جهانگیری هم بلاگر شد؟!

سخنان تازه اسحاق جهانگیری که در روزنامه‌های اصلاح‌طلب بازتاب یافت، برای خواننده‌ای که او را نشناسد، بیشتر به ادعا‌های یک بلاگر یا فوتبالیست شبیه است!
روزنامه سازندگی در مطلبی از جهانگیری، معاون اول حسن روحانی به نارضایتی‌های پس از شکل‌گیری دولت دوم روحانی به دلیل گرانی اشاره کرده و نوشته: «دولت در خرداد ماه ۱۳۹۷ تصویب کرد که براساس اصل ۲۷ قانون اساسی و به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم، نحوه برگزاری اعتراضات و محل آن تعیین شود. متأسفانه دیوان عدالت اداری با شکایت افرادی این مصوبه را ابطال کرد. اگر این مصوبه اجرایی می‌شد شاید حداقل بخشی از حقوق ملت در قانون اساسی برجسته شده، و طرح اعتراضات مردم در عرصه عمومی و ضرورت توجه به موقع مسئولان به آن‌ها را ممکن‌تر می‌ساخت. در این شرایط بود که فرصت سوء استفاده بیگانگان گرفته می‌شد.»
او اضافه می‌کند: «قانون اساسی در مبحث حقوق ملت اصولی مترقی دارد، از جمله اصل ۵۹ که راه همه‌پرسی را در برابر خواسته‌های مردم باز گذاشته است... در قانون اساسی حرف آخر را در همه امور مردم می‌زنند و مسئولان اصلی کشور باید با رأی مستقیم و یا غیر مستقیم مردم انتخاب شوند. اگر قدرت مردم را عملاً نبینیم، صدای آنان به ویژه زنان و جوانان را به موقع نشنویم، و قدرت انتخاب مردم را محدود کنیم، آنان قدرت خود را به نحو دیگری اعمال می‌کنند، که در این صورت ممکن است همه ضرر کنند.»
اولین نکته در مورد موضع اسحاق جهانگیری این است که او یک فوتبالیست یا بلاگر یا کنشگر سیاسی ساده نیست، او فردی است با سابقه «دو دور نمایندگی مجلس، پنج سال استانداری، هشت سال وزارت و هشت سال معاون اولی رئیس‌جمهور»، یعنی طی ۴۴ سال عمر نظام جمهوری اسلامی، او ۲۹ سال جزو مقامات عالی رتبه کشور بوده است. حال اشکالی نیست که او از شنیدن صدای مردم و معترضان بگوید، اما باید مسئولیت خود را در به وجود آمدن شرایطی که باعث اعتراض شده است، بپذیرد و از موضع مصلح کل صحبت نکند.


دومین نکته آنکه آیا اکنون مشکل این است که جایی برای اعتراض وجود نداشته است؟ مثلاً کسی که سطل آشغال آتش می‌زند، اگر در میدان مشخص شده برای اعتراض بود، متمدن می‌شد؟ چرا شورش برنامه‌ریزی شده را باید با اعتراض یکسان و یکی بدانیم؟ واکنش جهانگیری و دولت روحانی به آشوب‌های بنزینی آبان ۹۸ چه بود؟ صدای اعتراض مردم را شنیدند و فرصت آشوب دادند یا روحانی دستور برخورد قاطع با اغتشاشگران را داد و اینترنت را روز‌های متوالی کامل قطع کردند؟
طی این یکی دو سال صد‌ها تجمع اعتراضی در شهر‌های مختلف ایران برگزار شده است که نه آشوبی داشته و نه کسی مانع آن شده است. پس حالا موضوع دادن حق اعتراض به مردم نیست.
تورم در دولتی که جهانگیری معاون اول آن بود، به بالا‌ترین سطح خود در جمهوری اسلامی رسید و البته فاجعه ارز ۴۲۰۰ تومانی که حامیان دولت به آن «ارز جهانگیری» نام نهادند و جهانگیری را به واسطه آن ناجی اقتصاد ایران معرفی کردند، از یاد نرفته است. اتفاقی که در نهایت، با اعطای بی نظارت و پر رانت ارز دولتی، موجب برباد رفتن میلیارد‌ها تومان از ثروت ملی مردم ایران شد.
از سویی دولت روحانی سرآمد توهین و ناسزاگویی به منتقدان و معترضان خود است، چطور اعضای چنین دولتی به دیگران «شنیدن صدای معترض» را دیکته می‌کنند؟!