مجمع ناشران انقلاب اسلامی چتری برای کتاب

گروه فرهنگی/  مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از عزم جدی برای برگزاری جایزه ادبی فلسطین در سطحی جهانی و با همراهی ناشران و تشکل‌های دیگر کشورهای اسلامی نظیر لبنان، اندونزی، ترکیه، یمن، تونس و پاکستان خبر داد. وی این رویداد ادبی را فرصتی برای روایت درد و رنجی خواند که طی سال‌ها بر مردم فلسطین گذشته است.
نهالی پرتوان در عرصه نشر
میثم نیلی در جمع اهالی رسانه با اشاره به این که 12 سال و نیم از عمر مجمع ناشران انقلاب اسلامی می‌گذرد به ارائه گزارشی از برخی فعالیت‌های این تشکل پرداخت و گفت: «در طول این سال‌ها مجمع توانسته به نهال  پرتوانی تبدیل شود که در حال حاضر قابلیت ثمردهی نیز یافته است. از سوی دیگر مجمع ناشران قدرت عملیاتی و منطق‌سازی خود را تقویت کرده تا در فضای مدیریت نشر و کتاب هم بتواند اثرگذار باشد.»
وی ضمن قدردانی و تأکید بر تلاش‌هایی که از سوی مدیریت قبلی مجمع ناشران انقلاب اسلامی انجام شده و از سویی اشاره به تغییراتی که طی یک سال گذشته در این تشکل رخ داده، افزود: « در سال گذشته چهار نفر از اعضا و رئیس هیأت مدیره تغییر کردند. محمد حمزه‌زاده، اولین مدیر مجمع ناشران و از پشتیبان‌های جدی ادبیات اسلامی و انقلابی، جای خود را به مصطفی زمانی داد. اعضای هیأت مدیره نیز همگی از مدیران مؤسسات انتشاراتی نظیر نشرهای شهید کاظمی، جمکران و... هستند. امیدوارم بزودی تحولات مدیریتی رخ بدهد و بتوانیم نسل آینده مجمع را ببینیم تا کارها با سرعت بیشتری پیش بروند.»


مدیرعامل مجمع به تغییرات دیگر بخش‌های این تشکل نیز اشاره کرد و گفت: «بخش رسانه‌ای مجمع به پیشنهاد هیأت مدیره با واحد تشکیلات آن ترکیب شدند و در حال حاضر نیز عملکرد خوبی دارد. ارتباطات و تعاملات مجمع با ناشران، تشکل‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی به نشر و کتاب مرتبط می‌شوند هم از طریق واحد تشکیلات مجمع انجام می‌شود. از سوی دیگر این مجمع در سال جاری، مجموعه شیرازه فعالیت خود را به شکل مستقل آغاز کرده و برخوردار از هیأت مدیره و گروه کاری مجزا شده است.»
احداث دفتری برای فعالیت‌های بین‌المللی
این مسئول فرهنگی در ادامه به وضعیت سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم اشاره کرد و افزود: «در سامانه کارشناسی کتاب شاهد شکل‌گیری یک هیأت علمی برای کارشناسی کتاب‌ها شدیم که اتفاق مهمی است؛ بویژه که نقد کتاب‌ها و خروجی محتوایی مجمع ناشران نیز از این طریق صورت می‌گیرد. تحول دیگری که در مجمع شاهد بودیم به گسترش جغرافیایی فعالیت‌های آن بازمی‌گردد که از این طریق دفتری برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی دایر شد.»
نیلی یکی دیگر از اقدامات سال‌های اخیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی را احیای دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی، در جهت تلاش برای اثرگذاری بیشتر بر کیفیت و مدیریت نشر و کتاب خواند و ادامه داد:« مؤسسه شیرازه و شرکت پخش ترنج به عنوان توزیع‌کننده محصولات، 2 بخش مهم از فعالیت‌های مجمع ناشران را شامل می‌شوند. خوشبختانه شرکت پخش ترنج طی یکی دو سال اخیر موفق به اصلاح برخی مشکلات خود شده است.»
برگزاری پویش‌های کتابخوانی بخشی از فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی را در سال‌های اخیر شامل می‌شود که نیلی با ارائه توضیحات بیشتری در این باره گفت: «همکاران فعال در مؤسسه شیرازه موفق به برگزاری چهل پویش در قالب‌های مختلف و برای همه گروه‌های سنی شده‌اند؛ جالب این که طی برگزاری همین پویش‌ها مردم یک میلیون و 750 هزار نسخه کتاب خریداری کردند که این آثار با همراهی 24 ناشر به دست علاقه‌مندان رسید.»
این مدیر فرهنگی ادامه داد: « در پویش‌ها، چهار بخش با عنوان کتاب و زندگی با هدف کمک به بازیابی هویت دختران موفق، کتاب پویا برای کودکان و خردسالان، کتاب قهرمان برای شناساندن قهرمان‌های ملی و کتاب شارژ هم برای قشر نوجوان وجود دارد که کتاب‌ها براساس این چهار محور انتخاب می‌شوند.»
 فروش یک میلیون و 750 هزار نسخه کتاب
در پویش‌های کتاب‌خوانی
با تلاش‌های مؤسسه شیرازه، مجمع ناشران انقلاب اسلامی در رسانه ملی نیز موفق به ایجاد شورای عالی کتاب در صدا و سیما شد که البته در یک سال گذشته جلسه‌های آن متوقف شده است. افزون بر این شیرازه توانسته بیش از یکصد عنوان کتاب هم در قالب‌های مختلف به مردم معرفی کند.نیلی در بخش دیگری به برنامه کتاب‌باز که تولید آن متوقف شده هم اشاره کرد و گفت: «یکی دیگر از برنامه‌های تولیدی ویژه کتاب، ساخت و اجرای برنامه کتاب‌باز بود که با حمایت جبهه انقلاب و مؤسسه شیرازه اتفاق افتاد. اما این فعالیت مجمع مورد بی مهری مدیران وقت صدا و سیما قرار گرفت و مسیر محتوایی آن عوض شد. هر چند در کنار این برنامه تلویزیونی، ساخت ده‌ها برنامه دیگر هم با همکاری همکاران ما در شیرازه انجام شده است.»
وی با اشاره به برگزاری نشست‌های صنفی از سوی مجمع ادامه داد: «کار دیگر مجمع، برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌های صنفی، ادبی و فکری بود که در این‌سال‌ها به بیش از 60 نشست می‌رسد. در حوزه بین‌الملل نیز نشست‌های مشترکی با اتحادیه کتاب عرب و اتحادیه ناشران کشور سوریه پیرامون روابط بین‌المللی مجمع برگزار کردیم.» نیلی در بخش دیگری از سخنان خود برای برگزاری جایزه ادبی جهانی  فلسطین اظهار امیدواری کرد و گفت: «در تلاش هستیم تا جایزه جهانی ادبی فلسطین را با همکاری تشکل‌های ادبی و کشورهایی چون لبنان، اندونزی، ترکیه، یمن، تونس و پاکستان برگزار کنیم که بزودی اولین جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار خواهد شد.» او با تأکید بر تلاش‌های مجمع برای جلوگیری از تحریف تاریخ هم افزود: «یکی از مصداق‌های این همت، برگزاری جایزه ادبی شهید اندرزگو است که در آن برای پرهیز از روایت‌های غلط ارائه شده درباره پهلوی تلاش شده. این جایزه در دومین سال برگزاری‌اش با استقبال بیشتری روبه‌رو شد، آنچنان که شاهد انتشار آثار تألیفی بیشتر و از سویی ارائه کارهایی به مراتب قوی‌تر بودیم. همچنین حمایت از نویسندگانی  را که در این حوزه فعالیت می‌کنند وظیفه خودمان می‌دانیم. خوب است که بگویم اتصال بین مراکز اسنادی، ناشران و نویسندگان ما صورت گرفت تا روایت‌هایی عمیق و نو خلق شود.»