سنبل‌کاری واگذاری سرخابی‌ها

از چاله در آمدن و به چاه افتادن، عادت مدیران فوتبال ایران است، چراکه در مواجهه با هر مشکلی یا فکر دور زدن و فرار به ذهنشان می‌رسد یا سنبل کردن! به همین دلیل هم نه فقط مشکلی را حل و فصل نمی‌کنند که اوضاع را خراب‌تر هم می‌کنند. درست مانند چاره‌ای که گویا برای فرار از تعلیق دوباره سرخابی‌های پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا به سر آقایان زده است! چاره‌ای که خود مشکلی به مراتب بزرگ‌تر از حذف شدن از لیگ قهرمان به خاطر عدم دریافت مجوز حرفه‌ای است.
بعد از سال‌ها دور زدن قانون، سال گذشته بود که ای‌اف‌سی مچ باشگاه‌های ایران را گرفت و با عدم صدور مجوز حرفه‌ای، چند باشگاه را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها پرسپولیس و استقلال بودند. دو تیمی که یکی از ایراد‌های وارده به آنها، مالکیت مشترک این دو باشگاه بود، مشکلی که به نظر می‌رسد آقایان را برای دریافت مجوز حرفه‌ای به تکاپو انداخته است!
جدی گرفتن تنبیه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای عدم تکرار آن بی‌شک اتفاق خوبی است، اما دلیل قانع‌کننده‌ای نیست برای به هچل انداختن این دو باشگاه و هدایت آن‌ها به مسیری که انتهایش از قبل مشخص است!
اهمیت حل و فصل مشکلات پرسپولیس و استقلال برای دریافت مجوز حرفه‌ای، زمینه‌ساز تشکیل کارگروهی در فدراسیون و این دو باشگاه شده و در همین راستا مدیران پرسپولیس و استقلال، جلسات متعددی با وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال داشته‌اند و گویا به نتایجی هم رسیده‌اند، چراکه مدیرعامل سرخپوشان از انتقال مالکیت دو باشگاه سرخابی به وزارتخانه‌های متفاوت خبر می‌دهد، خبری که اصلاً خوشایند نیست!


به نظر می‌رسید با تشکیل کارگروه مجوز حرفه‌ای در فدراسیون و همچنین باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار بر حل و فصل اصولی این مشکل است، اما از صحبت‌های درویش اینطور به نظر می‌رسد که قرار است بار دیگر کار گره‌ای که با دست باز می‌شود به دندان کشیده شود. در واقع این نه حل مشکل که از سر باز کردن آن است، وقتی تجربه واگذاری سرخابی‌های پایتخت به وزارتخانه‌ها پیش‌تر با شکست مواجه شده بود.
چند سال قبل بود که پرسپولیس به وزارت صنایع و استقلال به وزارت رفاه واگذار شد، اما اوضاع دو باشگاه نه فقط بهتر نشد که بدتر هم شد و این واگذاری‌ها دردی از سرخابی‌های پایتخت دوا نکرد. با این وجود باز هم آقایان فکری بهتر از واگذاری دو تیم به وزاتخانه‌های دیگر ندارند!
دی‌ماه سال گذشته نیز بعد از صفر شدن مالیات آنی دو باشگاه با رایزنی‌های مختلف، بحث مالکیت به میان آمد و با توجه به اینکه مسئله مجمع مشترک دو باشگاه برای ورود به فرابورس حل و هر کدام صاحب مجمع جداگانه‌ای شده بودند، تصمیم گرفته شد مالکیت دو باشگاه از وزارت ورزش سلب و به دو وزارتخانه دیگر واگذار شود که برای پرسپولیس وزارت اقتصاد و دارایی و برای استقلال نیز وزارتخانه صمت مطرح شد و این مسئله هم به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا رسید و حالا یک بار دیگر همین روند قرار است در پیش گرفته شود، بی‌آنکه تجربه‌های شکست خورده قبلی تغییری در نوع نگرش مسئولان تصمیم‌گیرنده ایجاد کرده باشد.
اما مهم‌تر از آن این است که اگر قرار به تیمداری وزارتخانه‌ها بود و این مسئله مغایرتی با قانون نداشت، چرا وزارت نفت از زیر بار تیمداری شانه خالی کرد و تیم‌های این وزارتخانه که تعدادشان کم هم نبود با سر به زمین خوردند. ضمن اینکه واگذاری سرخابی‌ها به وزارتخانه‌ها تغییری در اصل ماجرای اداره شدن دولتی آن‌ها ایجاد نمی‌کند و تنها تصمیمی برای از سر باز کردن و سنبل کردن مشکل است، نه حل و فصل آن!