شبکه‌سازی مدیریتی دولت به نفع نواصولگرایان

آرمان‌امروز: کارآمدي الزام‌هاي عديده اي را مي طلبدکه يکي از مهمترين آنها چيزي جز «مسئوليت‌داري افرادي که تعهد و تخصص را توامان داشته باشند» نمي‌تواند باشد. دولت سيزدهم در حالي وارد شانزدهمين ماه خود شده است که ابراهيم رئيسي در رقابت‌هاي انتخاباتي تاکيد زيادي داشت که مشکلات وقت، رفع شدني هستند و به مردم وعده دادند، بعد از پاستورنشيني حتما کارهايي انجام خواهند داد که مردم بتوانند با آرامش کامل زندگي کنند. اما دولت که با ادعاي انقلابي‌گري از مردم راي گرفته است، به طور ملموسي در انجام کارهايي که براي رفع مشکلات مهم هستند، بازمانده است که يکي از دليل‌هاي اصلي «انتخاب مديران با نگاه سياسي» است که چنين رويکردي باعث شده است در انتخاب مسئولاني روي کار بيايند که «آمده‌اند تا اغراض سياسي به نتيجه برسند» و که در چنين حالتي، کارآمدي بعيد است.
در واقع دولت رئيسي با شبکه‌سازي به نفع اصولگرايان تندرو، اقدام به انتخاب مهره‌هايي از  دولت احمدي‌نژاد مي‌کند که در همين‌راستا مي‌توان به انتخاب «محسن منصوري» به عنوان معاون اجرايي رئيس‌جمهور اشاره کرد. انتخابي که موجب موجب اين تحليل شد که « رئيسي دولت سوم احمدي نژاد را تشکيل مي‌دهد »
در واقع بايد گفت اگر مشکلات مردم رفع نشده‌اند‌ و جامعه به چه‌کنم، چه‌کنم افتاده است به خاطر ترجيح اغراض سياسي به منافع ملي است. برخي در ماه‌هاي اول استقرار دولت سيزدهم مي‌گفتند، در 5 ماه بادمجان هم رشد نمي‌کند چه برسد به کارهاي دولت که بايد گفت،  هنوز که هنوز است، بادمجان‌هاي دولت سيزدهم نرسيده‌اند!
حسين کنعاني مقدم‌، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» در اين‌رابطه اظهار داشت: متاسفانه آقاي رئيسي فراموش کردند که به مردم چه وعده‌هايي دادند. ايشان بايد بداند، حکومت خوب آدم‌هاي خوب مي‌خواهد، اما حمکراني خوب افرادي مي‌خواهند که در کنار خوب بودن، تخصص کافي را براي حل مساله‌هاي کشور داشته باشند. پس دولت رئيسي اگر دنبال موفقيت است، چاره‌اي جز اين ندارد که به جز آدم‌هاي خوب‌، اشخاصي را براي مسئوليت‌داري انتخاب کند که داراي توانمندي و در نتيجه کارآمدي باشند.


اين فعال سياسي در ادامه گفت:  با وجود اينکه تخصص تاثير زيادي در کارآمدي دارد، متاسفانه دولت همچنان انتخاب مديران با قيد و بند سياسي و جناحي، حکمراني خوب را تحت‌تاثير خود درآورده است و در نتيجه در اين 16 ماه گذشته مشکلات زيادي زندگي مردم را مختل کرده است. کار به جايي رسيده است که مردم  دولت رئيسي را دولت مردمي نمي‌دانند. به هرحال دولت زماني مي‌تواند ادعاي مردمي بودن داشته باشد که بتواند گره‌هاي مردم را باز کند، نه اينکه به فکر مصالح سياسي و جناحي باشد و در نتيجه، مردم را به حال خود رها کند.
دبيرکل حزب سبز ايران در ادامه افزود: مساله اين است که دولتي‌ها اصرار به اين دارد که سيستم جناح‌گرايي را به عنوان شرط اصلي قلمداد مي‌کندکه نتيجه‌اش اين شده است که حتي در سطح وزيران وزرات‌خانه‌ها افرادي روي کار هستند که به طور آشکاري در انجام ماموريت‌هاي لازم ناتوان هستند. البته اين مشکل با نظات صحيح قابل حل است که در موضوع استيضاح وزير صمت منافع کشور فداي لابي‌گري و قول و قرارهاي نمايندگان مجلس با آقاي فاطمي‌امين شد و با وجود مشکلات زياد، ايشان همچنان در راس وزارت‌خانه مهم صمت به فعاليتش ادامه خواهد داد.
حسين کنعاني مقدم در پايان گفت: بحث‌هاي مربوط به دولت  جاري در حالي با بي‌توجهي‌هاي دولتي‌ها روبرو مي‌شود که مردم ديگر طاقت تحمل دشواري‌هاي بيشتر از اين را ندارند. يعني سياسي‌کاري و متوجه سختي‌هاي جامعه نشدن،‌ موجب شده تا کشور و مردم روز به روز مانع‌هاي بلندتري را پيش روي خود ببينند.