تحریف حرفه ای!

امیر فرشباف
روزنامه‌نگار




در حاشیه جلسه 30 مهرماه شورای هدایت استعدادهای درخشان بود که محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در جمع خبرنگاران از اجرای طرح استادمحوری در انتخاب استعدادهای درخشان و ایجاد دفتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها با هدف بررسی تقاضای سرباز نخبگان، پیگیری امریه‌های پسا دکتری و کسری خدمت سربازی و همچنین تسهیل قراردادهای استادان با صنایع دفاعی خبر داد و افزود: «با توجه به تسهیلات جدیدی که ستاد کل نیروهای مسلح به جامعه دانشگاهیان فرهیخته اختصاص خواهد داد امریه فناوری، امریه پسا دکتری، کسر خدمت مربوط به رساله‌های دکتری و کارشناسی ‌ارشد، قراردادهای پژوهشی با صنعت دفاعی و پیگیری معافیت دانشجویان برای سربازی تسهیل می‌‌شود.»
پس از انتشار این خبر، موجی از گمانه‌زنی‌ها و بعضاً اتهامات از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های وابسته به جریان‌های معاند و تجدیدنظرطلب مبنی بر «حضور نظامیان در دانشگاه‌ها» به راه افتاد. درحالی که اصل خبر، معطوف به تسهیل یک سلسله روندهای دست و پاگیر اداری قدیمی از یک سو و ارائه خدمات جدیدتر به دانشجویان و اساتید از سوی دیگر بود و مهم‌تر اینکه همان طور که وزیر علوم در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد، گشایش این دفتر تعامل، خود امر جدیدی نیست و پیش از این نیز صورتی از این خدمات در دانشگاه‌ها وجود داشته، ضمن اینکه قرار است یک کارشناس اداری از ستاد کل نیروهای مسلح متولی این امور باشد. زلفی‌گل این موضوع را این گونه بیان کرد: «این مورد تازه‌ای نیست و قبلاً هم وجود داشته است. قرار است یک کارشناس اداری که استخدام ستاد کل نیروهای مسلح باشد، در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه‌های پسادکتری و کسری خدمت سربازی همچنین قراردادهای استادان با صنایع دفاعی را پیگیری و تسهیل کند که وقت و انرژی دانشجویان هدر نرود.» با این حال رسانه‌های معاند و جریان تجدیدنظرطلب و برخی چهره‌های بدسابقه با سوء‌استفاده از وضعیت موجود سعی در برهم زدن آرامش روانی جامعه و تبدیل فضای علمی دانشگاه به یک محیط ملتهب و ناامن دارند. این گروه‌ها با القای کلیدواژه‌های «پادگانی شدن دانشگاه» و «حضور نظامیان در دانشگاه‌ها» این روند عملیات روانی را کلید زدند. در فضای رسانه‌های داخلی، روزنامه‌های اصلاح‌طلب جهان صنعت و شرق نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. 
جهان صنعت با تیتر «دانشگاه یا پادگان؟!» سعی کرد از زوایای حقوقی و روان‌شناسانه به این ماجرا ورود کند و برای این کار ابتدا سراغ یک وکیل به نام مصطفی نیلی رفت؛ فردی که سابقه بازداشت داشته و همین چند روز گذشته بود که همراه چند وکیل دیگر، تجمعی محدود جلوی ساختمان کانون وکلای دادگستری تهران را از طریق شبکه مجازی ایجاد و سازماندهی کردند. نیلی در اظهاراتش به قانون ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌‌ها استناد می‌‌کند و بدون اشاره به ماهیت علمی و اداری طرح تأسیس دفتر تعامل، اظهار داشت: «هنوز مشخص نیست دفاتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها قرار است چه کاری انجام دهند. 
مگر دانشگاه پادگان است؟بنده ربط دانشگاه با نیروهای مسلح را متوجه نمی‌شوم. اینکه اعلام کردند با راه‌اندازی این دفاتر، کسری خدمت سربازی یا تحصیل سربازان دانشجو تسهیل می‌شود، هیچ ارتباطی با دفاتر ندارد. چرا نیروی مسلح در یک مکان علمی دفتر تأسیس می‌کند؟! هنوز فرایند خروجی آن مشخص نیست. مجوز ورود را رئیس دانشگاه‌ صادر می‌کند اما حضور آنها جنبه علمی ندارد.» در بخش دیگر این گزارش سعی می‌‌شود برای این خبر، ابعاد روانشناختی هم بازتولید شود و برای این هدف سراغ یک روان‌شناس رفته و ماجرا را از این زاویه بازخوانی می‌‌کند. در بخشی از اظهارات فرد مصاحبه‌شونده با «جهان صنعت» که توأم با شتابزدگی و بی‌خبری از اصل ماجرا است، آمده است: «عملکرد وزیر علوم نشانگر عدم شناخت او نسبت به جامعه است. اگر هدف زلفی‌گل از راه‌اندازی این دفاتر، مرعوب کردن دانشجویان است، رفتار ایشان اشتباه است، زیرا تأثیر این دفاتر بر دانشجویان منفی است. تبعات این دفاتر بر دانشجویان احساس عدم امنیت، لجبازی، انزجار، ادامه واکنش‌های تند و تشدید ناآرامی‌ها است.»
گزارش روزنامه شرق نیز در حالت خوشبینانه محتوای خاصی نداشت جز تقلیل مسأله به کسری خدمت و تحریف اصل رخداد و حمله به نیروهای حافظ امنیت؛ رویکردی که یکی از خطوط ثابت در تولیدات این روزنامه است. در بخشی از گزارش روز دوشنبه با عنوان کنایه‌آمیز «تصمیم تاریخی زلفی‌گل» آمده است:
«درست در دورانی که کشور به حساسیت‌زدایی و آرامش نیاز دارد، وزیر علوم به دنبال قانونی‌کردن ورود نظامیان به دانشگاه‌ها به بهانه سربازی و امریه دانشجویان است. در‌حالی‌که بیش از یک ماه است کشور با اعتراضات مردمی و دانشجویی مواجه است که دانشجوی بازداشتی هم کم نداشته و خاطره تلخ حمله به دانشگاه شریف همچنان ذهن افکار عمومی را آزار می‌‌دهد، ورود نظامیان به دانشگاه‌ها به بهانه صدور امریه سربازی چگونه می‌‌تواند باورپذیر باشد؟ اصلاً چه لزومی برای ورود نظامیان به دانشگاه‌ها است وقتی امور نظام وظیفه سال‌ها است بخوبی در نهادهای مربوطه انجام شده است‌ و مهم‌تر اینکه نیمی و حتی بیشتر از نیمی از دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند که اصلاً مشکل سربازی ندارند؟ ...با توجه به وقایع اخیر و حمله برخی نیروها به دانشگاه صنعتی شریف که در نوع خود بی‌سابقه بود، زنگ هشدار امنیتی شدن فضای علمی دانشگاه‌ها به صدا درآمده است.»
اینکه اشخاص، جریان‌ها و رسانه‌هایی در کشور با استفاده از امکانات رسمی و مالی کشور، چنین واضح، رخدادی در راستای گشایش گره‌های دیوان‌سالارانه قدیمی و تعمیق ارتباط علوم و صنایع را همسو با جریان‌های ضدایرانی در خارج از کشور تحریف می‌‌کنند، علتش مشخص است،آنها قصد دارند فضای علمی و آموزشی را تبدیل به میدان منازعات سیاسی خود کنند.