نخستین محاکمه متهمان حوادث اخیر تهران

آرمان‌امروز، به گزارش مرکز رسانه قوه‌قضاييه با دستور رئيس قوه قضاييه، پس از صدور کيفرخواست پرونده متهمان اغتشاشات اخير در يک ماه اخير، دادگاه هاي رسيدگي به اين پرونده‌ها، از هفته گذشته آغاز شده است.
کيفرخواست بازداشت شدگان حو اخير در دادسراهاي استان‌هاي مختلف براساس مستندات موجود در حال صدور است.
تاکنون کيفرخواست 25 پرونده در کرمان، 89 کيفرخواست در استان سمنان، کيفرخواست 119 نفر در استان زنجان، کيفرخواست 105 پرونده در استان خوزستان، کيفرخواست 55 نفر در استان قزوين، کيفرخواست 110 نفر در استان کردستان، کيفرخواست 315 نفر در استان تهران و کيفرخواست 201 متهم در استان البرز در ارتباط با اغتشاشات اخير صادر شده است.
ديروز اولين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده تعدادي از متهمان اغتشاشات اخير در دادگاه عمومي و انقلاب تهران از صبح آغاز شده است.


بنابر اين گزارش، دادگاه امروز تنها يکي از جلسات رسيدگي به پرونده متهمان اغتشاشات اخير است و روند رسيدگي به پرونده مابقي متهمان ادامه خواهد داشت.
بر همين اساس، صبح ديروز «7 آبان» جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات تعدادي از اغتشاشگران اخير به رياست قاضي صلواتي در دادگاه عمومي و انقلاب تهران، با حضور مستشاران دادگاه، متهمان و وکلاي آن‌ها، جمعي  از افسران انتظامي که در درگيري با آشوبگران مجروح شده بودند و خانواده شهداي امنيت، برگزار شد.
براساس کيفرخواست صادر شده، محمد قبادلو فرزند محمد علي به افساد في‌الارض از طريق اقدام گسترده عليه ماموران موتوري نيروي انتظامي با اصابت خودروي سواري پيکان سفيد رنگ که اقدام وي منجر به شهادت استوار وحيد کرم پور حسنوند و مجروح شدن 5 مامور پليس شده است، سامان صيدي فرزند تيمور به محاربه از طريق کشيدن کلت کمري و شليک 3 تير، اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرم عليه امنيت کشور، محمد بروغني فرزند حسين به محاربه از طريق کشيدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداري پاکدشت و به آتش کشيدن فرمانداري و حمله به مامور دولت حين انجام وظيفه و مجروح شدن وي، ابوالفضل مهري حسين حاجي لو فرزند ولي به مقابله با حکومت اسلامي از طريق ايجاد حريق در وسيله مورد استفاده عمومي به منظور اخلال در نظم و امنيت کشور، محسن رضازاده قراقلو فرزند حسن به محاربه از طريق مشارکت در ايجاد حريق در وسيله مورد استفاده عمومي به منظور اخلال در نظم و امنيت عمومي، اجتماعي و تباني جهت ارتکاب جرم عليه امنيت داخلي کشور، ساخت اقلام انفجاري از نوع کوکتل مولوتوف براي مقاصد ضد امنيتي و سنگ پراني به سوي عوامل انتظامي، سعيد شيرازي فرزند عليرضا به افساد في الارض از طريق تحريک و تشويق گسترده مردم به ارتکاب جرايم‌ عليه امنيت کشور و اخلال شديد در نظم متهم هستند.
بر اساس اين گزارش علاوه بر مستندات و اقارير موجود در پرونده متهمان اين پرونده از گوشي تلفن همراه محمد بروغني فرزند حسين که به محاربه از طريق کشيدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداري پاکدشت و به آتش کشيدن فرمانداري و حمله به مامور دولت حين انجام وظيفه و مجروح شدن وي متهم است تصاويري استخراج شده است که به وضوح به نقش ليدري وي در اغتشاشات پاکدشت دلالت دارد.
در اسناد موجود در گوشي تلفن همراه بروغني يک گفت‌وگوي در بستر اينستاگرام کشف شده است که در اين گفت‌وگو وي خطاب به يکي از دوستان خود مي‌گويد براي حضور در صحنه اغتشاشات مسلح حاضر شود که دوست وي خطاب به او مي‌گويد در حال حاضر فقط قمه در اختيار دارد.
ر نمونه‌اي ديگر از نقش ليدري بروغني وي ضمن تهييج همشهريان خود براي حضور در اغتشاشات از آن‌ها مي‌خواهد با درست کردن نارنجک‌هاي دستي که در ايام چهارشنبه سوري انجام مي‌دهند در محل اغتشاشات حاضر شده و از آن‌ها عليه مامورين استفاده کنند. روغني که براي حضور در اين اغتشاشات نقش ليدري براي خود در نظر گرفته در يک استوري ديگر ساعت و محل برگزاري اغتشاشات را اعلام و با هشتگ اتحاد از همپالگان خود مي‌خواهد محتواي توليد شده او را آن‌ها هم استوري کنند.
اقدامات بروغني در دعوت، تهييج و ليدري برخي عناصر همدست خود در پاگدشت به استوري و اطلاع رساني ختم نشده و وي در محل اغتشاشات ضمن حضور با قمه به فيلمبرداري از اقدامات مجرمانه خود نيز اقدام مي‌کند.
در فيلم‌هاي استخراج شده از گوشي بروغني وي ضمن تعقيب کردن يک نيروهاي حافظ امنيت که به شدت توسط اغتشاشگران مصدوم شده است وي را با قمه مورد اصابت قرار مي‌دهد.
محمد بروغني در نمونه‌اي از اقدامات آشوبگرانه خود در اغتشاشات پاکدشت ضمن دنبال کردن يک نيروي حافظ امنيت در حالي که وي به شدت آسيب ديده است با قمه ضربه‌اي را به وي وارد مي‌کند.
بروغني در فيلم‌هاي ديگري که از اغتشاشات آن شب در گوشي خود ذخيره کرده است نقشي فعال در آتش زدن فرمانداري و بروز ناامني جلوي فرمانداري دارد.
در اين فيلم که درست لحظاتي قبل از اتش زدن ساختمان فرمانداري ثبت شده است عده زيادي از اغتشاشگران با همراه داشتن انواع سلاح سرد، چوب و چماق در حال تخريب اموال عمومي و خصوصي مردم و همچينين ايجاد رعب و وحشت ديده مي‌شوند.
در ابتداي جلسه دادگاه، نماينده دادستان با حضور در جايگاه ضمن قرائت کيفرخواست متهم محمد قبادلو فرزند محمد علي گفت: متهم توسط يک دستگاه پيکان سفيد رنگ با حمله به  ماموران موتورسوار انتظامي که براي حفظ امنيت در حال اجراي ماموريت خود بودند، ضمن زير گرفتن آن‌ها باعث شهادت استوار وحيد کرم پور حسنوند و مجروح شدن تعدادي از افسران انتظامي شد.
نماينده دادستان گفت: طبق نظريه پزشکي قانوني، شهيد کرم پور به دليل ضربه شديد وارده به سر و له شدگي بافت مغز خونريزي کرده و همين موضوع علت شهادت وي است.
در ادامه جلسه پدر شهيد سعيد وحيد کرم پور حسنوند در جايگاه قرار گرفت.
پدر شهيد کرم پور خطاب به متهم گفت:به چه دليل پسر من را کشتي؟ پول گرفتي؟ چه کسي تو را وادار به انجام اين کار کرد؟ اشد مجازات براي اين فرد را خواستارم.
فرمانده افسران حادثه مذکور که خود نيز از ناحيه پاي راست مجروح شده است، با حضور در جايگاه گفت: 30 شهريور بود که ماموريتي از سوي سلسله مراتب به ما براي حفظ امنيت و پيشگيري از وقوع ناهنجاري ابلاغ شد.
وي افزود: ماموريت خود را انجام داديم ساعت حوالي 12 بامداد بود که قصد بازگشت به مقر خود را داشتيم که ناگهان صداي وحشتناکي شنيدم، برگشت به سمت عقب که ببينم چه اتفاقي افتاده است که به ناگهان توسط يه خودرو زير گرفته شدم.
افسر فراجا گفت: روي زمين افتاده بوديم شهيد کرم پور نفس نفس ميزد، خواستم به سمتش بروم که ديدم پاي راستم دچار آسيب جدي شده است.
وي از رياست دادگاه درخواست اعمال اشد مجازات را براي متهم خواستار شد.
در ادامه  جلسه دادگاه، نمايندگان حقوقي فراجا با حضور در جايگاه از رياست دادگاه درخواست اعمال اشد مجازات براي متهم را کردند.
پس از اظهارات، نمايندگان حقوقي فراجا، متهم در جايگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.