استیضاح «فاطمی امین» منطقی نیست‌

گروه اقتصادی / یکسال از زمان فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد و آمارها نشان می‌دهد که دولت در حوزه اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی قدم‌های مؤثری برداشته است. اصلاح ارز ترجیحی، افزایش مبالغ یارانه‌های نقدی خانوار، توسعه صادرات غیرنفتی، عضویت در سازمان همکاری‌ شانگهای پس از 15 سال انتظار، پیگیری عضویت در پیمان اوراسیا، افزایش میزان تولید و فروش نفت به همراه وصول درآمدهای نفتی کشور و فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی؛ گوشه‌ای از اقدامات اقتصادی دولت در یکسال گذشته بوده است. با این حال، برخی نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند موضوع استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت را عملی کنند. هرچند استیضاح از ابزارهای نظارتی مجلس و از اختیارات نمایندگان است که اساساً نمی‌تواند زیر سؤال برود، با این حال طرح مسأله استیضاح وزیر صمت و پیگیری دلایل آن از برخی نمایندگان مجلس، نشان می‌دهد که مخالفت‌ها با فاطمی امین توسط برخی نمایندگان از همان ابتدای فعالیت دولت و پس از رأی اعتماد وجود داشته و مسائل مطرح شده و چالش‌های موجود مربوط به‌عنوان نمونه یکروزه به وجود نیامده است.
روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه یک سال زمان کمی برای ارزیابی عملکرد یک وزیر است، درباره طرح استیضاح وزیر صمت به  «ایران»، گفت: اساساً راه تعامل دولت و مجلس باز است و نیازی نیست که ما دست به تصمیم آخر یعنی استیضاح بزنیم. وی افزود: از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشته باشیم که صنعت بخش بسیار حساسی است، چرا که پیشانی مقابله با تحریم محسوب می‌شود و عملاً اشتغال، تولید و خودکفایی را در کشور سامان می‌دهد و از سوی دیگر به خودکفایی و استقلال ما از محصولات خارجی نیز کمک می‌کند؛ بنابراین نباید به این سرعت به سمت استیضاح وزیر برویم.
نماینده مردم تهران در ادامه گفت: اگر در شرایط فعلی، انسجام موجود را به هم بزنیم معلوم نیست که حتماً به وضعیت بهتری دست پیدا کنیم، یعنی مشخص نیست نفر بعدی دستاورد بهتری داشته باشد، اتفاقات عجیبی رخ دهد و شق‌القمر شود. از نگاه این عضو کمیسیون صنایع و معادن، استدلالی که استیضاح‌کنندگان برای استیضاح وزیر صمت می‌آورند درست و منطقی نیست. ایزدخواه افزود: با قاطعیت می‌گویم مشکلاتی که آنها عنوان می‌کنند با استیضاح وزیر صمت حل نمی‌شود، به‌عنوان مثال این گروه از کیفیت خودرو گلایه مندند، ولی مگر کیفیت خودرو تنها به یک سال فعالیت آقای فاطمی‌امین بازمی‌گردد؟ وضعیت امروز خودرو حاصل ۵۰ سال نابسامانی در مدیریت است و نمی‌توانیم همه این مشکلات را تنها به گردن وزیر صمت بیندازیم و بعد از یک سال بگوییم عملکرد مناسبی نداشته و باید استیضاح شود.



​​​​​​​صفحه 12 را بخوانید