نسبت به توس و فردوسی ظلم شده است

عبدالهی- مراسم بزرگداشت 19 تیرماه، سالروز حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه فردوسی و بازدید از شهر تاریخی توس در سال 1375 و صدور فرمان تاریخی ایشان برای رسیدگی به   این منطقه، عصر دیروز برگزار شد. به گزارش خراسان، آیت ا... علم الهدی در این مراسم که در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد با اشاره به ویژگی های شهر تاریخی توس اظهار کرد: سرزمین توس بر حسب موقعیت مکانی که مبداء ظهور و بروز چهره های عظیم و بزرگ اسلامی بوده است، از نظر ما می تواند یک بقعه مبارکه باشد. امام جمعه مشهد تصریح کرد: چهره های برجسته و شخصیت های عظیم وابسته به توس را که بررسی می کنیم، همه آن ها یک فرهیخته فعال و عنصر قوی کارآمدی در حوزه معارف اهل البیت(ع) و افکار و ا ندیشه های آن عزیزان بوده اند. مرحوم شیخ توسی موسس حوزه علمیه نجف و بنیان گذار جریان عظیم فقهی شیعه و خواجه نصیرالدین توسی منجم و اندیشمند عظیم اسلامی متعلق به این سرزمین بوده اند و ستاره گرانقدر و درخشانی که در این سرزمین می درخشد، حکیم ابوالقاسم فردوسی است که بزرگترین عامل بنیانگذاری فرهنگ مقاومت و اقتدار در عرصه های اجتماعی و سیاسی و بزرگ ترین عامل گسترش ولایت اهل البیت(ع) در این سرزمین بوده و هنوز در این جا می درخشد.نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: مقام معظم رهبری 21 سال قبل با تشریف فرمایی شان این نقطه را مورد اهتمام قرار دادند و  رهنمود لازم را ارائه کردند و با این حضور، عظمت نهفته در این سرزمین را به صورت یک تابلوی شفاف علنی کردند و این بزرگ ترین عاملی است که امتیاز توس را بر ما ثابت می کند. وی تصریح کرد: آن چه باید مورد توجه باشد مظلومیت فردوسی در حوزه معرفت شناسی است چرا که آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.
تمام فرهنگ انقلاب ما باید به پا خیزد و فردوسی را از مظلومیت نجات دهد، فردوسی قبل از این که یک شاعر و مورخ باشد، یک حکیم است و نگاه به فردوسی با رویکرد صرف هنری، داستانی و افسانه سرایی، ظلم به فردوسی است.امام جمعه مشهد همچنین با تشکر از اقدامات انجام شده برای الحاق توس به مشهد و همچنین اقدامات شورای شهر و شهردار مشهد برای آبادسازی این منطقه در طول چند سال اخیر اظهار کرد: با وجود همه کارهای انجام شده، اما این ها کجا، عظمت توس کجا و عظمت فرهنگ سازی فردوسی کجا، خیلی تفاوت دارد و همان طور که رهبر انقلاب در مرقومه شان اشاره کرده اند که آنچه انجام شده کمتر از اندازه بایسته است، حالا هم بنده باید با کمال تاسف عرض کنم 21 سال از فرمان رهبر انقلاب می گذرد، شورای احیای توس تشکیل شده اما آن چه تا الان انجام شده نه تنها بایسته نیست بلکه اگر بخواهیم مسائل را با فرمان رهبری تحلیل کنیم، ظلمی هم نسبت به توس و فردوسی شده است و با  وجود چنین فرمان اکیدی، حرکت قابل توجه در این جا صورت نگرفته است.
توس باید کانون همایش ها و اجتماعات ادبی باشد
آیت ا... علم الهدی افزود: این فضای مسقفی که در آن جمع شده ایم، فضایی است که هفتاد تا هشتاد سال قبل ایجاد شده و الان تنها فضای مسقف در این منطقه برای برگزاری مراسم همین است، در حالی که اینجا باید سالن های متعدد احداث شود و کانون و مرکز تمام همایش ها و اجتماعات ادبی و هنری باشد.


عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های توس افزود: در کشور ما مرکزی نیاز داریم که به عنوان کانون ادب، فرهنگ و هنر به معنای هنر اسلامی و قدسی و نه به عنوان ابزار لاابالی گری ها، عیاشی ها و فسق و فجورها، مطرح شود. تنها نقطه‌ای که این صلاحیت و ظرفیت را دارد، همین منطقه است.
شورای ملی مسئله نجات و احیای توس را دنبال کند
 آیت ا... علم الهدی تصریح کرد: پیشنهاد این است که طرح احیای توس با محوریت این مسئله باشد که یک کانون عظیم فرهنگی، ادبی و هنری با جمع تمام امکانات برای تشکیل همایش های بزرگ علمی برای شهر توس طراحی شود که به عنوان یک نقطه توسعه فرهنگ و ادب در کنار مرقد مطهر امام هشتم(ع) باشد و امیدواریم که عزیزان ما در آستان قدس هم در این زمینه کمک های لازم را انجام دهند و امیدواریم عزیزان ما در شورای احیای توس نیز حتما از این منظر مسئله نجات و احیای توس را دنبال کنند.شایان ذکر است در این مراسم «سیدصولت مرتضوی» شهردارمشهد، «محمدکمال سرویها» رئیس شورای شهر مشهد، «وحید جلیلی» معاون فرهنگی شهردار مشهد و همچنین قاضی «محمد بخشی محبی» رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در خراسان رضوی نیز گزارشی از اقدامات و فعالیت های انجام شده در منطقه تاریخی توس ارائه کردند.
همچنین در پایان این مراسم، سندی با هدف تلاش همه جانبه برای رسیدگی به توس و رفع مشکلات آن امضاء شد.