انتخابات اسرائیل و تداوم بحران در این رژیم

بیست و پنجمین انتخابات پارلمانی (کنست) در اراضی اشغالی با رقابت سه جریان سکولار، عمدتاً مخالف نتانیاهو، جریان‌های مذهبی حامی نتانیاهو وجریان عرب مقیم اراضی اشغالی درتاریخ ۱۱ آبان ماه برگزار شد. در این دوره انتخابات، جریان افراطیون یهودی، فاشیسم کاهانیسم (طرفداران خاخام نژادپرست مئیرکاهانا) تمام امکانات خود را برای بالابردن میزان مشارکت رأی دهندگان و بازگرداندن مجدد نتانیاهو به قدرت متمرکزکردند. ائتلاف بنیامین نتانیاهو، با به دست آوردن ۶۴ کرسی، ۵۰ کرسی جریان نتانیاهو و ۱۴ کرسی حزب راستگرایی افراطی به رهبری خاخام کاهانا، از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست آورد و توانست برای چهارمین بار به جایگاه نخست‌وزیری برسد.
بنیامین نتانیاهو پیش از این از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ سمت نخست‌وزیری اسرائیل را بر عهده داشته است. این پیروزی نگرانی‌هایی را درباره شرایط داخلی و سیاست منطقه‌ای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی درشرایطی برگزار شد که فضای انتخابات تحت‌الشعاع امضای توافقنامه با دولت لبنان برسر منطقه کاریش و ظهور جنبش مسلح عرین الاسود (آغاز انتفاضه سوم فلسطینی‌ها) در کرانه باختری قرار داشت. دولت صهیونیستی به دلیل بی ثباتی پایدار و ناتوانی در کنترل اوضاع داخلی در وضعیت بن بست سیاسی قرار داشت.
از نگاه کارشناسان سیاسی و امنیتی، دوره جدید نخست‌وزیری نتانیاهو و تشکیل دولت ائتلافی با افراطی‌ترین جریان مذهبی از جهات مختلف متفاوت خواهد بود. این کارشناسان براین باورند که دولت ائتلافی نتانیاهو با بحران‌های سیاسی و امنیتی جدید و متنوعی در حوزه داخلی و منطقه‌ای روبه‌رو خواهد بود و بحران‌های موجود روند تصاعدی به خود خواهند گرفت و در این دوره شاهد بحران‌های جدیدی خواهیم بود. تسلط جریان‌ها حامی راهبرد «آپارتایدی» در داخل اراضی اشغالی باعث تداوم بن بست سیاسی و امنیتی خواهد شدکه حامل پیامد‌های سیاسی وامنیتی متعدی در ابعاد داخلی و منطقه و حتی جهانی خواهد بود.
بدون شک با آمدن نتانیاهو دومینوی رخداد‌های بی ثبات‌کننده سیاسی و امنیتی در داخل اراضی اشغالی تندتر خواهد شد و خشونت‌ها رو به افزایش خواهد گذاشت. جریان‌های فلسطینی در غزه، کرانه باختری و حتی مناطق ۴۸ دروضعیتی دشوارتر از زمان لاپید و نفتالی بنت قرارخواهند گرفت. البته تشدید تنش‌ها با فلسطینیان باعث تقویت مقاومت فلسطین خواهد شد و اتخاذ رویکرد مشت آهنین از سوی نتانیاهو اوضاع منطقه را متشنج‌تر خواهد کرد؛ و برهمین اساس توافق رژیم صهیونیستی با لبنان بر سر مسئله بهره برداری از چاه‌های نفت و گاز کاریش که نتانیاهو پیش‌تر از آن به عنوان شکست بزرگ تاریخی اسرائیل در مقابل حزب‌الله یاد کرده بود و اعلام کرده بود «با این توافق همان کاری را خواهم کرد که با توافق اسلو کردم؛ چرا که توافق اسلو هم یک توافق تسلیم از جانب دولت چپگرا بود» ممکن است نتانیاهو این توافقنامه را یک‌طرفه لغو کند و این یعنی وارد کردن شوک بزرگ به منطقه و شروع یک تنش جدی و حتی درگیری نظامی و ایجاد فضای امنیتی خطرناک در منطقه، دراین صورت صهیونیست‌ها باید خود برای سناریو‌های پیچیده و گیج‌کننده مقاومت و دولت لبنان آماده کنند. درصورت اقدام صهیونیست‌ها به لغو یک طرفه توافقنامه این رژیم در یک چرخه بحران منطقه‌ای درابعاد سیاسی، حقوقی و امنیتی درگیرخواهند شد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که در سایه تشدید بحران‌های داخلی و منطقه‌ای این رژیم به روند فروپاشی سیاسی خود شتاب بیشتر بدهد. تجربه ثابت کرده است هرچقدر میزان خشونت این دولت افزایش یابد، فلسطینی‌ها را به اتحاد و مقاومت هدفمندتر و قدرتمند‌تر سوق خواهد داد و سرنگونی و فروپاشی این رژیم صهیونیستی سرعت بیشتری خواهد گرفت.


به طورکلی، ورود نتانیاهو به کاخ نخست‌وزیری در شرایط کنونی، به مانند ورود او به خانه‌ای است که ستون‌های آن شکاف‌های عمیقی دارد و هر لحظه ممکن است، فرو بریزد. تخریب این خانه، به معنای آغاز تجزیه اسرائیل خواهد بود. آغاز تجزیه اسرائیل در دوران نتانیاهو را می‌توان از فرضیه‌های ممکن دانست. این فرصتی تاریخی را برای نیرو‌های مقاومت ایجاد می‌کند تا با اتحاد فراگیر و بسیج امکانات و گامی سرنوشت ساز برای مسئله فلسطین بردارند.
مقاومت فلسطینی درعرصه میدان این مسئله را به اثبات رسانده است که این رژیم یک ابرقدرت نیست، بلکه قدرتی است که با یک جنگ مردمی مستمر و فراگیر در داخل اراضی اشغالی، می‌توان آن را به تسلیم کشید و میخ آخر را به تابوت اهریمن آپارتایدی کوبید و جهان را ازدست آخرین بازمانده نسل آپارتاید آزاد ساخت. باید باورکنیم، کوبیدن سر افعی آپارتاید ممکن است؛ البته نه به دست ارتش‌های سرخورده عربی، بلکه به دست مردان مقاومت فلسطین، یعنی جهاد اسلامی، حماس، جبهه آزادی بخش و عرین الاسود. ظهور پدیده عرین الاسود درمنطقه کرانه باختری تمام معادلات و قواعد درگیری در فلسطین اشغالی و چه بسا جهان عربی را تغییر خواهد داد. در دوره دولت ائتلافی جدید نتانیاهو این قدرت نوظهور به شیوه‌ای خاص و منحصر به فرد به استقبال طراحان و مجریان دکترین آپارتاید خواهد رفت و نا امنی پایدار و بحران مستمر را برای این رژیم نهادینه خواهد کرد. به امید حق، سرنوشت فلسطین در یک دهه پیش رو رقم خواهد خورد.