امریکا میداندار دروغ‌های دیپلماتیک درباره «مقام زن»

همزمان با شروع نشست غیررسمی امریکا علیه ایران در سازمان ملل درباره ناآرامی‌های اخیر، کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند. چهره‌هایی همچون هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا و میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور نیز به دنبال این هدف هستند. تلاش برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل در حالی است که عضویت عربستان سعودی در کمیسیون مقام زن برای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ با شگفتی اغلب کشور‌های دنیا مواجه شده بود به‌طوری‌که روزنامه گاردین در واکنش به این خبر تیتر زد: «آیا واقعاً کسی نیاز دارد از عربستان سعودی چیزی درباره حقوق زنان بشنود؟» رفتار‌های سیاسی و سیاست‌های دوگانه غرب دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. حالا این بار این سیاست دوگانه در برابر اغتشاشات ایران در حمایت از اغتشاشگران و براندازان نظام جمهوری اسلامی با تلاش غربی‌ها برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل در ادامه سایر دخالت‌ها و موضع‌گیری‌های کشور‌های غربی در قبال اتفاقات داخلی کشورمان رخ می‌دهد.
اعجاب جهانی از عضویت عربستان در کمیسیون مقام زن
سال ۲۰۱۶ بود که در آستانه روز جهانی زن یعنی هشتم ماه مارس، خبری عجیب در خبرگزاری‌های دنیا منتشر شد. هیئتی از دانشمندان عربستان سعودی اعلام کردند زنان همچنان نه به عنوان انسان که در جمع پستانداران طبقه‌بندی می‌شوند. بر همین اساس مفتی‌ها و دانشمندان عربستان سعودی زنان را همتراز پستاندارانی همچون بز و شتر قرار دادند و بر همین اساس برای آن‌ها حقوقی را قائل شدند که این حیوانات از آن‌ها برخوردار هستند، البته از قرار معلوم این موضوع برای فعالان حقوق بشر نقطه امیدی در چشم‌انداز آینده زنان سعودی محسوب می‌شد، چه اینکه پیشتر همین افراد اصلاً طبقه‌ای برای زنان قائل نبودند و آن‌ها را صرفاً اشیایی بی‌روح در منزل می‌دانستند و جایگاه زنان برای‌شان از این مرتبه فراتر نمی‌رفت! کشوری که زنانش نه حق رأی داشتند و نه حق رانندگی و حتی برای معاینه شدن از سوی پزشک نیز باید با یک مرد در مطب پزشک حاضر می‌شدند، یک باره به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد درآمده بود؛ رخدادی که با واکنش‌های متعددی از سوی رسانه‌های جهان مواجه شد.
انتخاب عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای این کمیسیون در حالی بود که اعتراض سازمان‌های حمایت از حقوق زنان را بلند کرده است که سعودی‌ها سال ۲۰۱۶ در بین ۱۴۴ کشور در دنیا که از نظر شاخص جهانی شکاف جنسیتی رتبه‌بندی شده بودند، در رده ۱۴۱ قرار گرفت.


روزنامه گاردین در واکنش به این ماجرا تیتر زد: «آیا واقعاً کسی نیاز دارد از عربستان سعودی چیزی درباره حقوق زنان بشنود؟» عضویت عربستان در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، اما بیش از هر چیز دیگری این را ثابت کرد که عضویت در این کمیسیون تنها و تنها بر مبنای اهداف و رویکرد‌های سیاسی است. همچنان که در حال حاضر تلاش امریکا و غرب برای حذف ایران از این کمیسیون تنها به دلایل سیاسی صورت می‌گیرد.
تلاش همه‌جانبه امریکا برای حذف ایران
از کمیسیون مقام زن
روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز ۳۰ اکتبر، نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرده که در آن برخی چهره‌های زن شناخته‌شده مثل هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا و میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد شده‌اند.
چند روز بعد همزمان با شروع نشست غیررسمی امریکا علیه ایران در سازمان ملل درباره ناآرامی‌های اخیر، کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.
معاون رئیس‌جمهور امریکا که پیش از این با یکی از فعالان حقوق بشر مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرده بود، در بیانیه‌ای در تداوم حمایت دولت جو بایدن از آشوب‌ها و ناآرامی‌ها در ایران اعلام کرد: «امروز ایالات‌متحده قصد خود را برای همکاری با شرکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌کند.» لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده امریکا در سازمان ملل نیز در نشست غیررسمی ضدایرانی در سازمان ملل در این باره گفت: درباره اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با شرکای خود در شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری خواهیم کرد.
سفیر امریکا در سازمان ملل گزارش یکسویه گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران مبنی بر تشکیل کمیسیونی مستقل و بین‌المللی برای پاسخگو کردن مقامات ایران را تأیید و از آن حمایت کرد. گرینفیلد تصریح کرد: «برای اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل تلاش خواهیم کرد.»
کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: «ایالات متحده از درخواست جوامع مدنی برای اخراج فوری جمهوری اسلامی از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان استقبال می‌کند.»
امریکا و غرب متهم ردیف اول ایجاد اغتشاش در ایران
اظهارات ضدایرانی مقانات امریکا و اروپا و حمایت از اغتشاشگران در کشورمان در حالی است که این کشور‌ها خودشان متهم ردیف اول ایجاد اغتشاش و ناآرامی در کشور هستند.
همچنانکه در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آمده است: «مستندات اطلاعاتی موجود نشان می‌دهند سرویس جاسوسی سیا (C. I. A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی هم‌پیمان و نیابتی‌های مرتجع، پیش از آغاز آشوب ها، به شیوه‌هایی که اشاره خواهد شد، برای راه اندازی یک غائله سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه‌سازی برای تشدید فشار‌های خارجی، طراحی مبسوطی به عمل آورده بود.»
در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است: «طبق اطلاعات موجود نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (C. I. A) به عهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک کش صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اَشرافیت بَدَوی آل سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود. اطلاعات معتبری در اختیار است که برنامه ریزی و اجرای عملیاتی بخش عمده آشوب‌ها توسط سرویس موساد با همکاری شقی‌ترین گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است.» نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک نیز در واکنش به اخبار منتشره مبنی بر تلاش امریکا برای برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت این سازمان در خصوص مسائل داخلی ایران اعلام کرد: «با توجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق بشر، ادعا‌های امریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن‌نیت می‌دانیم.»
نمایندگی ایران تصریح کرد: «بر اساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران، امریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است.» نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: «ایالات متحده و متحدانش به طور مداوم از چنین بستری (سازمان ملل) برای پیشبرد برنامه سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد سوءاستفاده کرده‌اند.»