درخواست حمله اوکراین به ایران، بازی در زمین روس‌ها است

آرمان امروز: «ميخائيل پودولياک»، مشاور ارشد ولوديمير زلنسکي رئيس‌جمهور اوکراين شنبه گذشته در ادامه اتهام زني‌هاي دولت اين کشور عليه ايران، خواستار انجام حملاتي تلافي‌جويانه عليه ايراني شد.
اين مقام اوکرايني با وجود چنين شرايطي در سخناني تلويزيوني مدعي شد: معتقدم که لازم است فقط تحريم‌ يا تحريم کامل بر ايران اعمال نشود. اعتقاد دارم مي‌توان حملاتي هدفمند را بر توليد پهپادها، موشک‌هاي بالستيک و غيره انجام داد.
ولوديمير زلنسکي رئيس‌جمهور اوکراين هم شنبه در واکنش به سخنان «حسين اميرعبداللهيان»، وزير امور خارجه ايران مبني بر اقدام ايران در ارسال پهپاد به صورت محدود به روسيه پيش از آغاز جنگ اوکراين، مدعي شد: نيروهاي اوکرايني روزانه حداقل 10 پهپاد ايراني را سرنگون مي‌کنند و تعداد پهپادهايي که تهران به روسيه ارسال کرده محدود نيستند. حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران شنبه 14 آبان ماه در جمع خبرنگاران گفت: مناسبات ما با روسيه بر مبناي همسايگي و منافع متقابل است. اين هياهويي که برخي از کشورهاي غربي به راه انداخته‌اند که ايران براي کمک به جنگ اوکراين موشک و پهپاد در اختيار روسيه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودي پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراين در اختيار روسيه گذاشتيم. با وزير خارجه اوکراين توافق کرديم چنانچه هرگونه مستندي در اختيار دارند که روسيه از پهپاد ايراني در جنگ اوکراين استفاده کرده در اختيار ما قرار دهد.
آمريکا از حضور نظامي ايران در اوکراين خوشحال نخواهد شد


«جلال ساداتيان»، تحليلگر مسايل بين‌الملل در واکنش به گفته‌هاي مشاور ارشد رئيس‌جمهور اوکراين که اعلام کرده است بايد براي متوقف کردن ايران به اين کشور حمله کرد، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «شرايط کنوني جامعه جهاني وضعيت مناسبي ندارد و هر لحظه بايد در انتظار اتفاقات و اظهارات دور از ذهن و غير قابل پيش‌بيني باشيم. اختلافات و تنش‌ها بين برخي کشورها آنقدر زياد است که مي‌توانيم شاهد گسترش اين تنش‌ها باشيم و اين مي‌رساند که در آينده نزديک مي‌توانيم پيش‌بيني جهاني خطرناک را داشته باشيم. از سويي مي‌بينيم که روسيه در جنگ با اوکراين گير کرده است و احتمال اين مي‌رود که هر لحظه حملات جديدي را بر عليه اين کشور انجام دهد و از سويي ديگر مي‌بينيم که مقامات اوکرايني تئوري را بر عليه ايران نوشته‌اند که بتوانند از فضاي به وجود آمده بر عليه ايران استفاده کنند. اين گفته مقام اوکرايني کاملا نه‌سنجيده است و بايد بگوييم که اين نظريه او بيش از اينکه به سود اوکراين باشد در روند منافع روسيه خواهد بود.»
اين تحليلگر در همين مورد و با اشاره به خرسندي روسيه از به وجود آمدن جبهه جديدي بر عليه غرب، ادامه مي‌دهد: «برخي بر اين گمانند که آمريکا مي‌خواهد پاي ايران را به جنگ اوکراين باز کنند ولي اينگونه نيست. آمريکا در حال حاضر هم با چين و هم با روسيه در جنگي فرسايشي حضور دارد و در واقع بر روي اين دو کشور تمرکز کرده است. اگر ايران به هر ترتيبي وارد جنگ اوکراين شود مي‌تواند به سود سياست‌هاي روسيه باشد. زيرا بيش از هرچيز اين موضوع روس‌ها را خوشحال مي‌کند که يک ضلع ديگر به جنگ کنوني در مقابل آمريکا اضافه شود و نگاه‌ها و رسانه‌هاي از روسيه دور شود و بر روي ايران تمرکز کنند.»
او با اشاره به گفته‌هاي اين مقام اوکرايني اضافه مي‌کند: «سياست‏هايي ناصحيحي در اين مورد در دستور کار روس‌ها و اوکرايني‌ها قرار دارد. برخي اظهارتي که از سوي مقامات روسيه مطرح مي‌شود به‏‌نوعي است که مي‌خواهند ايران را کنار خودشان و بر عليه اوکراين قرار دهند. در اين شرايط اين سوالات مطرح مي‏شود که آيا بنا است ايران هم‏پيمان جديدي براي يک جنگ جديد باشد تا مجموعه ناتو در برابر آن موضع بگيرد، يا اينکه عقلانيت حکم مي‏کند که ايران نقش ميانجي‏گري داشته باشد بدون اينکه روابطش با روس‏ها را برهم بزند؟ اما نبايد ايران خود را در تقابل با غرب در مواضع اوکراين قرار دهد. آمريکايي‏ها اظهار نااميدي مي‏کنند و در داخل نيز صحبت از مقاومت است. اين در حالي است که ديپلماسي يعني در زمان مناسب تصميم درست در جهت منافع ملي گرفته شود تا امتياز برابر گرفته و داده شود تا به سود مردم ايران باشد.»