حال خوش کشتی را مدیون شهدا هستیم

ترویج فرهنگ و سیـره شهـدا همچنان یکی از اهداف مهم فدراسیون کشتی است. مراسم رونمایی از دو اثر فرهنگی با رویکرد گسترش روحیه و منش شهدای ورزشکار به همت این فدراسیون در خانه کشتی شهید صدرزاده کمپ تیم‌های ملی شهید سلیمانی برگزار شد.
انتشارات شهید کاظمی اخیراً زندگی دو شهید ورزشکار را در قالب دو کتاب منتشر کرده است. کتاب «دوبنده خاکی» روایتی است از زندگی معلم شهید اصغر منافی‌زاده و در کتاب «نخسایی‌ها» هم بخشی از زندگینامه شهید مدافع حرم سجاد عفتی به رشته تحریر درآمده است.
عمل به شعار‌های فرهنگی
فعالیت‌های فرهنگی زمانی به بار می‌نشیند و ثمراتش به چشم می‌آید که مسئولان و مدیران امر به دور از شعارزدگی پای کار بیایند. گسترش فرهنگ پهلوانی در ورزش شعاری است که بار‌ها به زبان آمده، اما تعداد اندکی از مدیران این حوزه شعارهایشان را به مرحله اجرا و عمل رسانده اند. در حال حاضر فدراسیون کشتی از جمله فدراسیون‌هایی است که برای ترویج فرهنگ پهلوانی و معرفی سیره شهدا به جوانان، قدم‌های بلندی برداشته است. این فدراسیون با تأکید بر فرهنگ کتابخوانی از انتشار دو کتاب در خصوص زندگینامه شهدا حمایت کرده است. «نخسایی‌ها» و «دوبنده خاکی» دیروز در خانه کشتی رونمایی شدند. در مراسم روز گذشته خیلی‌ها حضور داشتند از علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا میرجلیلی رئیس سازمان بسیج ورزشکاران و چند نفر از رؤسای فدراسیون‌ها و برخی از مدال‌آوران و پیشکسوتان کشتی. مراسم رونمایی از این دو جلد کتاب با اجرای دو تئاتر از خاطرات شهیدان منافی‌زاده و عفتی و همچنین تجلیل از خانواده این دو شهید گرانقدر همراه بود.


بهترین شرایط
علیرضا دبیر معتقد است کشتی حال خوشی دارد و این حال خوش را مدیون برکت شهدا هستیم. رئیس فدراسیون کشتی با تأکید بر این موضوع گفت: «من ۳۵ سال است که در کشتی هستم، اما از گذشته تاکنون هیچ موقع حال کشتی مثل الان خوب نبوده است. کشتی چه از نظر مدال‌آوری، چه از نظر امکانات و چه از نظر احترام در نظر مردم در بهترین شرایط است. این رشته یک دوره زمان آقای تختی و آقای موحد در دهه ۶۰ میلادی و یک دوره در زمان ما که علیرضا حیدری و عباس جدیدی هم بودند خوب بود، اما الان با آن دوره‌ها قابل قیاس نیست، چراکه کشتی از نظر درآمد، بودجه، ساخت و ساز و مدال‌آوری بسیار وضعیت خوبی دارد و این‌ها که ذکر شد، من نیستم و همه برکت آن از شهداست و نتیجه‌اش را می‌بینیم. شهید غیرت دارد و جایی که به نامش می‌شود، روزی را خودش می‌رساند و نمی‌فهمیم که کار‌ها چطور پیش می‌رود.»
وی با اشاره به نامگذاری مسابقات به نام شهدا اظهار داشت: «سازمان بسیج ورزشکاران هر ساله مراسم بزرگداشت شهدا را برگزار می‌کند، اما کار را ما به عنوان فدراسیون‌ها، هیئت‌ها و اداره‌های کل ورزش باید انجام بدهیم. ما باید برای شهدا کار کنیم و مسابقات و برنامه‌های خود را به نام آن‌ها بگذاریم، چراکه شهیدان پیش خدا آبرو دارند و می‌توانند شفاعت کنند. آیه انعمت علیهم به چهار دسته اشاره می‌کند؛ امامان، صالحین، صدیقین و شهدا و این نشان از جایگاه بالای شهدا دارد. ما نیز باید راه شهدا را ادامه بدهیم و این را به عنوان یک فرهنگ در جامعه بیاوریم و اجرایی کنیم. به نظرم اگر در دهه ۷۰، مدیران آن موقع روی فرهنگ شهادت کار می‌کردند الان ما این مشکلات را در جامعه نداشتیم. همه باید در مقامبل شهدا پاسخگو باشیم و این جواب سخت است.»
انتشار ۲۰ کتاب جدید
رئیس فدراسیون کشتی در خصوص رونمایی از کتاب دو شهید ورزشکار گفت: «یک گروه آمده است و کار را پیش می‌برد. سعی ما این است که هرچند ماه، دو کتاب در مورد شهدای کشتی‌گیر داشته باشیم و الان ۲۰ کتاب در دستور کار قرار گرفته است. باید کاری کنیم که نونهالان الگو بگیرند. الان هم تیم نونهالان ما در سالن شهید هادی در حال تمرین است و ۹۰‌کشتی‌گیر در اردو هستند. ما در این سن باید به آن‌ها زندگی کردن را یاد بدهیم و این کار در ۲۰ سالگی سخت است. کتاب شهدا باید طوری نوشته شود که مخاطب کاملاً متوجه شود شهید که بوده و چه کرده است. ادبیات آن هم ادبیات خود همان شهیدان و با همان گویش باشد و شهید را همانطور که بوده روایت کند. روزی از سمت شهدا می‌آید و اگر روزی قطع شود، نشان می‌دهد که کارمان درست نیست.»
قهرمان‌سازی از هیچ
دبیر با انتقاد از بی‌توجهی به قهرمانان ملی تأکید کرد: «تیم دوم و سوم کشتی فرنگی ایران به فینال جام‌جهانی راه یافته و این اتفاق بزرگی است. قبلاً تیم اصلی ما در مسابقات آسیایی سه مدال طلا می‌گرفت و الان تیم دوم ما شش مدال طلا گرفته و این‌ها همه از برکات شهداست. امریکا و هالیوود چیزی ندارند و از هیچ چیز قهرمان می‌سازند و ما این همه قهرمان داریم، اما عرضه نداریم برای آن‌ها چیزی بسازیم. می‌شود از دو ساعت آخر مانده به شهادت سجاد عفتی فیلم بسازند تا مردم ببینند که این شهید چگونه پهلوانی، مرام و معرفت را کامل کرد. شهدا پهلوانان واقعی هستند، نه کسانی که چند مدال دارند و در فضای مجازی به دنبال بزرگ کردن خود هستند. باید راه شهدا را ادامه بدهیم.»