گشت ارشاد نه شرعي است نه ثمربخش

اين انقلاب با افكار امثال شهيد مطهري و شهيد بهشتي و دكتر شريعتي  به پيروزي رسيد، شما ببينيد وضع موجود چه نسبتي با انديشه‌هاي آنها دارد؟
گروه سياسي| «گشت ارشاد، نه شرعي است، نه اخلاقي و نه ثمربخش»؛ اين عبارات مهمي است كه دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با استفاده از آن تلاش مي‌كند، تصويري شرعي، اخلاقي و اجتماعي از گشت ارشاد به عنوان يكي از عوامل اصلي بروز نارضايتي جوانان و زنان ارايه كند. گشت‌هايي كه دامنه نظارت‌هاي سلبي آن، بلافاصله پس از تشكيل دولت سيزدهم توسط دولت رييسي افزايش پيدا كرد. رييسي كه براساس برخي روايت‌ها دو سال قبل از انتخابات سال1400 در واكنش به افزايش نظارت‌هاي گشت ارشاد اعلام كرده بود از منظر تبليغاتي به ضررش در انتخابات خواهد بود، بنابراين با آن مخالفت كرده بود، چند ماه پس از تشكيل كابينه در شمايل رييس شوراي انقلاب فرهنگي، مصوبه افزايش نظارت‌هاي گشت ارشاد را مصوب و ابلاغ كرد تا دامنه وسيعي از نارضايتي‌ها متوجه نظام و كشور شود. سيدهادي خامنه‌اي اما دامنه ارزيابي‌هايش را تنها به بحث گشت ارشاد محدود نمي‌كند، او ضمن تسليت به مردم زاهدان و ساير شهرها به خاطر رخدادهاي اين شهر از ضرورت پيشگيري بروز نارضايتي‌ها سخن مي‌گويد. او همچنين با اشاره به اين واقعيت كه راهي جز گفت‌وگو وجود ندارد، اعلام مي‌كند كه معناي اين گفت‌وگو يعني شنيدن حرف‌هاي طرف مخالف، حتي اگر اين اظهارات تلخ و انتقادي باشد. سيد هادي خامنه‌اي با اشاره به اينكه اصلاح‌طلبان بسياري از مشكلات امروز كشور مانند گشت ارشاد، ردصلاحيت‌ها و نظارت استصوابي، محدودسازي فضاي كنشگري و... را از قبل پيش‌بيني كرده و نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند، بي‌توجهي سياست‌گذاران نسبت به اين هشدارها را ريشه اصلي بروز بحران اخير ارزيابي مي‌كند. سيدهادي خامنه‌اي ضمن تسليت به مناسبت درگذشت تعدادي از هموطنان در حوادث هفته‌هاي اخير گفت: حوادث تأسف‌بار و دردآور زاهدان و ديگر شهرها نبايد رخ مي‌داد در صورتي كه مديريت درستي به كار گرفته مي‌شد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني خط امام؛ سيدهادي خامنه‌اي دبيركل مجمع نيروهاي خط امام، در جلسه مشترك اعضاي شوراي مركزي و دبيران استاني اين تشكل اصلاح‌طلب گفت: مسير ما مشخص است، چاره‌اي جز گفت‌وگوي جدي و هدفمند در چارچوب مسائل كشور و منافع ملي نداريم؛ وقتي از گفت‌وگو صحبت مي‌شود، يعني همه آماده شنيدن حرف ديگري باشند، ولو اينكه سخن او تلخ باشد.
حوادث زاهدان و ديگر شهرها نبايد رخ مي‌داد
سيدهادي خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود ضمن تسليت به مناسبت درگذشت تعداد ديگري از هموطنان در حوادث هفته‌هاي اخير گفت: واقعيت اين است كه حوادث تاسف‌بار و دردآور زاهدان و ديگر شهرها نبايد رخ مي‌داد و اگر مديريت درستي مي‌بود، بايد از بروز اين وقايع پيشگيري مي‌كرد. عده‌اي دايما از دخالت دشمنان و ايجاد آشوب از سوي آنان سخن مي‌گويند. البته آنها كه با خطاهاي‌شان موجبات اعتراض جوانان و به قول شما اغتشاشات را فراهم كرده‌اند چه بسا نفوذي دشمن باشند، آيا شما اين را قبول مي‌كنيد؟
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني خط امام، اين روحاني اصلاح‌طلب با اشاره به تذكرات اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته در موضوعات مختلف گفت: ما و دوستان‌مان از سر دلسوزي و نگراني براي كشور و مردم، بارها مطالبي را مطرح كرديم و هشدار داديم كه يا شنيده نشد، يا از آنها سوء تعبير شد.
بارها درباره گشت ارشاد و تبعات ناصواب اين روش گفتيم، اما كسي توجه نكرد. روشي كه نه شرعي است، نه اخلاقي و نه ثمربخش و انسان تعجب مي‌كند كه چه جرياني در كار است كه چنين هزينه‌هايي را براي كشور و نظام ايجاد مي‌كند؟
وي ادامه داد: اگر به نظارت استصوابي اعتراض كرديم، براي اين بود كه مجلسي كارآمد و برآمده از راي اكثريت تشكيل شود تا بتواند عصاره فضايل ملت باشد، مجلسي كه سلايق موجود در جامعه را نمايندگي كند. اگر از ضرورت توجه به نظرات كارشناسي مي‌گفتيم، براي اين بود كه از مشورت نخبگان كشور جدا از نگاه‌هاي جناحي استفاده شود تا از آسيب‌ها در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي كاسته شود.
اگر از گزينش‌هاي سليقه‌اي در بخش‌هاي مختلف انتقاد كرديم، براي اين بود كه موجب فراري دادن نخبه‌ها مي‌شدند. اگر از آزادي بيان و رسانه‌هاي مستقل و ضرورت اصلاح در صدا و سيما مي‌گفتيم، براي اين بود كه توجه مردم از رسانه‌هاي داخلي به سمت رسانه‌هاي بيگانه نرود. اگر از درك جوان‌ها و توجه به مطالبات آنها مي‌گفتيم، براي اين بود كه از اين ظرفيت به نفع كشور استفاده شود، نه اينكه آنها را تهديد فرض كنيد. اگر از عملكرد دولت‌ها انتقاد مي‌كرديم، براي اين بود كه دولت‌ ناكارآمد زمينه نارضايتي عمومي را افزايش مي‌دهد. وي با انتقاد از عملكرد دولت گفت: شما همين الان مي‌بينيد كه مردم در بدترين شرايط اقتصادي هستند، اما مسوولان دولتي از بهبود اوضاع مي‌گويند، پيداست اينها اصلا در بازار و ميان مردم نيستند و از قيمت‌ها و تورم و ركود خبر ندارند.
انتقاد از برخوردهاي صورت گرفته با دانشجويان
دبيركل مجمع نيروهاي خط امام افزود: نمي‌شود فرزندان مردم براي كار و بديهيات زندگي در اينجا معطل بمانند و فرزندان و خانواده بعضي مسوولان در خارج از كشور از بهترين امكانات برخوردار بشوند. اين تبعيض و نابرابري از چشم مردم مخفي نمي‌ماند. نمي‌شود مردم را به ارزش‌هاي ديني دعوت كنيم و از آن سو گرفتار كج‌فهمي و اعوجاج و تحجر باشيم كه موجب رويگرداني مردم از دين و ارزش‌هاي ديني مي‌شود. اين انقلاب با افكار و انديشه‌هاي امثال شهيد مطهري و شهيد بهشتي و دكتر شريعتي به پيروزي رسيد، شما ببينيد وضع موجود چه نسبتي با انديشه‌هاي آنها دارد؟
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با انتقاد از برخوردهاي صورت گرفته با دانشجويان گفت: گاهي در بعضي دانشگاه‌ها با دانشجويان به گونه‌اي برخورد مي‌شود كه انگار اين افراد اساسا با نهاد دانشگاه بيگانه هستند و توجه ندارند كه اينها فرزندان شما و آينده‌سازان همين كشورند، چرا با آنها بي‌مهري مي‌كنيد؟ در مساله مهاجرت، برخي مسوولان كشور دايم از اينكه نخبه‌هاي كشور ما را ديگران مي‌خواهند جذب بكنند اظهار نگراني مي‌كنند. بايد به اين مسوولان گفت چگونه است كه دشمن مي‌تواند نخبه‌هاي ما را جذب كند ولي شما قادر به نگهداري آنها نيستيد؟ آيا همين رفتارها موجب مهاجرت نخبگان نمي‌شود؟!
سيدهادي خامنه‌اي در پايان تاكيد كرد: مسير ما مشخص است، چاره‌اي جز گفت‌وگوي جدي و هدفمند در چارچوب مسائل كشور و منافع ملي نداريم؛ وقتي از گفت‌وگو صحبت مي‌شود، يعني همه آماده شنيدن حرف ديگري باشند، ولو اينكه سخن او تلخ باشد. جوانان و مطالبات آنها را به رسميت بشناسيد، قرار نيست خواسته و سخن آنها عينا شبيه ما باشد.


    مردم در بدترين شرايط اقتصادي هستند، اما مسوولان دولتي از بهبود اوضاع مي‌گويند، پيداست اينها اصلا در بازار و ميان مردم نيستند و از قيمت‌ها و تورم و ركود خبر ندارند.
  چاره‌اي جز گفت‌وگوي جدي و هدفمند نداريم؛ وقتي از گفت‌وگو صحبت مي‌شود، يعني همه آماده شنيدن حرف ديگري باشند، ولو اينكه سخن او تلخ باشد. 
   گاهي در بعضي دانشگاه‌ها با دانشجويان به گونه‌اي برخورد مي‌شود كه انگار اين افراد اساسا با نهاد دانشگاه بيگانه هستند و توجه ندارند كه اينها فرزندان شما و آينده‌سازان همين كشورند، چرا با آنها بي‌مهري مي‌كنيد؟
   بايد به اين مسوولان گفت چگونه است كه دشمن مي‌تواند نخبه‌هاي ما را جذب كند ولي شما قادر به نگهداري آنها نيستيد؟