درس هایی از سالوادور آلنده

علی دارابی
*سالوادور آلنده* رئیس جمهور شیلی در سال های ۷۳-۱۹۷۰ بود. در میانه ریاست جمهوری با کودتای نظامی ژنرال پینوشه (رئیس ستاد ارتش شیلی) با پشتیبانی و حمایت آمریکا، در حال دفاع از کاخ ریاست جمهوری کشته شد. (البته دربرخى ازمنابع ازخودكشى وى صحبت شده است ).آلنده
در سال های ۱۹۵۲-۱۹۵۸-۱۹۶۴ سه بار کاندیدای برای ریاست جمهوری شد و شکست خورد .
او نخستین سیاستمدار مارکسیستی بود که در آمریکای لاتین با رای مردم به قدرت رسید.
سفیر آمریکا در شیلی و سازمان سیا نقش محوری در کودتا علیه دولت مردمی آلنده داشت. دستورالعمل بر کناری وی در ۱۸ بند بود:


 لغو همه قراردادها تجاری و وام های شیلی
 تحریم خرید مس شیلی و بجای آن استفاده از ذخایر مس آمریکا
 خارج کردن همه سرمایه های دلاری از شیلی
 خرابکاری در اجلاس هایی که در شیلی برگزار می شود.
 سنگ اندازی در مذاکرات تجدید سر رسید بدهی های شیلی
  اختصاص ۱۰ میلیون دلار برای سقوط آلنده
 برهم زدن اوضاع اقتصادی شیلی
 حمایت های مستمر آمریکا از رقیبان سیاسی آلنده را باید از مهم ترین محورهای این دستورالعمل برشمرد.
کمیته ای موسوم به کمیته های «40 Committee of” از دهه پنجاه میلادی مسئولیت تدوین، تصویب و عملیات مخفی برای سرنگونی آلنده بوده از ۱۹۶۹ معاون سیاسی وزارت امور خارجه، معاون وزیر دفاع ، رئیس ستاد کل ارتش و رئیس سیا به عنوان اعضای همیشگی آن بودند. هنگام انتخاب آلنده به عنوان رئیس جمهور شیلی، هنری کیسینجر  مشاور امنیت ملی نیکسون رئیس این کمیته بود.
آلنده می گفت: می خواستیم دنیا را عوض کنیم اما نمی دانستیم چه باید کرد؟ ما باید ازطریق حمایت مردمی کاملاً آگاه به کاخ ریاست جمهوری برسیم. تغییر دادن کشور به زمان زیادی نیاز دارد. ما از طریق دموکراتیک و بدون استفاده از سلاح و جنگ داخلی به دنبال قدرت سیاسی هستیم. ما به مبارزه مسلحانه «نه» می گوییم. راه ما به سوی سوسیالیسم قانونی و کارآمد و موثر خواهد بود. اگر مردمانی که انقلاب می کنند چگونگی دفاع از آن را بدانند و اگر رهبران به چنین دفاعی واقعیت بخشند. دشمن توانایی عبورر از دوازه ها را نخواهد یافت.
کتاب «آلنده روایت یک زندگی» نوشته فرناندو آلگریا ترجمه محسن اشرفی از انتشارات موسسه اطلاعات داستان مداخله آشکار آمریکا در سرنگونی یک دولت مردمی و تلاش های یک پزشک عاشق کشور و آرمانش ( آلنده) برای کسب استقلال واقعی است.مطالعه اين كتاب راتوصيه مى نمايم.