«بازی تاج و تخت» با پایان دوران محمود عباس چه اتفاقی می‌افتد؟

روزنامه انگلیسی گاردی از آماده شدن برای مرحله بعد از پایان ریاست محمود عباس بر تشکیلات خودگردان فلسطین به بازی تاج و تخت یاد کرد و درصد پاسخ به این سوال برآمد که پس از پایان ریاست عباس چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
به گزارش ایرنا ، روزنامه گاردین در گزارش خود نوشت که محمود عباس ملقب به ابومازن در ژانویه ۲۰۰۵ در سن ۷۰ سالگی با آنکه برعکس یاسر عرفات رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین فاقد کاریزمای موردنیاز برای رهبری بود، به جانشنی او انتخاب و مورد پذیرش صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها قرار گرفت.
براساس این گزارش، پس از گذشت یک سال از به قدرت رسیدن محمود عباس و پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در انتخابات پارلمانی، تشکیلات خودگردان حاکمیت خود را بر نوار غزه از دست داد و محمود عباس به یک حاکم مستبد تبدیل شد که تنها دغدغه وی باقی ماندن بر سر قدرت به هر قیمتی است.
گاردین ادامه داد: هم اکنون پس از گذشت دو دهه توافقنامه (سازش) اسلو توان حل و فصل وضعیت سیاسی موجود را ندارد و جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) غرق در فساد هستند و مقبولیت جنبش فتح و ساف در میان قشر جوان فلسطینی به شدت کاهش یافته و تشکلات خودگردان با اسرائیل جهت سرکوب ملت فلسطین مشغول همکاری است.


به نوشته این روزنامه انگلیسی، نیروهای تشکیلات خودگردان فعالان و روزنامه نگاران و حتی شهروندان عادی را به اتهام انتقاد از تشکیلات در شبکه های اجتماعی تحت پیگرد قرار می دهند و محمود عباس بیش از پیش بر حاکمیت خود بر نهادهای فلسطینی شدت بخشیده و پارلمان فلسطینیِ راکد مانده را به حاشیه رانده است.
گاردین با اشاره به ۸۷ ساله شدن محمود عباس و وخامت حال عمومی او افزود: ابومازنِ سیگاری تابستان گذشته دو بار در بیمارستان بستری شد. از سوی دیگر، ۱۶ سال است که در فلسطین انتخابات برگزار نشده و محمود عباس جانشینی برای خود تعیین نکرده و اکثر کارشناسان سیاسی به توافق به دست آمده در هفته گذشته در الجزایر اعتقادی ندارند که در آن بر لزوم برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات ظرف یک سال آینده تاکید شده است.
به نوشته گاردین، ابومازن در میان افکار عمومی فلسطین به عنوان یک شخص ناشایست و دمدمی مزاج مورد تمسخر قرار می گیرد و رژیم اسراییل نیز به او به عنوان شریک صلح و سازش نمی نگرد بلکه از او به عنوان دژی در مقابل جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین سود می جوید و تل آویو او را دشمن خود نمی داند.
این روزنامه خاطرنشان کرد: اگر ابومازن استعفا دهد و یا بمیرد؛ در آن صورت بر اساس قانون فلسطین رئیس پارلمان به طور موقت ریاست تشکیلات خودگردان را برعهده خواهد گرفت و سپس دستور برگزاری انتخابات ظرف ۶۰ روز برگزار خواهد شد.
گاردین نوشت: بر اساس پیش بینی موجود در سطح گسترده حسین الشیخ یکی از یاران محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان و همچنین سازمان ساف انتخاب خواهد شد. حسین الشیخ که در ماه می گذشته به عنوان دبیرکل کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان انتخاب شد، فردی ۶۰ ساله است و از محبوبیت برخوردار نیست و در گذشته به فساد مالی و اخلاقی متهم شده است؛ هر چند وی اتهامات یاد شده را به شدت تکذیب کرده است.
این روزنامه افزود: برای تصدی پست ریاست تشکیلات خودگردان رقبای دیگری نیز وجود دارند؛ از قبیل ماجد فرج رئیس واحد اطلاعات عمومی فلسطین و محمود العالول نائب رئیس جنبش فتح و مروان البرغوثی که هم اکنون در زندان های اسراییل بسر می برد و در میان افکار عمومی فلسطین محبوبیت بسیاری دارد. همچنین محمد دحلان از اعضای پیشین جنبش فتح دیگر رقیبب به شمار می‌رود.
گاردین نوشت: اسرائیل برای دوران پس از ریاست ابومازن چندین سناریو را در نظر گرفته و خود را برای آنها آماده می کند؛ از قبیل اینکه ممکن است درگیری بر سر قدرت در داخل جنبش فتح منجر به شدت گرفتن موج خشونت در کرانه باختری شود و یا یک جنگ داخلی دیگر بین گروهها روی دهد و یا ممکن است فلسطینیان علیه تشکیلات قیام کنند و یا انتفاضه سومی علیه اسراییل به راه بیفتد.
در همین رابطه، حنان عشراوی که در سال ۲۰۲۰ از کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) استعفا داد، می گوید: وضعیت در سراشیبی نامعلومی قرار گرفته است. البته نمی توان تقصیر را به طور کامل به گردن ابومازن انداخت. ما در سایه یک رژیم اشغالگر وحشی بسر می‌بریم. همه چیز دست به دست هم داد تا تشکیلات خودگردان ناکام بماند و به پیمانکار داخلی برای حفظ امنیت رژیم اسرائیل تبدیل شود.