4 مدال طلای المپیک می‌‌خواهم

پریسا غفاری/  رحمان عموزاد آزادکار مازندرانی در خانواده‌ای که اهل کشتی هستند به دنیا آمده است. او 3 برادر و یک خواهر دارد و کشتی را از ۶ سالگی به کمک برادرانش شروع کرد. برادران وی نیز کشتی‌گیر هستند. فرزاد، برادر بزرگ‌تر رحمان قهرمان جوانان جهان و سوم آسیا شده‌ و برادر دوقلوی او محمدعلی و دیگر برادرش فرشاد نیز کشتی‌گیر هستند. او که حالا لقب «رحمان بی رحم» را یدک می‌‌کشد پدیده 20 ساله مسابقات کشتی قهرمانی جهان در صربستان شد و توانست در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال طلا برسد. او از آن دسته کشتی‌گیرانی است که در تمام رده‌های سنی به قهرمانی جهان رسیده و حالا به دنبال مدال طلای المپیک است. عموزاد پیش‌تر اعلام کرده با ۱۰ مدال طلای جهان و ۴ طلای المپیک می‌خواهد تاریخ‌ساز شود. عموزاد سال ۲۰۲۱ در اسلو هم عملکرد جذابی به نمایش گذاشت اما در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل توشیهیرو ‌هاسگاوا از ژاپن با نتیجه ۹- ۵ شکست خورد و ضربه فنی شد. حالا او با تجربه بیشتر آماده تکرار طلاهای جهانی و البته تحقق رؤیای قهرمانی در المپیک است. این آزادکار جوان برای فصل جاری لیگ برتر با تیم کشتی صنایع مازندران، مدافع عنوان قهرمانی قرارداد بسته اما او تنها عموزادِ حاضر در این رقابت‌ها نیست!
در اتفاقی جالب هر سه عموزاد یعنی فرزاد، رحمان و محمدعلی قرار است در وزن ۶۵ کیلوگرم به مصاف رقبا بروند. البته احتمال تغییر وزن یکی از برادران و حضور در وزن ۷۰ کیلوگرم وجود دارد. با توجه به درخشش رحمان به نظر می‌رسد دو برادر دیگر باید به فکر کاهش یا افزایش وزن باشند و از زیر سایه او خارج شوند.
رحمان عموزاد در رده‌های نوجوانان و جوانان قهرمان جهان شده و امسال هم در بزرگسالان به مدال طلا رسید. کشتی‌هایت باعث شده به تو لقب بی رحم بدهند. نظر خودت چیست؟
بستگی به ذهنیت هر انسانی دارد، اینکه چقدر به خودش ارزش و اعتماد به نفس بدهد. ویژگی من این است که باید به چیزی که رؤیایش را دارم برسم. آرزوی بچگی من مدال طلای جهان و المپیک بوده و همه تلاشم را تا پای جان برای رسیدن به این هدف می‌‌کنم. امیدوارم بتوانم رؤیای بچگی خودم را به حقیقت تبدیل کنم.


پس از ناکامی در مسابقات قهرمانی جهان سال گذشته در نروژ، امسال در صربستان کولاک کردی!
خدا را شکر که توانستم در وزن ۶۵ کیلوگرم که از سخت‌ترین وزن‌های دنیاست و مدعی زیادی دارد، مدال بگیرم. من به خدا توکل کردم و تمرینات زیادی انجام دادم تا قهرمان شوم. امیدوارم در مسابقات بعدی و بخصوص المپیک پاریس عملکرد خوبی داشته باشم و دل مردم را دوباره شاد کنم.
همیشه حسن یزدانی را الگوی خود می‌‌دانی، امسال در مسابقات جهانی با کسب مدال طلا نتیجه بهتری از حسن یزدانی گرفتی. نظرت در این باره چیست؟
حسن آقا بسیار دوست داشتنی است. حسن یزدانی هم ۸ مدال دارد و بسیار پرافتخار است. خودم را با کسی مقایسه نمی‌کنم، نه می‌‌گویم از کسی بالاترم نه می‌‌گویم پایین‌ترم. خودم را با خودم مقایسه می‌‌کنم و می‌‌خواهم از خودم بهتر باشم و برای چیزی که می‌‌خواهم باشم تلاش می‌‌کنم.
 برادرتان فرزاد کشتی‌گیر است و گویا برای شما خیلی زحمت کشیده است.
او اولین کشتی‌گیری بود که از خلیج‌شهر مقام‌های استانی، کشوری و آسیایی گرفت. در مسابقات جهانی هم شرکت کرده و اولین کشتی‌گیر خلیج شهر بهشهر بود که در مسابقات جهانی حضور پیدا کرد. ما شرایط خاصی در خانواده داشتیم، فرزاد در مسابقات بزرگسالان آسیایی ۲۰۱۷ سوم شد و انگیزه خودش را از دست داد. مشکلات خانوادگی و مسائل کشتی، مثل بی توجهی‌ها باعث شد دلزدگی ایجاد شود. بعد از این مربی من و محمدعلی برادرم شد. من هم امیدوارم آن چیزی که خودش می‌‌خواست و شرایط زندگی اجازه نداد به دست بیاورد و نشد من و محمدعلی به دست بیاوریم و جبران کنیم.
 تو و محمدعلی برادرهای دوقلو هستید ولی محمدعلی مثل شما پیشرفت و افتخارآفرینی نکرد، چرا این اتفاق افتاد؟
هر کسی به اندازه توانایی و تلاشش پیشرفت می‌‌کند و محمدعلی هم از این موضوع مستثنی نیست.
خیلی از کارشناس‌ها معتقدند فرم بدنی‌ات طوری است که در ۷۴ یا 86 کیلوگرم هم می‌‌توانی کشتی بگیری. برنامه خودت برای آینده چیست؟
برای سال آینده در مسابقات جهانی مجارستان و المپیک پاریس در این وزن می‌‌مانم. چون الان شرایط تغییر وزن ندارم. فقط دو سال فرصت هست. اگر 4 یا 5 سال وقت داشتم این کار را می‌‌کردم و به ۷۴ کیلوگرم می‌‌رفتم.
 در لیگ برتر با تیم صنایع مازندران قرارداد بستی؟
بله، صنایع مازندران هستم. من و برادرانم محمدعلی و فرزاد در همین وزن ۶۵ کیلوگرم حضور خواهیم داشت. سال قبل هم برای تیم صنایع مازندران و رضا یزدانی کشتی گرفتیم. امیدوارم بتوانم پیروز میدان باشم و باعث افتخار طرفداران تیم صنایع مازندران شوم.
با توجه به اینکه مدال قهرمانی جهان را کسب کردی توانستی قرارداد خوبی نسبت به بقیه قهرمان‌های جهان ببندی؟
خب سقف بالاترین حقوق برای حسن یزدانی با ۸۰۰ میلیون بود و کامران قاسم‌پور هم قرارداد ۸۰۰ میلیون تومانی بست. من هم با توجه به شرایط، قرارداد ۷۰۰ میلیون تومانی بستم، البته که باید بیشتر از این باشد ولی خدا را شکر شرایط دارد بهتر می‌‌شود.
 به جز کشتی، اهل فوتبال یا دیگر ورزش‌ها هم هستی؟
زیاد پیگیر نیستم اما اگر طرفدار تیمی باشم، باید بگویم استقلالی‌ام. البته روی تیم استانم نساجی هم تعصب دارم.