خرید دلار غیرحضوری شد

آقای رئیس‌جمهور از قیمت دلار خبر دارید آرمان امروز- مجتبي کاوه: چهره رئيس کل بانک مرکزي در سخت ترين روزهاي کاري وي هم عاري از هرگونه تنش و هيجان است. او هر زمان که در برابر خبرنگاران قرار مي گيرد از بهبود تراز ارزي، روند مناسب ذخاير و سياست هاي موثر بانک مرکزي در بازار ارز سخن مي گويد. علي صالح آبادي در سد کردن راه احساسات به چهره اش بسيار موفق عمل مي کند اما در ارائه راهکارهايي که بازار ارز را آرام کند به اندازه آرام نگه داشتن چهره‌اش موفق نيست. تازه ترين سياست نهادي که او بر صندلي داغ رياست آن نشسته، غيرحضوري کردن خريد ارز از صرافي ها است اما اين سياست در شرايط کنوني بيشتر از آن که راهکاري براي ساماندهي بازار باشد، به ناديده گرفتن دلايل افزايش متقاضيان روزافزون خريد ارز و پاشيدن رنگ نامرئي روي صف جلوي صرافي ها شبيه است.در شرايطي که دولت سيزدهم در ابتداي فعاليت خود دلار را در کانال 25 هزار تومان از دولت دوازدهم تحويل گرفت که البته روند رشد آن بارها مورد انتقاد مسئولان دولت سيزدهم قرار گرفت حال با جولاندهي  قيمت دلار در کانال 35 هزار توماني آن هم تنها يک سال پس از تحويل گرفتن دولت سيزدهم اين سئوال را بايد از رئيس جمهور و تيم اقتصادي دولت پرسيد که چه اتفاقي افتاده که ظرف يکسال قيمت دلار 10 هزار تومان افزايش يافته و ايا اين روند تا پايان عمر 4 ساله دولت ادامه خواهد يافت و آيا بانک مرکزي مي تواند با اقدامات اينچنيني و محدوديتهاي خريد قيمت ارز را کنترل کند؟
عبور متقاضيان ارز از فيلتر سامانه
به گفته صالح آبادي قرار است از امروز – شنبه 14 آبان ماه - سامانه برخط صرافي‌ها، با هدف تسهيل ارائه خدمات به متقاضيان عملياتي شود. او مي گويد متقاضيان ارز از اين پس به جاي مراجعه حضوري و صف بستن جلوي صرافي ها، از طريق سامانه درخواست‌ خود را به صرافي مدنظر ارسال مي‌کنند و پس از احراز هويت، به صورت حضوري ارز را دريافت مي‌کنند. بنابراين ديگر صف بستن جلوي صرافي ها براي خريد ارز مسافرتي و دانشجويي و ... موضوعيت ندارد و مراحل فروش ارز به صورت مجازي طي مي شود. البته درنهايت آنها که از فيلتر گزينش عبور کرده اند بايد به صورت حضوري به صرافي ها مراجعه و ارز خود را دريافت کنند. نمي‌دانيم چرا هر طور به اين ماجرا نگاه مي کنيم نمي توانيم جلوي اين تصور را سد کنيم که بازارساز با اين سياست به دنبال از بين بردن صف متقاضيان ارز از جلوي صرافي ها از طريق قرار دادن يک فيلتر تحت عنوان سامانه جلوي راه آنها است.
سامانه هايي که متقاضيان را منصرف مي کنند


تجربه بسياري از ما از سامانه اي شدن يک خدمت حضوري چندان رضايت بخش نيست و گاه اين تجربه آن قدر ناخوشايند است که از گرفتن آن خدمت منصرف مي شويم! براي اين که ببينيم بازارساز و صرافي‌هاي اصلي مورد اعتمادش براي اجراي فروش غيرحضوري ارز تا چه حد آماده اند، سري به سايت صرافي ها زديم.
صرافي ملي – يکي از صرافي هاي بزرگ و مورد اعتماد بازارساز - در اطلاعيه اي که روي سايت خود قرار داده اعلام کرده است که متقاضيان ارز مسافرتي از اين پس مي توانند به سامانه برخط معاملات متشکل ارزي مراجعه و با اعلام کد ملي و شماره همراه و اطلاعات فردي خود تقاضاي خود را براي خريد ارز درج کنند اما تا لحظه تنظيم اين گزارش در اين سايت امکان بارگزاري اطلاعات وجود نداشت.
با مراجعه به سايت صرافي شهر که متعلق به بانک شهر است نيز بعد از انتخاب شعبه ميدان فردوسي که هر روز صف متقاضيان در آن ديده مي شود با پيام زماني براي رزرو وجود ندارد، مواجه مي شويم. سايت صرافي پارسيان هم غيرفعال بود. سايت هاي صرافي هاي ديگر نيز در فاصله يک روزمانده به عملياتي شدن سياست فروش حضوري ارز به متقاضيان پيام‌هاي مشابهي را درج مي کنند. شايد قرار است غيرحضوري شدن خريد ارز در روز شنبه عملياتي شود اما اين که متقاضيان فراواني که هر روز هم بر تعدادشان اضافه مي شود بتوانند تقاضاي خود را در سامانه هاي صرافي ها ثبت کنند جاي سوال دارد و اين که به چه تعداد از اين تقاضاها پاسخ مثبت داده مي شود هم جاي سوال بيشتري دارد.
آرام کردن تقاضاهاي هيجاني با تزريق ارز امکان پذير نيست
صالح آبادي مي گويد بانک مرکزي بر سامانه نيما و نيز بر سامانه برخط صرافي ها نظارت کامل و رصد دقيق دارد. موضوع اين است که نظارت کامل و رصد دقيق بازارساز نمي تواند جلوي هجوم متقاضيان هيجاني به سامانه هاي عرضه کننده ارز را بگيرد. خصوصا ترديدي نيست که با انتقال صف متقاضيان ارز از خيابان به سامانه هاي صرافي ها، بايد متناسب با اين تقاضا به صرافي ها ارز تزريق شود اما اولا اين حجم از منابع در حال حاضر در اختيار بانک مرکزي نيست و ثانيا چنين کاري کاملا غيرمنطقي است و تجربه هم نشان داده که نتيجه مطلوبي ندارد.
رييس کل بانک مرکزي تعادل در بازار ارز را حائز اهميت خوانده و گفته است: براي اين منظور مقرر شده در سامانه نيما عرضه ها در زمينه ارزهايي که مورد اقبال بخش خصوصي است و تقاضاي بيشتري دارد، همچنان تداوم يابد و تقاضايي که براي نيازهاي واقعي مردم وجود دارد پوشش داده شود.
وي تاکيد کرد: البته در حال حاضر، در سامانه نيما عرضه ها به مراتب بيش از تقاضاست. براي نمونه از ابتداي سال تا ديروز حدود 26.5 ميليارد دلار در سامانه نيما معامله انجام شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد در سامانه ياد شده در عرضه ها و معاملات رشد داشتيم.
وي ادامه داد: همچنين کل تأمين ارز براي واردات کشور در بازه زماني ياد شده معادل 38.5 ميليارد دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است. در حوزه اسکناس نيز 1.5 ميليارد دلار حجم معاملات اسکناس بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 40 درصد رشد معاملات اسکناس بوده است. بنابراين از نظر عرضه وضعيت مطلوبي داريم و مشکلي خاصي در زمينه عرضه ارز وجود ندارد.
صالح آبادي خاطرنشان کرد: در هر حال قرار است ارزهاي پرطرفدار باتوجه به ذخاير بسيار خوب عرضه شود و قابل استفاده در بازار باشد. طبق اعلام بانک مرکزي، رئيس کل اين بانک با بيان اينکه استقبال صادرکنندگان از بازار متشکل ارزي نيز بسيار خوب است، افزود: در حال حاضر صادرکنندگان به صورت توافقي ارزهاي زيادي را در بازار عرضه مي کنند و هيچ مشکلي در تأمين اسکناس و حواله ارزي وجود ندارد.
کوتاه سخن آن که آنچه در بازار اسکناس ارز مي گذرد با آنچه صالح آبادي مي گويد فاصله زيادي دارد و بايد منتظر ماند و ديد سياست جديد بانک مرکزي چقدر بر آرامش بازار اثرگذار خواهد‌بود.