شعار «زن، زندگی، آزادی» را ماهم قبول داریم

آرمان‌امروز:‌ آيت‌الله جوادي آملي، 12 آبان، در درس علوم القرآن با بيان اينکه شعار «زن، زندگي، آزادي» را ما هم قبول داريم، عنوان کرد: دو چيز است که اساس کار بوده و از يادها رفته است: اول اينکه تمام اين هويت مرا چه کسي به من داده است؟ دوم آيا من مي‌ميرم و مي‌پوسم يا از پوست به در مي‌آيم!؟
وي ادامه داد: مشکل جدي بشر کنوني، جريان مرگ است و اين غائله اخير هم همين طور است. بله «زن» هست، «زندگي» هست، «آزادي» هست، مرد هم همين طور است، همه اين‌ها سرجايش محفوظ؛ اما بالاخره اين اصل هم وجود دارد که آيا انسان مي‌پوسد يا از پوست به در مي‌آيد؟ بشر امروز غافلِ غافل است!
وي افزود: اگر من براي خودم نيستم و تمام هويت مرا ديگري داده است، پس تکليفي هم به من داده است و من بايد به دستور او عمل کنم! شما اگر بخواهيد يک وسيله مانند يخچال و يا هر وسيله ديگري بخريد، يک دفترچه راهنما همراهش هست، آيا اين حقيقتي که به ما دادند به عنوان انسان، دفترچه راهنما نمي‌خواهد که اين را چگونه بکار بگير؟ اين سر را چگونه بکار بگير؟ اين چشم را چگونه بکار بگير؟ اين دست را چگونه بکار بگير؟ چه چيزي بخور و چه چيزي نخور؟ دفترچه راهنماي ما همين قرآن است؛ اين از ياد بشر رفته است.
جوادي آملي اظهار کرد: دين ثابت کرده که انسان مرگ را مي‌ميراند، نه اينکه بميرد. اين اهل‌بيت (ع) آمدند تا از آن طرف خبر بدهند؛ فرمودند: «وَ لَکِنَّکُمْ تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَي دَار»؛ مرگ از پوست به درآمدن است، نه پوسيدن. مرگ هجرت است. ما مرگ را مي‌ميرانيم، ما بر مرگ مسلط هستيم، مرگ را زير پا لِه مي‌کنيم و به آن طرف مي‌رويم.


وي بيان کرد: اين بيان نوراني سيد الشهداء (ع) در ظهر عاشورا در آن بحبوحه‌اي که شمشير مي‌زدند است که فرمود: «صَبْراً بَنِي الْکِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ مبادا خداي ناکرده کوتاه بياييد، مرگ يک پلي است زير پاي شما، روي اين پل پا مي‌گذاريد و به آن طرف پل مي‌رويد، «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِکُمْ»، همه خبرها آن طرف است!
جوادي آملي عنوان کرد: اگر اين دو اصل روشن بشود که چه کسي ما را آفريد؟ و بعد هم به کجا مي‌رويم؟ آيا مي‌پوسيم يا از پوست به در مي‌آييم؟ تمام غائله اخير مي‌خوابد، مرگ از مهم‌ترين عوامل تربيت است که اين غائله را مي‌خواباند.