جای خالی جناح‌های سیاسی در پیگیری مطالبات مردم

آرمان‌امروز: وقتي فضاي کشور به هر دليل به چالش مي‌افتد و با موانعي روبرو مي‌شود، لازم است همه نهاد و ارگان‌ها، تشکل‌هاي مدني، مردم و البته جريان‌هاي سياسي تمام تلاش‌‌شان را به‌کار بگيرند تادر راستاي تاثيرگذار باشند. در اين بين مي‌توان به تاثيرگذاري جريان‌هاي شاخص اشاره کرد که مي‌توانند با کنشگري سياسي و اجتاعي نقشه‌راه گذر از بحران را نشان بدهند. سئوال اين است، در اين روزها که به‌هرحال فضاي کشور کدر شده است، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان چطور مي‌توانند در بهبود وضعيت نقش‌آفريني کنند و اساسا بايد پرسيد، چرا اصلاح‌طلبان و اصولگراهاي معتدل که دغدغه مردم و کشور را دارند حاشيه‌نشين شده‌اند و اين افراطيون تندرو هستند که ميدان‌دار شده و با رفتارهاي تندشان جامعه را به سمت راديکاليزه شدن مي‌برند.
رسول منتجب‌نيا در اين‌باره به‌ « آرمان‌امروز » مي‌گويد: قانوني نانوشته به ما اين پيام را مي‌دهد که اگر کشورها به هر دليلي به تحزب بي‌توجهي کنند، در راستاي توسعه و آرامش ناکام خواهند ماند. اين روزها کشور ما مشکلات زيادي دارد و عجيب اين است که چهره‌هاي شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب نظاره‌گر بحران هستند و واکنشي عمل‌گرا از خود نشان نمي‌دهند. البته بايد تاکيد کرد، اينکه جناح‌هاي سياسي سکوت کرده و موثر نيستند، ريشه در بي‌توجهي ساختار سياسي به مقوله بسيار مهم و با ارزشي چون حزب دارد.
عضو سابق شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز در ادامه گفت: به‌نظر من دولت، مجلس و همه دستگاه‌هايي که به نوعي با شرايط روز مرتبط هستند، از نظرخواهي از چهره‌هاي دو جريان استقبال کنند تا بتوانيم با بهره‌بردن از همه پتانسيل‌هاي موجود در داخل از اين مقطع هزينه‌ساز به سلامتي عبور کنيم. بنده اطمينان دارم، دلسوزان هر دو سليقه آمادگي دارند تا براي رفع مشکل ساختار رسمي کشور را همرامي کنند.
منتجب‌نيا در پايان گفت: در واقع بايد گفت، اگر مشکلات زير و درشتي خودنمايي کرده‌اند، اگر بين مردم با سيستم فاصله افتاده است و ... يکي از اصلي‌ترين دليل‌ چيزي جز حاشيه‌نشيني جريان‌هاي مهم سياسي نيست.


حسين ابراهيمي در گفت‌وگو با « آرمان‌امروز » با اشاره به اينکه در ميان دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب چهره‌هايي خدوم و کارشناس هستند که بتوانند به نظام کمک کنند، ادامه داد: اصولگرايان و اصلاح‌طلبان با وجود اختلاف عقيده‌هاي جدي‌اي که باهم دارند، در يک مساله اشتراک دارند که آن چيزي جز اين نيست که در هر دو طيف شخصيت‌هايي هستند که هم تعهد بالايي به نظام و مردم دارند و هم از دانش و تجربه بالايي برخوردار هستند. پس نظام مي‌تواند از آنها بخواهد تا در اين برهه حساس سعي‌شان را براي آرام کردن فضا به کار بگيرند.
عضو جامعه روحانيت مبارز در ادامه گفت:‌ البته عده کثيري از سياسيون هر دو جناح به دليل اينکه در ساختار قدرت جايي ندارند، به لحاظ قانوني نمي‌توانند کاري کنند. اما فقط کافي است نظام سياسي از آنها کمک بخواهد تا در راستاي اقناع مردم قدم‌هاي مثبتي بردارند.
ابراهيمي در پايان گفت: کشور براي اينکه بتواند در مسيري صحيح حرکت کند، بايد از همه دارايي‌ها بهره ببريم و اگر بدانيم که جريان‌هاي سياسي مي‌توانند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشند، مي‌توانيم آنها را وارد چرخه تصميم‌گيري و در نتيجه اثرگذاري کنيم.