رمزگشایی از تلاش «آمریکا و اروپا» برای نزدیکی به «معترضان ایران»

آرمان امروز: رئيس‌جمهور آمريکا در اظهاراتي با اذعان بر دخالت در امور داخلي ايران مدعي شد که واشنگتن «ايران را آزاد خواهد کرد»، البته اين تنها واکنش اين هفته‌ها نيست، بلکه چهره‌هاي ديگري مانند «جوزپ بورل» هم در اظهاراتي به ناآرامي‌ها و اعتراضات داخل ايران واکنش نشان داده‌اند. باتوجه به اينکه اين کشورها با ايران در قالب گروه 1+5 بر روي يک ميز براي رسيدن به نتيجه در مذاکرات سريالي موسوم به «احياي برجام» نشسته‌اند، برخي کارشناسان معتقدند اين واکنش‌ها و محکومت برخورد با معترضان در داخل ايران، تنها براي گرفتن امتيازات بيشتر از ايران در روند همين مذاکرات است.
«جو بايدن»، رئيس‌جمهور آمريکا روز جمعه در گردهمايي در کاليفرنيا مدعي شد: «نگران نباشيد. ما ايران را آزاد خواهيم کرد. آن‌ها خودشان به زودي خودشان را آزاد مي‌کنند.» بايدن درخصوص اينکه آمريکا به چه اقداماتي اضافي دست خواهد زد، توضيحات بيشتري ارائه نکرد. همچنين شوراي امنيت ملي کاخ سفيد به درخواست اظهارنظر در رابطه با سخنان بايدن پاسخ نداد.
«ابراهيم رئيسي»، رييس جمهور ايران هم در سخنراني 13 آبان در واکنش به اين اظهارات بايدن گفت: چند ساعت قبل مطلع شدم رئيس‌جمهور آمريکا جمله‌اي بر زبان رانده، شايد از حواس پرتي که دارد، باشد. ايشان گفته است که ما بنا به آزاد کردن ايران داريم. ايران 43 سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما درنيايد. ما هرگز گاو شيرده نخواهيم شد.ملت ايران بارها مواضع خود را اعلام کرده است. امروز دهه هشتادي‌ها و دهه‌ نودي‌ها هم همين نگاه را دارند. به برخي افراد گول‌خورده و خائن نگاه نکنيد. ملت بزرگ ايران سخنش همين است و بارها اعلام کرده است.
وزير امور خارجه هم با اشاره به ترويج خشونت از سوي آمريکا در اعتراضات اخير و تلاش براي توافق هسته‌اي، خطاب به بايدن گفت: رفتار رياکارانه و حمايت از داعش را متوقف کنيد.


«حسين اميرعبداللهيان»، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته 13 آبان ماه و همزمان با روز ملي مبارزه با استکبار در توئيتي با بيان اينکه کاخ سفيد که به شکل فزاينده‌اي در اغتشاشات اخير ايران، مروج خشونت و ترور شد، همزمان براي توافق هسته‌اي تلاش مي‌کند، خطاب به بايدن رئيس جمهور آمريکا نوشت: آقاي بايدن، رفتار رياکارانه و حمايت از داعش را متوقف کنيد. وي از هشتگ 13 آبان روز ملي مبارزه با استکبار در اين توئيت استفاده کرده است.
 از ابتداي اعتراضات اخير در ايران دولت آمريکا ضمن حمايت از اغتشاشگران و صدور بيانيه‌هاي مداخله جويانه اقدام به تحريم تعدادي از مقام‌ها و نهادهاي ايراني کرد. وزارت امور خارجه نيز در واکنش به اين اقدامات غيرسازنده و مداخله جويانه تعدادي از نهادها و مقام‌هاي آمريکايي را تحريم کرد.
«ناصر کنعاني»، سخنگوي وزارت خارجه کشورمان چندي پيش در واکنش به اظهارات مداخله‌جويانه پيشين بايدن گفته بود: از آغاز تحولات اخير در ايران، جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا براي چندمين بار طي اظهاراتي مداخله جويانه، از اغتشاشات در ايران حمايت کرد.
وي بيان کرده بود: ايشان چون نه مشاوران اميني دارد و نه حافظه خوبي، به وي يادآور مي‌شوم که ايران قوي‌تر و استوارتر از آن بود که با تحريم‌هاي ظالمانه و تهديدات پوچ شما تسليم شود. اکنون نيز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتي‌هاي سياستمداري خسته از سال‌ها اقدام بي نتيجه عليه ايران، اراده‌اش متزلزل شود.
کنعاني افزود: نه اظهارات بايدن و نه مداخله جويي‌هاي آمريکا هرگز ما را متعجب نمي‌کند، زيرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهيت حقيقي نظام آمريکاست، اما، ما مردمان تاريخيم و در عمق تاريخ ريشه دوانده‌ايم. از کودتاي آگوست 1953 (28 مرداد 1332 خورشيدي) تا به امروز به خوبي سياست‌هاي ضدايراني دولت آمريکا در ذهن‌هايمان ثبت شده است. و البته تاريخ و نقطه نقطه دنيا شهادت مي‌دهد که زخم جنايت و خشونت آمريکا بر تن دنياست. عادت شما ماهي گرفتن از آب‌هاي گل آلود است. اما يادتان باشد، اينجا ايران است: سرزمين مردان و زنان سرفراز. در خانه خويش، با هم گفت‌وگو مي‌کنيم، با هم کار مي‌کنيم، با هم براي ترميم زخم‌هاي کوچک و بزرگ ايران خواهيم کوشيد، با هم براي استقلال ايران خواهيم ايستاد و صدالبته شکست ديگري بر انبوه شکست‌هايتان افزوده خواهد شد.
واکنش به ناآرامي‌ها براي پيش‌برد منافع آمريکا و اروپا است
«مهدي ذاکريان»، کارشناس مسايل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که واکنش‌هاي شخصيت‌هاي خارجي مانند «جو بايدن»، رييس جمهور آمريکا و «جوزپ بورل»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مورد مسايل داخلي ايران نشان دهنده چه موضعي از سوي اين دولت‌ها است، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «قبل از هرچيز بايد به اين موضوع اشاره کنيم که اظهارات مقامام‌هاي آمريکايي و اتحاديه اروپا در خصوص ناآرامي‌هاي داخل ايران نمي‌تواند نقض کنند قوانين بين‌الملل باشد زيرا اين واکشن‌ها به موضوعاتي است که در هرکشور رخ بدهد واکنش مسئولان ديگر کشور را به همراه دارد. موضوعي که به‌عنوان مداخله ديگر کشورها مطرح مي‌شود به تصميم‌گيري‌هايي است که در داخل کشورها توسط ملت‌ها گرفته مي‌شود، در مورد اين مورد خاص بايد بگوييم که مداخله داخلي محسوب نمي‌شود. اما هنگامي که ايران با کشورهاي اتحاديه اروپا و آمريکا در قالب گروه 1+5 براي مذاکرات موسوم به احياي برجام پاي ميز مذاکره نشسته است، چنين واکنش‌هايي تنها براي امتياز گرفتن در مذاکرات «هسته‌اي»، «سياسي»، «منطقه‌اي» و «اقتصادي» است تا بتوانند از ناآرامي‌هاي داخلي استفاده کنند و امتيازات بيشتري را در ادامه مذاکرات به‎دست بياورد.»
او در همين مورد و با اشاره به روابط آمريکا و عربستان پس از قتل قاشقچي، ادامه مي‌دهد: «بعد از حاشيه‌هايي که در مورد قتل «جمال قاشقچي»، روزنامه‌نگار معترض عربستاني به وجود آمد، مشاهده کرديم که «جو بايدن»، رييس جمهور دموکرات آمريکا از همين اهرم استفاده کرد تا بتواند از دولت سعودي امتيازاتي بگيرد. توجه داشته باشيد اگر اين اقدام بر عليه قاشقچي رخ نمي‌داد، بايدن نمي‌توانست اين امتيازات را در قالب مذاکرات اقتصادي و امنيتي از سعودي‌ها به دست بياورد. توجه داشته باشيد که هر کشوري به دنبال افزايش منافع اقتصادي و سياسي خود است. هر دولتي که نتواند در داخل کشور مديريت را به خوبي انجام دهد، راه را براي سوء‌استفاده رقيبان و حتي دشمنان خود باز مي‌کند. هنگامي که يک دولت در داخل کشور خود با مشکلاتي مانند «تورم»، «بيکاري»، «بحران اقتصادي»، «گراني»، «نبود برنامه مشخص اقتصادي» و ... روبه‌رو است، نبايد از کشورهايي که براي دست‌يابي به منافع خود هرکاري مي‌کنند انتظار داشته باشد به مشکلات داخلي واکنش نشان ندهند.»
اين تحيلگر مسايل بين‌الملل در واکنش حضور نيروهاي آمريکايي در منطقه به ويژه افغانستان ادامه مي‌دهد: «توجه داشته باشيد که هر واکنشي که از سوي مسئولان آمريکايي و اروپايي مطرح مي‌شود در ادامه روند منافع ملي خودشان است موضوعي که اهميت آن هنوز از سوي دستگاه ديپلماسي ايران به‌خوبي درک نشده است. هنگامي که آمريکا با شعار آزادي مردم افغانستان وارد اين کشور شد بابت هر اقدامي که انجام داده در نهايت براي آنها فاکتور صادر کرد و هر هزينه‌هايي که انجام داده بودند را دريافت کردند ولي در مقابل مي‌بينيم سرمايه‌گذاري‌هاي که از سوي ايران در منطقه مي‌شود سودي براي مردم ايران نداشته است. در اينکه واکنش مسئولان آمريکايي و اروپايي در ادامه منافع ملي‌شان است شکي نيست ولي در مقابل اين دولت ايران است که بايد به  ناآرامي‌هاي داخلي اهميت بدهد و براي رفع مشکلات اقدام کند.»