نخستین گام اصلاح، استقبال از اعتراض است

ايران عزيزمان حال خوشي ندارد / براندازي نه مطلوب است نه ممکن/ادامه وضع موجود زمينه‌هاي فروپاشي را بيشتر مي‌کند/رعايت آزادي‌هاي اساسي و به رسميت شناختن حقوق ملت/اولين گام اصلاح، استقبال از اعتراض است/درک طرف مقابل گام نخست در رسيدن به تفاهم است
آرمان امروز: رئيس دولت اصلاحات گفت: براندازي نه ممکن است نه مطلوب، ولي ادامه وضع کنوني زمينه‌هاي فروپاشي اجتماعي را بيشتر مي‌کند و کم‌هزينه‌ترين و پرفايده‌ترين راهکار خوداصلاحي نظام است.
سيدمحمد خاتمي در ديدار با جمعي از علاقه‌مندان به مسائل سيستان و بلوچستان با اشاره به وضعيت امروز ايران، اظهار کرد: ايران عزيز که در طول تاريخ، تندبادهاي سهمگيني را از سر گذرانده است و افتان و خيزان تاريخ پردرد و رنج و البته افتخارآميز خود را رقم زده است اين روزها حال خوشي ندارد و بدخواهان و دشمنان از بيرون و درون پيشرفت و سربلندي آن را مورد تهديد قرار داده‌اند ولي جسم مجروح و روح آزرده آن چشم به آينده بهتر دوخته است.
وي خطاب به جمع حاضر، گفت: از گزارش جامع و آسيب‌شناسانه شما از حوادث سيستان و بلوچستان و علل و عوامل پديدآمدن آنها و احياناً نمودن راه درمان و برون‌رفت از بحران تشکر مي‌کنم و تقاضا دارم اين مطالب را به اطلاع دست‌اندرکاران امور برسانيد و بر مسئولان نيز فرض است که علاوه بر تحليل‌ها و گزارش‌هايي که از مجاري رسمي مي‌رسد از طريق مجاري بي‌طرف و خيرخواه در جريان امور قرار گيرند.


رئيس دولت اصلاحات با اشاره به وضعيت امروز سيستان و بلوچستان، تاکيد کرد: در مورد سيستان و بلوچستان مظلوم و عزيز و آنچه اين روزها بر آن گذشته است چند نکته را عرض ميکنم؛ اولاً عزل يک مسئول - هرچند بسيار دير - کار درستي بود و انتظار اين است که در برخورد با کساني که مقصرند دست‌کم سرعتي به خرج داده مي‌شد. در ثاني همه مسببان و برنامه‌ريزان و تخلف‌کنندگان مورد بازخواست و برخورد قرار گيرند و ثالثاً اينکه در وطن‌خواهي و نجابت مردم بزرگوار استان بخصوص قوم اصيل و محترم بلوچ ترديدي نيست؛ امري که در مقاطع مختلف بروز و ظهور کرده و نيز محروميت‌هايي که اين استان از آن رنج مي‌برد بر کسي پوشيده نيست.
خاتمي يادآور شد: در حوادث اخير نيز بر اين استان و بخصوص بخش بلوچ آن جفاي مضاعف رفت که لازم است هرچه زودتر مردم منطقه که هم رنج محروميت و هم ستم اشرار را بيش از ديگران احساس و تحمل کرده‌اند مورد دلجويي قرار گيرند و نيز آسيبي که بخصوص به لحاظ روحي و حيثيتي به اين مردم رسيده است تا آنجا که ممکن است جبران شود.
رئيس‌ دولت اصلاحات با برشمردن ويژگي‌هاي حکمراني خوب اظهار کرد: از جمله مهمترين آنها شناخت يا به رسميت شناختن حقوق ملت و رعايت آزادي‌هاي اساسي بخصوص زمينه‌سازي اعمال حق شهروندي شهروندان که اعضاء يک ملتند و ملت از گرايش‌ها، قوميت‌ها، سليقه‌ها و حتي مذاهب تشکيل شده است و نيز تامين ثبات و امنيت کشور با حضور و کمک خود مردم که صاحب اصلي کشور و حکومتند.
وي افزود: بخصوص حکمراني خوب آن است که پيشران کشور به سوي توسعه همه‌جانبه توأم با عدالت باشد. البته بيگانگان و بدخواهان و دشمنان عزت ملت و استقامت و پيشرفت کشور بيکار نمي‌نشينند ولي نقش و کار آنها بيشتر بهره‌برداري سوء از نارضايتي مردم و تلاش براي سوق دادن اين اعتراض‌ها به سوي ناآرامي است و حتي ابزار قرار دادن خون و رنج مردم براي نيل به مقاصد شومي است که دارند.
خاتمي با بيان اينکه نديدن يا انکار وضع بدي که به نام زندگي بر مردم تحميل مي‌شود نارضايتي را از بين نمي‌برد، تصريح کرد: اگر چشم‌اندازي به سوي بهبود اوضاع نباشد نارضايتي همراه با يأس و احياناً به آشوب عليه آنچه هست مبدّل مي‌شود. اولين گام اصلاح نه‌تنها به رسميت شناختن حق اعتراض بلکه استقبال از آن است. اينکه هر اعتراضي، اغتشاش معرفي شود و برخورد خشن و سخت با آن توجيه شود مشکل را بيشتر مي‌کند.
رئيس دولت اصلاحات ادامه داد: از سوي ديگر در جهان و فضايي به سر مي‌بريم که وضع گريز ناپذير ارتباطات در آن زمينه بهره برداري سوء از نارضايتي‌ها و استفاده ابزاري از آن براي رسيدن به مقاصد شوم را آسان کرده است. براندازي نه ممکن است نه مطلوب؛ ولي ادامه وضع کنوني هر لحظه زمينه‌هاي فروپاشي اجتماعي را پهن‌تر و بيشتر مي‌کند. در يک کلام، کم‌هزينه‌ترين و پرفايده‌ترين راه کار که نتيجه آن ثبات و پيشرفت و بازسازي اعتماد از دست‌رفته بخش مهمي از جامعه و خود اصلاحي نظام است، هم در ساختار، هم رويکرد و هم رفتار؛ امري که همواره از سوي خيرخواهان گفته و پيشنهاد شده است.
وي يادآور شد: اعتراض گرچه با مرگ ناگوار خانم مهسا اميني دختر خانم کرد سني آغاز شد ولي خوشبختانه در اثر هوشياري مردم و برغم تلاش مذبوحانه‌اي که بخصوص از خارج هدايت مي‌شد، اعتراض رنگ و بوي قومي و مذهبي نگرفت و صداي تجزيه‌طلبي که مورد خواست دشمنان است شنيده نشد. ولي بپذيريم که محروميت که همه‌جا هست در نواحي مرزي که بيشتر سکونت‌گاه اقوام مختلف است و نيز براي زنان و جوانان بيشتر است و از اولويت‌هاي حکمراني خوب تلاش مضاعف براي رفع اين محروميت‌هاي مضاعف است.
خاتمي گفت: نسل جديد که جهان ويژه خود را دارد سرمايه بزرگ امروز و فرداي ما است. اگر نمي‌خواهيم يا نمي‌توانيم تقاضاهاي او را برآورده نداريم دست‌کم ذهنيت، اميد و اعتراض او را بفهميم. فهميدن گام نخست تفاهم و حرکت به سوي همدلي و اقناع متقابل است.