تشکیل پرونده برای 1000 اغتشاشگر

گروه سیاسی/ قوه قضائیه در عمل به خواست رئیس عدلیه برای تسریع در رسیدگی دقیق به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر پس از صدور کیفرخواست  وارد مرحله برگزاری دادگاه‌ها شده است. بر همین اساس اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان اغتشاشات اخیر در دادگاه عمومی و انقلاب تهران روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. برگزاری این دادگاه که تنها یکی از سلسله جلسات رسیدگی است، در حالی است که تاکنون کیفرخواست ۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ کیفرخواست در استان سمنان، کیفرخواست ۱۱۹ نفر در استان زنجان، کیفرخواست ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، کیفرخواست ۵۵ نفر در استان قزوین، کیفرخواست ۱۱۰ نفر در استان کردستان، کیفرخواست ۳۱۵ نفر در استان تهران و کیفرخواست ۲۰۱ متهم در استان البرز در ارتباط با اغتشاشات اخیر صادر شده است. به این ترتیب دادگاهی که روز گذشته برگزار شد تنها یکی از جلسات رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر است و روند رسیدگی به پرونده مابقی متهمان ادامه خواهد داشت.

​​​​​​​دادگاه صبح دیروز با حضور مستشاران دادگاه، متهمان و وکلای آنها، جمعی  از افسران انتظامی که در درگیری با آشوبگران مجروح شده بودند و خانواده شهدای امنیت، آغاز شد. براساس کیفرخواست صادر شده، «محمد قبادلو فرزند محمدعلی» به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار وحید کرم‌پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مأمور پلیس شده است، «سامان صیدی فرزند تیمور» به محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، «محمد بروغنی فرزند حسین» به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مأمور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن وی، «ابوالفضل مهری حسین حاجی لو فرزند ولی» به مقابله با حکومت اسلامی از طریق ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور، «محسن رضازاده قراقلو فرزند حسن» به محاربه از طریق مشارکت در ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، ساخت اقلام انفجاری از نوع کوکتل مولوتف برای مقاصد ضد امنیتی و سنگ پرانی به سوی عوامل انتظامی، «سعید شیرازی فرزند علیرضا» به افساد فی الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم متهم هستند.
تصاویر گوشی‌ها مؤید نقش لیدری متهمان


به گزارش میزان، علاوه بر مستندات و اقاریر موجود متهمان این پرونده از گوشی تلفن همراه محمد بروغنی که به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مأمور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن وی متهم است تصاویری استخراج شده است که به وضوح به نقش لیدری وی در اغتشاشات پاکدشت دلالت دارد. 
پدر شهید مدافع امنیت خواستار اشد مجازات
در ابتدای جلسه دادگاه، نماینده دادستان با حضور در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست متهم محمد قبادلو گفت: متهم توسط یک دستگاه پیکان سفید رنگ با حمله به مأموران موتورسوار انتظامی که برای حفظ امنیت در حال اجرای مأموریت خود بودند، ضمن زیر گرفتن آنها باعث شهادت استوار وحید کرم پور حسنوند و مجروح شدن تعدادی از افسران انتظامی شد. طبق نظریه پزشکی قانونی، شهید کرم پور به دلیل ضربه شدید وارده به سر و له شدگی بافت مغز خونریزی کرده و همین موضوع علت شهادت وی است. در ادامه جلسه پدر شهید کرم پور حسنوند در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم گفت: به چه دلیل پسر من را کشتی؟ اشد مجازات برای این فرد را خواستارم. 
جلسه عصر دادگاه
عصر روز گذشته و در جریان دادگاه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران، نماینده دادستان با حضور در جایگاه، کیفرخواست متهم سامان صیدی را قرائت کرد. قاضی از متهم صیدی درخصوص سلاح کلت کمری که در اختیار متهم بود، سؤال کرد که این سلاح را از کجا آورده که متهم گفت: سلاح برای من نبوده و الان هم نمی‌دانم کجاست چون آن را از پنجره به بیرون پرت کردم. در ادامه جلسه دادگاه، متهم محمد بروغنی با حضور در جایگاه گفت: من نمی‌دانستم که پشت این قضایا این مسائل قرار دارد. وی افزود: من به دلیل استوری که دوستم در اینستاگرام گذاشته بود به خیابان آمدم و هیچ چیزی از سیاست سر در نمی‌آورم. قاضی گفت: چرا از زمان زدن فرد حافظ امنیت مردم فیلمبرداری کردی؟ متهم بروغنی گفت: می‌خواستم به بچه‌ها نشان بدهم، من جوگیر شدم و آن کارها را انجام دادم. متهم بروغنی گفت: تقاضای عفو و بخشش دارم، من جو‌زده شدم و آن کارها را انجام دادم.