یوز ایرانی به جام جهانی نمی‌رود

در آستانه رونمايي از پيراهن تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني قطر که به گفته توليدکننده آن، نقش يوزپلنگ آسيايي از اين پيراهن حذف شده و تنها نمادي از پوست يوز روي آن طراحي شده است، حسن اکبري - معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود: بخشي از توجه کنوني مردم، دوستداران محيط زيست و رسانه‌ها به يوزپلنگ آسيايي حاصل انجام فعاليت‌هايي مانند نقش بستن يوز روي پيراهن تيم ملي فوتبال بوده است.
حالا عبداله سالاري - اکولوژي و مديريت حيات وحش  در واکنش به حذف تصوير يوزپلنگ آسيايي از پيراهن تيم ملي گفت: من 100 درصد با اين اقدام مخالف هستم. زماني که تصوير يوزپلنگ روي پيراهن تيم ملي نقش بست نه تنها گونه يوزپلنگ را تحت تاثير قرار داد بلکه موجب ايجاد دغدغه‌ محيط زيستي به‌ويژه در جهت توجه به موضوع حيات وحش در کل مردم شد.
وي افزود: شايد موضوعاتي مانند آلودگي هوا، ساير آلودگي‌هاي زيست‌محيطي با مفهوم يوزپلنگ همخواني نداشته باشد اما يوزپلنگ به نمادي براي حفاظت از تنوع زيستي و حيات وحش تبديل شد، درنتيجه حذف اين تصوير از پيراهن تيم ملي کار صحيحي نيست چراکه يوز به عنوان گونه «چتر» (گونه‌هايي که ساير گونه‌ها را پوشش مي‌دهند)مي‌تواند توجه مردم به ساير گونه‌هاي در معرض انقراض را جلب کند تا آن‌ها نيز از اين موضوع مرتفع شوند.
سالاري تاکيد کرد: در شرايط فعلي باتوجه به مرگ و مير و تلفات يوزپلنگ آسيايي  به جاي حذف تصوير اين گونه از پيراهن تيم ملي بايد توجه بيشتري به آن صورت بگيرد. علاوه بر يوز بايد از تصوير ساير گونه‌هاي در معرض خطر انقراض مانند ميش‌مرغ نيز بر پيراهن تيم فوتبال - که پر مخاطب است - يا تيم‌هاي باشگاهي استفاده کنند تا بيشتر به اين گونه‌ها توجه شود. حذف اين تصوير به نوعي بازگشت به گذشته است.


وي درباره نمايش تنها بخشي از نقش پوست يوزپلنگ آسيايي بر پيراهن تيم ملي اظهار کرد: به نظر مي‌رسد مردم در سطح عموم جامعه نسبت به گونه يوز شناخت کافي و لازم را نداشته باشند تا متوجه نقش پوست او بر پيراهن شوند بنابراين تنها حضور قسمتي از نقش پوست يوز گويا نيست. به عبارتي به احتمال بسيار تصوير براي مخاطب گنگ خواهد بود و مردم نمي‌توانند برداشت حفاظتي از اين موضوع داشته باشند. مخاطب تفاوت پوست يوزپلنگ، پلنگ و گونه‌هايي مانند آن‌ها را کمتر تشخيص مي‌دهد، بدين جهت مشاهده تصوير يوز به صورت واقعي با همان شکل و شمايل يوزپلنگ  بسيار بهتر و مفهومي‌تر مي‌تواند دغدغه ما را به ديگران انتقال دهد.
اين متخصص اکولوژي و مديريت حيات وحش درباره استفاده از تصوير يوز بر پيراهن ديگر ورزش‌هاي پرمخاطب گفت: حتما بايد اين اتفاق در ورزش‌هاي پرمخاطب ديگر مانند کشتي، واليبال، بسکتبال و ... صورت بگيرد البته ابتدا لازم است اين موضوع کارشناسي و بررسي شود که کدام گونه در معرض خطر انقراض با ورزش مورد نظر به لحاظ ساختاري همخواني دارد. با اين اقدام آموزش و فرهنگ‌سازي بين مردم رخ مي‌دهد همچنين براي حفاظت از حيات وحش بيشتر دغدغه‌مند مي‌شوند.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا وجود تصوير يوزپلنگ روي پيراهن تيم ملي باعث جلب توجه بين‌المللي نسبت به يوز مي‌شود، توضيح داد: وجود تصوير يوز بر پيراهن تيم ملي و حضور ملي‌پوشان در مسابقات جام جهاني و ساير مسابقات خارج از کشور کنجکاوي مخاطبان را برمي‌انگيزد که اين نقش چيست؟ طبيعتا تاريخچه يوز در وبسايت فدراسيون وجود دارد که با خواندن آن توجه بين‌المللي نسبت به اين موضوع جلب مي‌شود. در برخي موارد مي‌توان اين موقعيت را به فرصت تبديل کرد چراکه احتمال سرمايه‌گذاري پروژه‌هاي بين‌المللي و صندوق(فاند)هاي بين‌المللي بر موضوعات حفاظتي حيات وحش ما وجود دارد و ما مي‌توانيم از اين طريق از حمايت آن‌ها بهره‌مند شويم.
سالاري در پايان تاکيد و خاطرنشان کرد: موضوع اساسي که بايد مورد توجه واقع شود ايجاد دغدغه نه تنها در جهت حفاظت از يوز بلکه براي حفاظت از زيستگاه يوز است. با حضور تصوير يوز بر پيراهن تيم ملي دغدغه‌هاي عمومي نسبت به اين موضوع بيشتر شده است. بدين جهت مي‌توان با حفاظت از زيستگاه يوز از ديگرهاي گونه‌هاي شاخص و مهم آنجا مانند آهو، جبير، قوچ و ميش، کل و بز و انواع پرندگان مثل هوبره حفاظت کرد. يوز نه تنها نماد حفاظت از اين گونه است بلکه مي‌تواند نماد حفاظت از زيستگاه باشد و نسبت به حفاظت از زيستگاه‌ها دغدغه ايجاد کند.