قانونی برای برپایی راهپیمایی‌ها

آرمان‌ملي: روزگذشته رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه اکنون خلأ سازوکار قانوني براي اعتراض‌ها و راهپيمايي‌ها در نظام جمهوري اسلامي به‌عنوان يک نظام مردم‌سالار احساس مي‌شود، تصريح کرد: اين در حاليست که مطابق اصل 27 قانون اساسي، تشکيل اجتماعات و برگزاري راهپيمايي‌ها مشروط به آنکه بدون حمل سلاح بوده و مخل به مباني اسلام نباشد، آزاد است. در صورت برگزاري اجتماعات و راهپيمايي‌ها در چارچوب قانوني، اعتراض‌ها در چارچوب نظام جمهوري اسلامي ايران تعريف خواهد شد و اين نشانه‌اي از بالندگي و توسعه‌يافتگي نظام مردم‌سالاري ديني در ايران اسلامي است. نگاهداري ادامه داد: در همين راستا با پيگيري رئيس و نمايندگان مجلس، از چندماه پيش، پيش‌نويس طرحي قانوني در دفتر مطالعات سياسي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، با انجام مطالعات پشتيبان، مطالعات تطبيقي، مشارکت همه ذي‌نفعان، دستگاه‌هاي ذيربط، تشکل‌هاي مدني، جامعه دانشگاهي و نيز برگزاري جلسات کارشناسي مستمر، تدوين و به کميسيون امور داخلي مجلس و شوراها تقديم شده که در کميسيون مذکور در دست بررسي و نهايي‌سازي است. وي عنوان کرد: در اين طرح مبناي برگزاري اجتماعات و راهپيمايي‌ها، اطلاع‌رساني است و تلاش شده است ضمن تسهيل روند برگزاري اجتماعات قانوني از سوي گروه‌هاي مختلف مردمي، زمينه شکل‌گيري تحرکاتي که با هدف بي‌ثبات‌سازي و اخلال در نظم عمومي و امنيت ملي سازمان مي‌يابند، تضعيف شود.
چارچوب تجمعات بايد شفاف شود
از سوي ديگر محمدصالح جوکار، اظهارکرد: کميسيون امورداخلي کشور و شوراها از حدود دو سال پيش بررسي طرح برگزاري تجمعات مردمي را آغاز کرد و اين طرح در کارگروه‌هاي تخصصي با حضور کارشناسان درحال بحث و بررسي است و نياز است تا با بررسي‌هاي بيشتر، اين طرح در کميسيون کامل‌تر شود تا شاهد تحقق اصل 27 قانون اساسي باشيم. وي در ادامه با بيان اينکه براي برگزاري تجمعات و اجتماعات مردمي و ساماندهي تجمعات لازم است که چارچوب کار به‌طور کامل روشن شود، گفت: اينکه صرفا محل‌هايي براي برگزاري تجمعات تعيين شود کافي نيست، بلکه بايد در کنار آن چارچوب و شيوه‌نامه برگزاري تجمعات نيز مشخص شود در غير اينصورت مجددا شاهد ايجاد مشکلاتي خواهيم بود. نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اظهارات استاندار تهران مبني بر اينکه قرار است مکان‌هايي معين به منظور برگزاري تجمعات مردمي تعيين شود، تصريح کرد: اگر دولت لايحه‌اي در زمينه ساماندهي برگزاري تجمعات دارد بايد زودتر به مجلس ارائه کند تا در کنار طرح مجلس بحث کلاني در اين خصوص صورت گيرد.
بايد با خود دانشجويان صحبت شود


نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فضاي ايجاد شده در دانشگاه‌ها و شعارهاي دانشجويان بيان داشت: ما نبايد کاري کنيم که به باورهاي گروهي ناسزا بگوييم وقتي فحش مي‌دهيم گروهي که باور و اعتقادي دارند قطعا آنها نيز ناراحت مي‌شوند. مسعود پزشکيان با بيان اين مطلب به خبرنگار «عصر ايران» افزود: شعارهايي که بعضي از برادران و خواهران مي‌دهند توهين به باورها و اعتقادات گروهي ديگر است. وقتي شما توهين مي‌کنيد انتظار داريد چه اتفاقي بيفتد؟ بايد کاري کنيم که در دانشگاه به‌جاي اينکه فحش بدهيم و تخريب کنيم با همديگر حرف بزنيم. شما حتي اگر من را هم قبول نداشته باشيد اشکالي ندارد که نقد کنيد اما نبايد به من فحش بدهيد اين باعث همان هرج و مرجي مي‌شود که در جامعه برخي هم به‌دنبال آن هستند. وي ادامه داد: در حال صحبت با مسئولان ذيربط و حاکميت هستيم که با رافت با اين دانشجويان برخورد شود و آنها ارشاد شوند البته به شرط اينکه جوانان هم اگر اعتراضي دارند به درستي آن را بيان کنند، چراکه اعتراض با توهين، تخريب و شکستن در و پنجره فرق دارد. پزشکيان گفت: من نمي‌توانم از دانشجوياني که مي‌روند فحش مي‌دهند دفاع کنم. عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس تاکيد کرد: بايد با خود دانشجويان صحبت شود که فضاي نرم تر و ملايم‌تري براي گفت وگو‌ باز کنند در دانشگاه تبريز با مسئولان دانشگاه، مسئول نهاد رهبري، کميته انضباطي و حراست صحبت کرديم که مشکل دانشجويان حل شود ولي بايد با اين دانشجويان هم صحبت شود که دانشجويان هم در اعتراض مراعات کنند.