هدف‌گذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری تهران ایروان

رئیس‌جمهور با بیان اینکه منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به تحولات این منطقه حساس هستیم، خاطرنشان کرد: امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است، در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
سید ابراهیم رئیسی پس از گفت‌وگوی دوجانبه با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، در نشست مطبوعاتی مشترک در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد، ضمن خوشامدگویی به نخست‌وزیر ارمنستان و هیئت همراه گفت: تردید ندارم سفر نخست‌وزیر ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در جهت ارتقای دو کشور خواهد بود. وی افزود: سیاست همسایگی از سیاست‌های مورد تأکید دولت است و در این مدت چند نشست با پاشینیان داشتیم. در این نشست‌ها به ویژه در این سفر محور مذاکره توسعه روابط تجاری، اقتصادی و امنیتی بین دو کشور است. در چند ماه گذشته ۴۳ درصد رشد روابط تجاری با ارمنستان ثبت شد، اما هدف‌گذاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور ۳ میلیارد دلار است که دستیابی به آن با اراده دو کشور کاملاً امکان‌پذیر است.
رئیس‌جمهور افزود: روابط خوب بین دو کشور حتماً به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین المللی خواهد انجامید. رئیسی با بیان اینکه منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به تحولات این منطقه حساس هستیم، خاطرنشان کرد: امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد. وی در مذاکرات دو‌جانبه با نخست‌وزیر ارمنستان دو طرف تأکید کردند که حل مسائل منطقه باید به دست مسئولان و دست اندرکاران در همین منطقه باشد و هر نوع دخالت بیگانگان درمنطقه به جای حل مشکل، خود ایجاد مشکل خواهد کرد.


رئیس‌جمهور تأکید کرد: ظرفیت‌های منطقه قفقاز می‌تواند امنیت پایدار و صلح را در این منطقه تضمین کند. رئیسی ابراز امیدواری کرد، در سفر نخست‌وزیر ارمنستان و هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی این کشور بتوان توافقات تهران و ایروان را اجرایی کرد تا گام مهمی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته شود.
گزارش پاشینیان از نشست سوچی به رئیسی
نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این نشست خبری از ارائه گزارشی درباره نتایج نشست سه‌جانبه سوچی میان سران ارمنستان، آذربایجان و روسیه به آیت‌الله رئیسی خبر داد و گفت: موافق نقطه نظرات رئیس‌جمهور ایران در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.
نیکول پاشینیان، با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به تهران گفت: در جریان این سفر مذاکرات پرمحتوا و جامعی در حال انجام است. وی با اشاره به گفت‌وگوی دوجانبه خود با رئیسی ادامه داد: بررسی‌های زیادی در زمینه‌های اقتصاد، سیاست، روابط اقتصادی و سیاسی انجام و بر روابط تاریخی دو کشور تأکید شد و همچنین به ظرافت‌های نهفته در روابط دو کشور در همه زمینه‌ها اشاره کردیم.
نخست‌وزیر ارمنستان با قدردانی از رئیس‌جمهور به دلیل رویکرد ایشان نسبت به جامعه ارامنه ایران، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نماد شفاف و صریح بر همکاری و همزیستی مسالمت آمیز در میان پیروان ادیان مختلف باشد. پاشینیان با قدردانی از دیدگاه‌های اصولی ایران نسبت به صلح و امنیت در منطقه قفقاز اظهار داشت: موضوعات دستور کار امروز همکاری‌های منطقه‌ای هم بود و اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همکاری بین دو کشور وجود دارد. اطلاعاتی در مورد نشست سه‌جانبه روز گذشته (دوشنبه) در سوچی به آقای رئیسی ارائه کردم و موافق نقطه نظرات رئیس‌جمهور ایران در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.
سران سه کشور روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی نشستی که ۹ آبان در شهر سوچی روسیه برگزار شد، بر تعهد خود به پایبندی به توافقات ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و خودداری از توسل به زور و یا تهدید در منطقه قره باغ که منطقه مورد مناقشه باکو و ایروان است، تأکید کردند. مقامات این سه کشور در این بیانیه بر تعهد خود برای رعایت دقیق همه این توافقنامه‌ها در راستای منافع عادی‌سازی همه‌جانبه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان، صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار در قفقاز جنوبی تأکید کردند.
نمای نزدیک
امضای یادداشت تفاهم همکاری ایران و ارمنستان در حوزه انرژی
مسئولان ایران و ارمنستان با امضای یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی در بخش انرژی، با تمدید تهاتر گاز و برق بین دو کشور تا پایان سال ۱۴۰۹ موافقت کردند.
این یادداشت تفاهم در حاشیه سفر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان به تهران، در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران به امضای مسئولانی از ایران و ارمنستان رسید. این سند همکاری در حوزه انرژی است که به تمدید قراردادگازی از طریق تهاتر گاز با برق اختصاص دارد و بر اساس آن مبادلات انرژی دو کشور تا پایان سال ۱۴۰۹ خورشیدی تمدید می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که به نمایندگی از کشورمان این یادداشت تفاهم همکاری را امضا کرد، درباره آن توضیح داد: با امضای این سند قرارداد تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان تا سال ۱۴۰۹ تمدید می‌شود. مجید چگنی معاون وزیر نفت اظهار داشت: بر این اساس، متناسب با افزایش حجم گاز صادراتی، ضریب تهاتر برق نیز اصلاح خواهد شد. معاون وزیر نفت توضیح داد: هم اکنون ایران یک میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کند که این میزان به دو برابر افزایش می‌یابد.