استکبارستیزی دانش‌آموزان را نشانه رفتند که خطا رفت!

۱۳ آبان در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی استکبار‌ستیزی و روز دانش‌آموز ثبت‌شده‌است، اما ۱۳ آبان امسال با همیشه فرق می‌کند. امسال قرار است دانش‌آموزانی به میدان استکبارستیزی بیایند که طی دو ماه اخیر، معاندان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تلاش کرده‌اند تا به انحای گذشته آن‌ها را تحریک کنند و به اغتشاش وا‌دارند؛ نسلی که اگر چه پای اینترنت و فضای مجازی بزرگ شد، اما آنقدر بصیرت دارد تا حق و باطل را تمیز دهد و راهش را پیدا کند. امسال نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ملموس‌تر از همیشه فتنه‌گری‌های استکبار جهانی را از نزدیک لمس کردند و طی دو ماه گذشته شهدایی را تقدیم راه مبارزه با ظلم و استکبار‌ستیزی کردند تا نام ایران و ایرانی همچون همیشه بر فراز قله‌های مقابله با ظلم و ستم و استکبار‌ستیزی بدرخشد. این‌بار دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها ثابت کرد‌ند پای اسلام و انقلاب ایستاده‌اند و تا پای جان در عهدشان با ولی‌فقیه باقی می‌مانند؛ همچنانکه که قرار دیدار مراد و مریدی دانش‌آموزان و رهبری به مناسبت روز دانش‌آموز امسال نیز برقرار است. پرسشگری و مطالبه‌گری ویژگی جدانشدنی دانشجو و دانش‌آموز است. بر همین اساس هم استکبار‌ستیزی فلسفه وجودی دانش‌آموزان است. امروز این استکبارستیزی بیش از همیشه نمود و مصداق پیدا کرده‌است. دانش‌آموزان این دوره یعنی همان دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها از طریق فضای مجازی دهکده جهانی و دنیا در ارتباطند و لحظه به لحظه می‌توانند سیلی از اطلاعات و داده‌ها را رصد کنند؛ اطلاعات و داده‌هایی که اگرچه می‌تواند دانش‌آموز و دانشجوی ما را بمباران اطلاعاتی کند، اما از سوی دیگر می‌تواند بینش و آگاهی‌های او را بالاتر ببرد. به خصوص اگر ما برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌برداری دانش‌آموزان و دانشجویان‌مان از این اطلاعات و داده‌ها داشته باشیم. بر این اساس دانشجو و دانش‌آموز امروز نسبت به نسل‌های گذشته حتی می‌تواند آگاه‌تر و از اقتضائات روز کاملاً مطلع باشد. امروز در ۱۳ آبان سال ۱۴۰۱ مرزبندی‌ها از همیشه مشخص‌تر است و دانش‌آموزان این دوره و آن دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها اگر برای بزرگداشت روز دانش‌آموز و شهدای دانش‌آموز و دانشجو به خیابان می‌آیند و با مشت گره کرده علیه استکبار جهانی شعار می‌دهند، حتی شاید خیلی بیشتر از نسل‌های قبلی خود‌شان این استکبار را می‌شناسند. به‌خصوص اینکه طی دو ماه اخیر دانش‌آموزان و دانشجویان ما فتنه‌گری‌های استکبار جهانی را از نزدیک لمس و یک‌بار دیگر در راه دفاع از مام میهن شهید تقدیم انقلاب و اسلام کردند.
گره خوردن روحیه دانش‌آموزان با استکبار‌ستیزی
۱۳ آبان در تقویم‌های ما روزی است که بیانگر گره خوردن تاریخ کشورمان با ظلم‌ستیزی و استکبار‌ستیزی و ایستادگی و مقاومت جوانان و نوجوانان این مرز و بوم در برابر ظلم و ستم استکبار جهانی است.
در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش‌آموزان معترض تهرانی در حالی که مدارس را تعطیل کرده‌بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت و به نشانه اعتراض در محوطه دانشگاه تهران تجمع کردند. این دانش‌آموزان پرشور و خداجو که به همراه برخی دانشجویان و گروه‌هایی از مردم تجمع اعتراضی به راه انداخته بودند، هدف تیراندازی مأموران دولت جعفر شریف‌امامی قرار گرفتند و کشته شدند. این اعتراض با همراهی دیگر قشر‌های جامعه نیز همراه بود و با شلیک گاز اشک‌آور و سپس گلوله توسط مأموران حکومتی به مجروح شدن و شهادت تعدادی از افراد معترض منجر شد.


روز ۱۳ آبان علاوه بر روز دانش‌آموز، روز مبارزه با استکبار جهانی نیز نامگذاری شده‌است. این نامگذاری به دلیل این است که در طول انقلاب حوادث مهمی در این روز اتفاق افتاده و نقش مهمی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته‌است. در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳ به دستور امریکا، مأموران شاه، امام‌خمینی (ره) را در قم دستگیر و به دستور امریکا به ترکیه تبعید کردند. در سال ۱۳۵۷ نیز به دنبال اعتراضات دانش‌آموزان، مأموران رژیم شاه به آنان حمله کردند و تعدادی از دانش‌آموزان را به شهادت رساندند. همچنین در سال ۱۳۵۸ نیز دانشجویان مسلمان پیرو پیام‌های امام، لانه جاسوسی امریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان امریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب مبارزه مردم ایران ابعاد جدیدی پیدا کرد و به همین علت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روز را علاوه بر روز دانش‌آموز، روز ملی مبارزه با استکبار نیز نامگذاری کردند.
حیا و نجابت دو ویژگی جداناشدنی دختر ایران است
طی دو ماه گذشته معاندان اسلام و انقلاب اسلامی تلاش کردند تا با تحریک دانش‌آموزان و دانشجویان آن‌ها را به خیابان‌ها بکشند و به اغتشاشگری وادارند. هر چند گروهی از نسل جوان ما در روز‌های ابتدایی فریب این شعار‌ها را خوردند و به خیابان‌ها آمدند، اما خیلی زود مرزبندی‌ها مشخص شد و نسل جوان ما خودش را از اغتشاش و اقدام علیه امنیت و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی کنار کشید و حتی در این راه، شهدایی را هم تقدیم کرد. با وجود این برخی کارشناسان معتقدند نسل جدید، نسلی متفاوت است. دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها نسلی هستند که با فضای مجازی و دنیای فناوری اطلاعات بزرگ شده‌اند و همین مسئله می‌تواند نگاه آن‌ها را متفاوت نماید، اما برخی دیگر معتقدند با تمام این تفاوت‌ها همچنان نسل جوان ما بر همان عهد و پیمانی هستند که پدران و مادران آن‌ها در دهه‌های گذشته بر مبنای آن انقلاب کردند و اصول و ارزش‌هایشان همان اصول و ارزش‌های ناب اسلامی و ایرانی است.
خانم زهرا توکلی فعال فرهنگی و مسئول گروه دانشجویی «مثل هانیه» در گفتگو با «جوان» با اشاره به اینکه در ایام این شلوغی‌ها و اغتشاشات دیدیم دشمن تلاش کرد تا دختر ایران را معترض، هنجارشکن و قانون‌گریز معرفی کند، می‌افزاید: «با وجود شرایط پیش آمده و اغتشاشاتی که اخیراً اتفاق افتاد، هنوز هم معتقدیم حیا و نجابت دو ویژگی جداناشدنی دختر ایران است.» از نگاه وی اگر امروز در گوشه و کنار هنجارشکنی‌هایی می‌بینیم که در جهت قبح‌زدایی و ایجاد ولنگاری در جامعه اتفاق می‌افتد، قطعاً فاعلان آن همان‌هایی هستند که شعارشان تجزیه‌طلبی و نابودی میهن است. توکلی تأکید می‌کند: «مردم ما با وجود نقد، سؤال یا حتی اعتراض صف خود را از اینان جدا کرده‌اند و اگر کسانی هم از روی احساسات فریب این‌ها را خورده باشند، ما به آن‌ها به چشم مجروحان جنگ نرم نگاه می‌کنیم که بمب‌های رسانه‌ای دشمن باعث شده شیمیایی شوند و باید با همتی مضاعف این دوستان را هم از صف دشمنان کشور جدا کنیم.»
حالا هم قرار است به همت این گروه دانشجویی دختران ایرانی در روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان، مصادف با روز دانش‌آموز و میلاد امام حسن عسکری (ع)، در امامزاده علی‌اکبر چیذر تجمعی بزرگ داشته باشند؛ تجمعی که به تعبیر وی رزمایش دختران و بانوان واقعی و اصیل ایران زمین در برابر دروغ‌پراکنی‌های دشمنان است.
اشکال از نسل نیست، از ماست
سید جواد شیخ‌الاسلام، پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی هم در گفتگو با «جوان» و در پاسخ به اینکه چرا بخشی از نسل نوجوان و دانش‌آموز ما فریب خط‌دهی‌های فضای مجازی را می‌خورند با تأکید بر اینکه این ضعف ماست که فرهنگ را رها کرده‌ایم، تأکید می‌کند: «ایران یک عقبه اساطیری خیلی خوب دارد، اما ما از آن استفاده نمی‌کنیم. اگر شما با بچه‌های کم سن و سال صحبت کنید، می‌بینید که خیلی با ادبیات کشورمان آشنا نیستند و اسطوره‌هایمان را نمی‌شناسند.»
وی با تأکید بر لزوم تغییر در نوع نگاه، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های فرهنگی تأکید می‌کند: «اشکال از نسل نیست، اشکال از حباب اطلاعاتی است که ما در آن قرار گرفته‌ایم و مسئولانی که دهه ۵۰ و دهه ۶۰ را درک کرده‌اند، امروز برنامه‌ریز دهه ۸۰ و ۹۰ هستند در حالی که محتوایی که این بچه‌ها می‌بینند با محتوایی که در دهه ۵۰ و ۶۰ تولید می‌شد، بسیار متفاوت است، پس باید این حباب شکسته شود و بین آنچه برای بچه‌های ما مصرف می‌کنند، نیازشان مطالعه صورت بگیرد و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود، زیرا نیاز امروز به خاطر تغییرات تکنولوژی تغییر کرده‌است.»
شیخ‌الاسلام در پاسخ به این سؤال که چرا دانش‌آموزان ما گاهی از فضای استکبار‌ستیزی و مطالبه‌گری که در سال‌های اول انقلاب با آن مواجه بودند، فاصله گرفته‌اند؟ این‌گونه پاسخ می‌دهد: «در دروس تاریخی که فرزندان ما می‌خوانند از استعمار و از عقبه دولت‌های غربی کمتر صحبت شده‌است و به نوعی مقهور دولت‌های مدرن بوده‌ایم و پشت صحنه‌ای را که این نمایش صورت می‌گیرد، به فرزندانمان نشان نداده‌ایم، بلکه از دور سینمای آن‌ها را می‌بینیم و با صدای بلند خوبی‌های آن‌ها را توصیف می‌کنیم، مسلماً از این توصیفات فرزندان ما نمی‌توانند به جمع‌بندی درستی برسند و دید درستی داشته‌باشند و با دنیای استکبار به ستیز برسند.»
آینده روشن در انتظار ایران
با تمام نگرانی‌ها و چالش‌هایی که نسل امروز با آن مواجه است، اما آینده ایران اسلامی روشن است. اگر در دهه ۶۰ و در دوران جنگ تحمیلی امثال شهید حسین فهمیده را داشتیم، امروز هم شهید علی لندی را داریم، نوجوانی که دل به آتش می‌زند تا جان دیگران را نجات دهد. در ناآرامی‌های اخیر هم شاهد قهرمانی و جانفشانی بسیاری از نوجوانان و جوانان بودیم. نوجوانان و جوانانی که به روشنی مرزبندی بین عدالت و ظلم، کفر و دینداری را تشخیص دادند و با شناخت استکبار و منفعت‌طلبی‌هایش در مسیر درست قرار گرفتند تا ثابت کنند نه فقط دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها بلکه حتی متولدان دهه ۱۴۰۰ هم در ریشه‌ها و خونشان استکبارستیزی است.