«حکمرانی نو» یا سخن بی رودربایستی؟

قاليباف که از چندي پيش زمزمه «حکمراني نو» را بر سر زبان‌ها انداخت و از ضرورت تغيير در شيوه حکمراني سخن گفت، حال اين روزها بي‌تعارف و رودربايستي دولتمردان را خطاب قرار مي‌دهد و اشتباهات آنها را نه در خفا که علنا تذکر مي‌دهد. او هفته پيش از تريبون مجلس و از جايگاه رياست پارلمان هم رئيس سازمان برنامه و بودجه را به‌خاطر عدم حضور در جلسه پارلمان زير تيغ نقد برد هم احسان خاندوزي، وزير اقتصاد که چندي قبل همکار او در پارلمان بود را نواخت و با ادبياتي صريح رويکرد او را نقد کرد؛ اما واکنش دولت به اين رويکرد جديد قاليباف سکوت نبود.
ماجراي نقد بدون تعارف قاليباف به دولت
«زماني که مجلس قانوني را مصوب مي‌کند، توقع مي‌رود که آن قانون اجرا شود. ما سال گذشته منابع تبصره 18 را در اختيار وزارت اقتصاد قرار داده و آن را در صندوقي گذاشتيم که سازمان برنامه با آن مخالف بود. امسال اين منابع در اختيار سازمان برنامه گذاشته شد که تا الان سازمان برنامه يک قِران از آن را نداده است. پس با اين وضعيت توقع داريم که سال آينده باز هم اين منابع را به سازمان برنامه و بودجه دهيم؟ عملکرد نشان مي‌دهد که بايد اين منابع در صندوق وزارت اقتصاد باشد. آقاي خاندوزي! شما يا خسته شديد يا رودربايستي داريد، انتظار مي‌رود که شما مطالبه‌گرايانه پيگيري کنيد همان‌طور که سال گذشته اين اقدام را انجام مي‌داديد. در شرايط سخت اقتصادي اشتغال و معيشت دو موضوع مهم است. ما علاوه بر بحث يارانه، 9ميليارد دلار ارز با همان ارز يارانه‌اي 4200توماني در اختيار دولت قرار داديم. البته که دولت سامانه ETS ارزي را هم راه‌اندازي نکرده است.» نه‌تنها دولتي‌ها از صراحت رئيس مجلس شاکي شدند که حتي منتقدان دولت را که تا همين چندي پيش روابط دو قوه را حسنه مي‌ديدند متعجب کرد. اما اين ماجرا به شاکي‌شدن و تعجب‌کردن ختم نشد و دولتي‌ها هم به‌سرعت به ميدان آمدند. احسان خاندوزي در حاشيه جلسه هيات دولت وقتي با سؤالي درباره نقد قاليباف روبه‌رو شد با کنايه به دولت روحاني پاسخ را شروع کرد و گفت: «اما بيش از يک سال است آقاياني که اهل خستگي و رودربايستي بودند، رفته‌اند. من از موضع‌گيري آقاي رئيس مجلس هم تعجب کردم چون ديوان محاسبات مجلس رسما اعلام کرده در حالي که تا سال 99 عملکرد تسهيلات تبصره 18 قريب 10 درصد بوده ما در يک سال گذشته 102 درصد عملکرد تسهيلات تبصره 18 داشته‌ايم. بنابراين اين اظهارنظر خيلي براي من تعجب‌برانگيز بود. اميدوارم دوستان براي برخي کارهاي عقب‌مانده که بايد جلو برود تلاش کنند تا عباراتي که القاي تفرقه و دوگانگي بين قوا مي‌کند را بر زبان بياورند.» سخنگوي دولت هم که اين روزها فعال شده و از اين دانشگاه به آن دانشگاه مي‌رود، گفت: انتظار مي‌رود در بحث‌هاي کارشناسي دولت و مجلس هماهنگي‌هاي بيشتري داشته باشند. رسانه دولت هم با نقد قاليباف به‌خاطر انتقاداتش از وزير اقتصاد و رئيس سازمان برنامه و بودجه تأکيد کرد؛ دولت در لايحه بودجه 1401 منابع هدفمندي يارانه‌ها را 470هزار ميليارد تومان برآورد کرده بود؛ اما نمايندگان مجلس در اصلاحات خود، رقم منابع هدفمندي يارانه‌ها را به 636هزار ميليارد تومان افزايش دادند و براي 166هزار ميليارد تومان اضافه‌شده، مصارف مختلفي ديدند. دولت در آن زمان هشدار داد که اين افزايش منابع، محقق نخواهد شد و در واقع مجلس براي درآمدهاي غيرقابل تحقق، هزينه‌هاي قطعي ديده است.
هدف از نقد دولت


بنا به گفته محمد مهاجري، چهره سياسي اصولگرا، اتفاقات حدود 50 روز اخير قطعا در آرايش سياسي کشور تأثير خواهد گذاشت. شايد از همين منظر يک علت رفتار قاليباف را بايد در تلاش او براي جداکردن خط خود از طيفي از اصول‌گرايان حامي دولت دانست، خاصه اين روزها که اعتراض مردم از عملکرد دولت بالا رفت است. اما قاليباف مي‌تواند نگاهي انتخاباتي نيز داشته باشد. او چه در سال آينده تصميم به کانديداتوري براي مجلس بگيرد چه 1404 وارد گود رياست‌جمهوري شود نياز دارد که از هم‌اکنون فضاي افکارِعمومي را براي کانديداتوري خود فراهم کند و اولين گام کشيدن خط افتراق بين خود و دولتي که عملکردش انتقادبرانگيز شده، است.
تندروها سکوت نمي‌کنند
اما تندروها هم در اين ميان بيکار ننشسته‌اند و مي‌توان پيش‌بيني کرد که فاز جديدي از حملات به قاليباف کليد بخورد. آنها که حتي براي حمايت از کانديداتوري قاليباف در انتخابات 98 و رياستش بر مجلس به‌سمت سهم‌خواهي از او رفته بودند چند ماهي است که شمشير را براي رئيس مجلس از رو بسته و گاه‌وبيگاه به او حمله مي‌کنند. از ماجراي سيسموني گيت که گفته مي‌شد جبهه پايداري صحنه‌گردان آن ماجرا بوده‌اند تا حملات گاه‌وبيگاه به او در رسانه‌هايشان.