مخازن زباله ها متهم ردیف اول بوی متعفن تهران

آرش میلانی: شهرداری باید به مشکلات و دغدغه‌های مردم بپردازد آرمان امروز- حميد رضا خالدي : شروع فصل پاييز و زمستان در تهران، مصادف است با انواع آلودگي‌ها و رخدادهاي محيط زيستي‌. در شرايطي که تهران تنها 2 روز هواي پاک را در سال 1400 تجربه کرده، فصول سرد سال براي پايتخت نشينان همراه با وارونگي هوا، افزايش گرد و غبار و بوي نامطبوع است که هيچگاه منشاء آن مشخص نشد. در اين ميان با وجود تداوم چند ساله انتشار بوي نامطبوع  اما اين مشکل بودار همچنان تداوم دارد. هرچند که از نظر کارشناسان دليل بوي فاضلاب شهر تهران مديريت نادرست شهري است، عضو شوراي شهر تهران متهم اصلي را شرکت آبفاي شهر و کارخانه‌هاي اطراف پايتخت مي‌داند. مشکلي بدون منشاء که اولين تاريخ گزارش شدن آن به آبان ماه 97 باز مي‌گردد. اين در حالي بود که  همان زمان هم فاضلاب، مرکز آرادکوه و مازوت سوزي کارخانه‌ها به‌عنوان متهمان اصلي مورد برسي قرار گرفتند و در نهايت فاضلاب شهري دليل اين بو (البته با اتهام فراوان) عنوان شد. با اين حال  انکار شهرداري تهران، باعث شد تا هر ساله در ماه‌هاي آبان و آذر بوي بد همسايه پايتخت نشينان باشد.
محمدعلي پورنيا، کارشناس شهري در گفت‌وگويي با اشاره به افزايش بوي بد تهران در فصل‌هاي سرد سال مي‌گويد: «مديريت شهري تهران در حوزه فاضلاب به شدت مشکل دارد و در اين حوزه هم مديران شهري کار دقيق و درستي انجام نداده‌اند و به همين دليل است که شهري با جمعيت بيش از 8 ميليون نفر هميشه با مشکلات پسماند، فاضلاب و بازيافت دست و پنجه نرم مي‎کند؛ و همه اينها باعث شده است که تهران پايتخت شاهد تجمع فاضلاب، زباله و بوي بد باشد.»
ما مسئول نيستيم!
حرف از زباله و پسماند و بوي بد فاضلاب که مي‎‌شود همه نگاه‎ ها به سمت شهرداري تهران مي‌رود، شادي مالکي، معاون هماهنگي امور مناطق سازمان پسماند شهر تهران نيز  گفته بود که مشکلات فاضلاب به شهرداري مربوط نمي‌شود.


روز گذشته نيز مهدي بابايي، عضو شوراي شهر تهران نيز با تاييد اين مطلب و  اينکه «شهرداي تهران مسئوليتي در قبال بوي بد شهري ندارد.» وي به مطالعه سازمان محيط زيست استان تهران اشاره مي‌کند: «‌در مطالعه‌اي که اخير درباره دلايل بوي بد شهر تهران منتشر شده، عموما در فصل سرد سال و در مناطقي از تهران که در جنوب و مرکز واقع‌اند بوي بدي به مشام مي‌رسد. دليل اين اتفاق هم بادهاي جنوبي است، بادي که از فرودگاه حضرت امام خميني (ره) به سمت تهران مي‌وزد.» اشاره بابايي به آرادکوه و مخزن دپوي زباله است، با اين حال وي با اشاره به نقش احتمالي دامداري‌ها و شرکت‌هاي لبني در اين زمينه گفت:  «باد جنوبي بوي نامطبوع فاضلاب و پسماند مجموعه دامداري‌ها، شرکت‌هاي لبني و شرکت پسماند شهري را با خود به تهران مي آورد و همين مي‌شود که در فصل سرد بو همه جا را برمي دارد.»
لزوم اتهام زدايي از آراد کوه
انتشار اين بود همانطور که گفته شد ، به دوره پيشين شوراي شهر برمي گردد. سال‌هايي که شهرداري و شورا مدعي بود تحقيقات فراواني براي پيدا کردن منشا بوي نامطبوع تهران انجام شده است. آرش حسيني ميلاني‌، رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر در دوره در گفت و گو با «آرمان امروز» اما روايتي متفاوت از بوي تهران و نتايج بررسي هاي انجام شده در اين زمينه دارد. وي در مورد روندي که تحقيقات شهرداري در اين زمينه داشته است مي‌گويد: «بعد از اينکه بوي نامطبوع تهران چندين بار تکرار شد، از آنجايي‌که فاضلاب و مجتمع آراد کوه دو متهم اصلي آن تلقي مي‌شوند، کميته مشترکي بين معاونت خدمات شهري و شرکت آب و فاضلاب تهران تشکيل شد تا در مورد منشا اين بو تحقيق کنند.»
وي با ذکر اينکه اين کميته 3-4 جلسه تشکيل داد، ادامه مي‌دهد: تا جايي‌که به خاطر دارم، درآنجا سازمان آب و فاضلاب تهران مستنداتي را ارائه کرده بود که حکايت از آن داشت که از منظر فني‌، فاضلاب تهران نمي‌تواند منشا انتشار اين بوي بد باشد. براي همين قرار شد  يک سيستم پايش دائمي در مجتمع دفع زباله آراد کوه نصب شود تا وضعيت بوي منتشر شده در آن را بررسي کند. البته در آن زمان شهرداري تهران نيز مدعي بود که آراد کوه نمي‌تواند منشا اين بو باشد، کمااينکه برخي از مواقعي که اين بو منتشر مي‌شد‌، زمان‌هايي بود که باد اتفاقا کاملا مخالف جريان هوا مي‌وزيد و نمي‌توانست بو را از آراد کوه به تهران منتقل کند. با اين حال ما براي راه اندازي يک سيستم پايش دائمي بودجه خوبي در نظر گرفتيم و قرار شد اين پروژه در آراد کوه نصب شود. اما با اين وجود فقط تاکنون بخش هواشناسي سيستم پايش اراد کوه راه اندازي شده است و بنا بردلايل نامعلومي هنوز بخش‌هاي ديگر آن  رها شده است. درحالي‌که اگر اين سيستم پايش راه‌اندازي شود مي تواند پاسخ مستدلي در مورد ميزان بو و آلايندگي آراد کوه را مشخص کند.
وي در مورد اظهارات يکي از اعضاي شوراي شهر که گفته بود، شهرداري مسوليتي در قبال انتشار بوي بد در تهران ندارد، نيز معتقد است: «درست است که شهرداري الزام و قانون‌، وظيفه‌اي در اين زمينه ندارد، ولي براساس تعاريفي که در شرح وظايف اين نهاد شهري ذکر شده، بايد به مشکلات و دغدغه‌هاي مردم شهر بپردازد. الان هم اين موضوع بو، يکي از معظلات شهر تهران است.
ميلاني مي گويد: مگر موضوع آلودگي هوا يا سفيد بالک‌ها ربطي به شهرداري دارد که مديريت شهري به آن ورود پيدا مي‌کند؟ در اين مورد هم شورا و شهرداري بنا بر وظيفه مديريتي خود در شهر موظف به پيگيري ماجراست‌، به‌خصوص آن‌که آراد کوه يکي از متهمان اصلي اين موضوع است. در واقع شورا بايد به جاي بيان چنين اظهاراتي، به فکر رفع اتهام از آراد کوه و پاسخ دادن به افکار عمومي در مورد نقش شهرداري در اين زمينه باشد!