جنگ امروز جنگ روایت‌ها است

گروه سیاسی/ روز گذشته اعضای اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) شامل بیش از ۵۰ مدیر ارشد خبرگزاری‌های عضو این سازمان، با رئیس جمهور دیدار کردند؛ سازمانی که به گفته آیت‌الله رئیسی، نیمی از جمعیت جهان در دایره مأموریت این رسانه‌ها قرار می‌‌گیرند. بر این اساس بود که رئیس جمهور در این نشست، از ضرورت‌های رسانه‌ای در دنیای امروز گفت؛ دنیای پایان تک قطبی و آغاز جهان چندجانبه گرایی و دنیایی که رسانه‌های کشورهای سلطه‌گر سعی در القای روایت‌های خود از واقعیت‌های کشورهای مستقل  دارند. از این رو، رئیس جمهور نقش مهم رسانه‌ها در دنیای جدید را حفظ هویت و استقلال ملت‌ها مقابل نظام سلطه برشمرد.
مأموریت بزرگ اصحاب رسانه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در سخنان خود گفت: دنیای امروز، دنیای اطلاعات و ارتباطات است که در همین بستر فرهنگ ملت‌ها بویژه ملت‌ها و کشورهای مستقل مورد هجوم واقع شده است. نظام سلطه می‌خواهد ملت‌ها را از هویت تهی کند تا کشور مستقل در دنیا و منطقه نباشد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مقابل این هجوم بی رحمانه‌ای که نسبت به فرهنگ، استقلال و آزادی ملت‌ها وجود دارد، نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است، امیدبخشی به مردم، صداقت و اطلاع‌رسانی بهنگام را از شاخصه‌های اصلی رسانه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها نه فقط وظیفه حفظ هویت، صیانت از استقلال و تضمین آزادی ملت‌ها را برعهده دارند، بلکه موظفند که از ملت‌ها در برابر این هجوم فرهنگی حراست کنند.


 تروریسم فرهنگی و ترفندهای آن
آیت‌الله رئیسی ترور فرهنگی را از اقسام تروریسم برشمرد و با بیان اینکه در این نوع ترور حقیقت با نیرنگ و دروغ هدف قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود حقایق از چرخه اطلاعات و ارتباطات خارج شود، اظهارکرد: در اینجا رسانه‌ها بویژه رسانه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه وظیفه خطیری به عهده دارند که هم داشته‌ها و ظرفیت‌های غنی فرهنگی و اقتصادی منطقه را به ملت‌ها بشناسانند و هم ایستادگی و مقاومت در مقابل تهاجمات نظام سلطه را در میان آنها نهادینه کنند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جریان مقاومت و نگاهِ مقاومتی باید هجوم به ظرفیت‌ها و آثار و افتخارات تمدنی ملت‌ها را رصد و از آنها صیانت کند، نقش رسانه را در این جهت بسیار مهم توصیف کرد و گفت: رسانه‌ می‌تواند برای ملت‌ها ارزش‌ها و کرامت انسانی را حفظ کرده و می‌تواند مأموریت اجرای عدالت را در جامعه به عهده بگیرد.
استکبار به دنبال تغییر ادراک جامعه
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز استکبار به دنبال این است که ادراک جامعه را در راستای خواسته خود تغییر دهد، تلاش برای برداشت صحیح از واقعیت‌ها و نه مطالب ساختگی مورد نظر رسانه‌های غربی را یکی دیگر از کارها و مأموریت‌های مهم رسانه‌های مستقل برشمرد و تصریح کرد: امروز ادامه حیات برخی رسانه‌ها و جریانات در ترویج خشونت، افراطی‌گرایی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و به راه انداختن انواع اختلافات قومی، مذهبی و ملی در دیگر جوامع و بویژه کشورهای مستقل است و نقش شما در مقابله با این اقدامات بسیار مهم است. وی با بیان اینکه شما به عنوان اصحاب رسانه به نیکی می‌دانید که جنگ امروز جنگ روایت‌ها است، اضافه کرد: گاهی از یک واقعه ده‌ها روایت مختلف ارائه می‌شود و در این مواقع اگر روایت صحیحی از واقعیت ارائه نشود، ادراک دقیق و صحیح برای مخاطب ایجاد نمی‌شود.
نقش رسانه‌ها در دنیای جدید
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز فصل جدیدی در جهان آغاز شده، قدرت‌های جدیدی در دنیا در حال ظهور هستند و باید قبول کرد که دیگر روزگار یکجانبه‌گرایی گذشته است، افزود: یکی از قدرت‌های جدید ناشی از همکاری ملت‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه در حال ظهور است. با ظهور و نقش‌آفرینی قدرت‌ها و اتحادیه‌های جدید از جمله در منطقه ما قدرت‌های غربی و بویژه امریکا که تا دیروز در جهان یکه‌تازی می‌کردند، رو به افول نهاده‌اند و باید بدانند که بخواهند یا نخواهند امروز قدرت آنها در عالم رو به افول است و این نکته مهمی است. آیت‌الله رئیسی در ادامه تشکیل اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) را اقدامی مؤثر در جهت گرایش به واقعیت‌ها و ظرفیتی بسیار خوب برای مقابله با هجوم رسانه‌های غربی علیه استقلال ملت‌ها توصیف و ابراز امیدواری کرد در دوره مدیریت جمهوری اسلامی ایران بر این اتحادیه، شاهد فعال‌تر شدن و نقش‌آفرینی بیشتر آن در راستای حفظ هویت و استقلال ملت‌ها باشیم.
اعمال استاندارد دوگانه در غرب
رئیس جمهور همچنین با اشاره به استانداردهای دوگانه غربی‌ها در مسائل مختلف گفت: غربی‌ها با اعمال استانداردهای دوگانه از افرادی به عنوان آزادی‌خواه حمایت می‌کنند که در واقع نفوذی خود آنها هستند اما از افراد آزادی‌خواه واقعی در جاهای دیگر که به دنبال استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی واقعی باشند، حمایت نمی‌کنند. وی اعمال استانداردهای دوگانه در موضوعاتی مثل حقوق بشر، آزادی و استقلال را کار روزمره غربی‌ها دانست که امروز مردم دنیا نسبت به آن آگاه شده‌اند و افزود: وظیفه شما اصحاب رسانه در این زمینه وظیفه سنگینی است که مردم را آگاه و با ارائه اطلاعات صحیح به آنها در دریافت ادراک صحیح و دقیق کمک کنید تا بدانند که امروز غربی‌ها تلاش دارند با نیرنگ و فریب به نحوی القا کنند که کشورهای مستقل را وابسته و کشورهای وابسته را مستقل جلوه دهند.


بــــرش
روایت رئیس‌جمهور از هشدار غیرمستقیم به امریکایی‌ها
​​​​​​​رئیس‌جمهور در بخشی از نشست با مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه به موضوع مذاکرات رفع تحریم نیز اشاره کرد و گفت: ما همچنان که بارها اعلام کرده‌ایم در این مذاکرات به دنبال حقوق ملت خود هستیم. متأسفانه در توافقنامه قبلی شاهد نقض پیمان از سوی امریکا و عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا بودیم. تنها کشوری که با استناد به ۱۵ گزارش رسمی سازمان انرژی اتمی به تعهدات خود در این توافق عمل کرد و هیچگونه انحرافی در فعالیت هسته‌ای آن وجود نداشت جمهوری اسلامی ایران بود. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در مذاکرات نیز ایران حرف‌های خود را با منطق و استدلال بیان کرده است، افزود: امروز این امریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند اما در این قضیه تأخیر می‌کنند و زمان را می‌گذرانند.
وی با تأکید بر اینکه ما مصمم هستیم حقوق ملت ایران را دنبال کنیم، گفت: جمهوری اسلامی خواهان رفع تحریم‌ها است اما همزمان خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز در دستور کار دارد.
پیام به امریکایی‌ها
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمنان وقتی از تحریم‌ها نتیجه نگرفتند به دنبال تهدید جمهوری اسلامی افتاده‌اند، اظهار کرد: در گفت‌وگوهایی که با رؤسای بعضی از کشورها داشتیم، گفتم به امریکایی‌ها پیام دهند که برای چندمین بار در محاسبات‌شان دچار خطا و اشتباه شدند. وی با اشاره به اینکه خطای محاسباتی امریکایی‌ها برای خودشان بسیار زیانبار است، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند متعال و به برکت خون شهدا قدرتمندتر از هر زمانی است و حضورش در منطقه بسیار مؤثر خواهد بود. ما بنا داریم این حضور قدرتمندانه را همواره به عنوان دستور کار جمهوری اسلامی برای حمایت از مظلومان و مردم تحت ستم در عالم و برای حمایت از آزادیخواهان در عالم به پیش ببریم.