خواهند داشت، مطابق مفاد دستورالعمل پیوست مصوبه «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی» به تفکیک مناطق به شهرداران مناطق ۲۲ گانه جهت ابلاغ اخطار و دستورالعمل به مالکین ارائه شده است.
آنچه مسلم است، نقص قوانین در ادامه روند کُند ایمن‌سازی بی اثر نبوده است، نقصی که کمیته ایمنی شورای شهر را ملزم به ایجاد کارگروهی برای احصای نواقص قانون برای ایمن سازی ساختمان‌های قدیمی کرده است.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: در پی جلسات مختلفی که با مسئولان اجرایی در حوزه ایمنی شهر داشتیم، به ویژه سازمان آتش نشانی، در موضوع رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن قدیمی اعلام می‌کردند که مشکل کمبود و نبود قوانین در این حوزه برای پشتیبانی لازم از سازمان آتش نشانی وجود دارد.
او افزود: به همین دلیل کارگروهی تشکیل دادیم که نقص قوانین در این حوزه را جمع‌آوری و احصاء کرده و پیشنهادات لازم از طریق تصویب در شورای اسلامی شهر تهران به شورای عالی استان‌ها ارسال و از طریق شورای عالی در قالب طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
به گفته وی، پیش از این لایحه‌ای در وزارت کشور تهیه شوده بود اما متاسفانه چندین بار ویرایش شده و بعد از این ویرایش‌ها، لایحه‌ای متفاوت شد و حتی به مجلس شورای اسلامی نیز ارائه نشده است.
بابایی با تاکید بر اینکه کمیته ایمنی در چنین شرایطی وظیفه دانست که به موضوع ورود کند، اظهار کرد: نخستین جلسه این کارگروه برگزار شده و حتی قرار شد که از کلان شهرهای کشور نیز افراد که به حوزه ایمنی مربوط هستند و قوانین این حوزه را آشنایی دارند، در کارگروه دعوت شوند تا طرح تدوین و پس از تصویب در شورای شهر، به شورای عالی استان‌ها ارسال شود.
بر اساس آمار بیشترین ساختمان‌های ناایمن در مرکز شهر و مناطقی از جمله منطقه ۱۱ تهران واقع شده‌اند؛ پاساژ آزاد یکی از مجتمع‌های تجاری قدیمی تهران بود که چندی پیش از سوی مدیریت شهری پلمب شد و قرار است که طرح ایمنی را به شهرداری ارائه کنند تا پس از تایید اجرا و این مجتمع مجددا باز شود؛ پلمب این مجتمع شاید آغاز دیر هنگام راهی باشد که قرار است پایان آن به افزایش ایمنی شهر و شهروندان ختم شود؛ هرچند اخبار و عدم تغییر آمار ساختمان‌های فرسوده طی سال‌های گذشته حاکی از انباشته شدن مشکل ساختمان‌های ناایمن در سطح شهر دارد اما سخنان مسئولان امر، امیدواری‌هایی را به شهروندان می‌دهد که قرار است ایمن‌سازی به شکل جدی‌تر مورد توجه باشد.