غلبه منطق بر فحاشی

 گروه سیاسی/ روز گذشته سخنگوی دولت در ادامه سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه‌ها، راهی قم شد تا نشان دهد دولتمردان همچنان بر عهد خود برای گفت‌وگو و شنیدن صدای منتقدان استوارند و جنجال‌ها و هتاکی‌های عده‌ای معدود نمی‌تواند پیوند دولت و دانشگاه را بگسلد. دوشنبه گذشته، حضور علی بهادری جهرمی در نشست پرسش و پاسخ دانشگاه خواجه نصیر با حواشی‌ای همراه بود. چه بسا جنجال‌سازان و هیاهوکنندگان گمان می‌کردند که این اقدامات خارج از عرف و مغایر اخلاق دانشگاه و محیط علم، به معنای پایان ارتباط دولت و دانشگاه خواهد بود و جسارت را از دولتمردان برای حضور در محیط‌های دانشجویی خواهد گرفت. اما بهادری جهرمی، عصر همان روز راهی قم شد و سفر دو روزه خود به این شهر را با حضور در خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه قم و گفت‌ و شنود با آنان آغاز کرد.
پیوندی که قطع نخواهد شد
او پس از آنکه دوشنبه شب در نخستین ساعات حضور در قم در خوابگاه دانشجویان حاضر شد، صبح دیروز نیز در نشست پرسش و پاسخ، با آنان به گفت‌وگو نشست. این اتفاق نشان داد تلقی برخی حاشیه‌سازان در جریان‌های دانشجویی مبنی بر ارعاب اکثریت، راه به جایی نخواهد برد. چه بسا آنان حتی گمان می‌کردند که پس از وقایع دوشنبه در دانشگاه خواجه نصیر، پیوند دولتمردان و دانشگاه قطع خواهد شد. اما آنان در این باره دو اشتباه مرتکب شدند، نخست اینکه خود را اکثریت جریان دانشجویی تصور کردند و دوم اینکه روی جسارت و شهامت دولتمردان، از جمله سخنگوی دولت برای مواجهه با جوآفرینی، حساب نکرده بودند.
استقبال از حضور سخنگوی دولت


نشست پرسش و پاسخ بهادری جهرمی با دانشجویان خواجه نصیر، ظهر دوشنبه به پایان رسید و به گفته وی عصر همان روز، مطابق وعده‌ای که با دانشجویان دانشگاه قم داشت، راهی این شهر شد و در بدو ورود، با حضور در خوابگاه‌های دانشجویی قم با دانشجویان گفت‌وگو کرد. در این حضور، بهادری جهرمی در گفت‌وگوی صمیمی با دانشجویان به سؤالات و ابهامات آنان پاسخ داد و به گواه تصاویر منتشر شده، دانشجویان نیز از حضور سخنگوی دولت استقبال کردند.
برگزاری نشست پرسش و پاسخ
صبح دیروز نشست پرسش و پاسخ سخنگوی دولت با دانشجویان دانشگاه قم درحالی برگزار شد که همانند دانشگاه خواجه نصیر، در این نشست نیز گروه اندکی قصد برهم زدن نظم جلسه و جلوگیری از شکل گیری فضای گفت‌وگو را داشتند، اما به دلیل عدم همراهی اکثریت دانشجویان که سالن را تشکیل می‌دادند، نتوانستند به این هدف دست یابند.
علی بهادری جهرمی در این نشست، با اشاره به این مطلب که دولت مصمم به گفت‌وگو با مردم است، گفت:‌ دشمن از تشکیل چنین محافلی برای پرسشگری بین مردم و مسئولان در واهمه است و می‌خواهد آن را به حاشیه ببرد؛ دشمن از دولتی که حرف برای گفتن و دفاع از عملکردش داشته باشد، می‌ترسد. به گزارش ایرنا، وی با اشاره به علت قطعی اینترنت پس از حوادث اخیر، اظهار کرد: دولت سیزدهم هیچ وقت اینترنت را قطع نکرده است  بلکه برخی پیام‌رسان‌های خاص فیلتر شدند این در حالی است که دولت قبل، پس از حوادث مشابه تمام اینترنت را قطع می‌کرد و استثنایی قائل نمی‌شد.
بهادری جهرمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برابر دیکتاتوری رسانه‌ای حاکم در اینستاگرام و سایر رسانه‌های تغذیه شده از دلارهای سعودی و انگلیسی خواهد ایستاد، تأکید کرد: برای ما فرقی بین دیکتاتوری رسانه‌ای غرب و شرق وجود ندارد.دولت با دیکتاتوری رسانه‌ای مخالف است.
با دیکتاتوری و بی‌نظمی مخالفیم
وی در واکنش به شعاردادن عده‌ای که باهدف برهم زدن نظم جلسه و نرسیدن صدای سخنگوی دولت به دیگر دانشجویان انجام می‌شد، اظهار کرد: شعار «زن، زندگی، آزادی»، و «مرد، میهن، آبادی» شعار ما نیز هست و شعار زیبایی است، ما در پی رسیدن به این هدف هستیم، اما دولت با هر گونه دیکتاتوری رسانه‌ای و اقتصادی مخالف است و به دنبال شنیده شدن صدای ملت خود در عرصه جهانی است و با بی نظمی در هیچ امری موافق نیست.
بهادری جهرمی در واکنش به برخی بی نظمی ها در سالن از سوی عده‌ای محدود، تأکید کرد: شخصاً هر مشکل احتمالی را که ممکن است بعد از سؤالات دانشجویان به‌وجود بیاید پیگیری می‌کنم. وی در پایان گفت: با  پرسشگری، اعتراض سالم و مسالمت‌آمیز درخور شأن ایرانیان موافقیم اما با بستن صدای منتقد مخالفیم و اجازه نمی‌دهیم آرمان، استقلال و آزادی امام راحل دچار افراط و تفریط شود.
تلاش برای باز ماندن فضای گفت‌وگو
سخنگوی دولت تأکید کرده است که با بستن صدای منتقد مخالفیم و حضور بهادری جهرمی در دانشگاه‌های کشور خود مؤید تحقق عملی همین رویکرد است؛ رویکردی که تلاش دارد نه تنها فضای گفت‌وگو، اندیشه و طرح مسأله در دانشگاه بسته نشود، بلکه در پی آن است تا اجازه ندهد اقلیت، با هیاهو، صدای اکثریت را خاموش کند.