اوکراین؛ میدان تقابل ایران و اسرائیل

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: همين چند روز پيش بود که در منطقه خرسون تعدادي خودروي زرهي ساخت رژيم صهيونيستي که توسط نيروهاي اوکرايني استفاده مي ‌شوند، مشاهده شد. اين تصاوير و اين خبر کافي بود تا جنجال ها در اوکراين رنگ و بويي ديگر گيرد.
خودروهاي زرهي توليد شرکت اسرائيلي گايا که در خدمت نظاميان اوکرايني بودند، اين گمانه زني را ايجاد کرد که اسرائيل ممکن است فهرستي بلندبالا از تجهيزات نظامي مشهود و غيرمشهود را در اختيار اوکراين قرار داده باشد.
اين نخستين بار بود که ديده مي ‌شود ارتش اوکراين از خودروهاي زرهي توليد اسرائيل استفاده مي‌ کند. پس از انتشار اين خبر، موج تصاوير از تجهيزات اسرائيلي که در اختيار ارتش اوکراين قرار دادر، منتشر شد. در همين راستا در ويدئوهاي ديگري اين خودروهاي اسرائيلي در فعاليت‌هاي نظامي مشاهده مي‌شوند که وارد شهر خرسون مي شوند.
وزير جنگ رژيم صهيونيستي که دوره مسئوليتش رو به پايان است در اين خصوص نوشت، تل ‌آويو ظرفيت توليدي لازم براي تجهيز اوکراين به سامانه ‌هاي پدافند هوايي را ندارد اما در خصوص خودروهاي زرهي اسرائيلي که در اختيار ارتش اوکراين هستند، اظهارنظري نکرد.


با اين وجود، رسانه‌هاي اسرائيلي تاکيد کردند شرکت صنايع امنيتي اسرائيل سامانه‌هاي ضد پهپادي را که قادر به رهگيري پهپادهاي جنگي و ارسال پارازيت براي آن ها هستند، به ارتش اوکراين فروخته است. فروش اين سامانه‌ها از طريق لهستان انجام شده تا ممنوعيتي که اسرائيل براي فروش سلاح ‌هاي پيشرفته به اوکراين اعمال کرده، دور زده شود.
طبق اسناد منتشر شده، شرکت گايا گزارش‌هايي از فروش اين سامانه‌ها به لهستان را به وزارت جنگ اسرائيل ارائه داده است و وزارت جنگ به گونه ‌اي رفتار مي‌ کند که گويا از اين واقعيت مطلع نيست که لهستان عملا يک ميانجي براي انتقال سلاح به اوکراين است.
وزير خارجه اوکراين حدود يک ماه قبل در پي حملات راکتي گسترده و حملات انتحاري پهپادي نيروهاي روس عليه برخي اهداف نظامي و زيرساخت‌ها در مناطق مختلف اوکراين، به صورت رسمي از تل‌آويو درخواست کرد برخي سامانه‌هاي پدافند هوايي را در اختيار اوکراين قرار دهد. دميتري مدودف، معاون رئيس شوراي امنيت روسيه ماه گذشته ميلادي به تل‌آويو هشدار داده بود، طرح‌ هاي اسرائيل براي تجهيز کي‌يف به سلاح حرکتي به شدت بي‌پروا بوده و به نظر مي‌رسد اسرائيل به کي‌يف سلاح خواهد داد و اين اقدامي بسيار جسورانه است و تمامي روابط ما را نابود خواهد کرد. پيشتر برخي رسانه‌هاي اسرائيلي گزارش داده بودند، تل‌آويو هشدار روشني از مسکو دريافت کرده مبني بر اينکه اگر اسرائيل تلاش کند سامانه‌هاي دفاعي را به اوکراين انتقال دهد، حتي اگر از طريق يک کشور سوم باشد، اين مساله به منزله عبور از خط قرمز خواهد بود و پيامدهايي خواهد داشت.
اين تجارت اسلحه در حالي انجام مي شود که در ماه هاي اخير موضوع فروش پهپادهاي ايراني به روسيه جنجال هاي زيادي به وجود آورد تا اين که ايران به صورت ضمني همکاري در اين حوزه با روسيه را تاييد کرد. اين امر سبب شد تا بسياري اوکراين را ميدان جديد تقابل ايران و اسرائيل بنامند.
 علي اصغر زرگر، تحليلگر ارشد مسائل بين الملل در اين خصوص مي گويد: اوکراين بارها از اسرائيل خواسته بود تا تجهيزات نظامي پيشرفته در اختيار اين کشور قرار دهد اما اسرائيل به نظر مي رسد در ظاهر اين پيشنهاد را رد کرده است و از طريق کشورهاي ثالث و شرکت هاي خصوصي به نظر مي رسد تجهيزاتي در اختيار ارتش اوکراين قرار داده است.
وي افزود: اين تاکتيک هايي است که کشورها معمولا به کار مي بندند تا بگويند در جنگ ها دخالتي ندارند هرچند اروپايي ها و آمريکايي ها به صراحت عنوان کرده اند که تجهيزات نظامي در اختيار اوکراين قرار داده اند. اين که اسرائيل به صراحت اين مطلب را عنوان نمي کند به اين علت است که روابط خوبي با روسيه دارد. بايد توجه داشت که سياست خارجي اسرائيل هم پوشاني قابل توجهي با سياست خارجي آمريکا و اسرائيل دارد و همين امر توجيه مي کند که اسرائيل تجهيزات در اختيار اوکراين قرار دهد.
زرگر ادامه داد: اين اتفاقات در حالي رقم خورده است که ايران نيز عنوان کرده پهپادهايي در اختيار روسيه پيش از آغاز جنگ قرار داده است. اين امري مرسوم است که هر کشوري که وارد جنگ مي شود، براي پشتيباني از ارتش خود از ساير کشورها تسليحاتي خريداري کند و يا حتي وام دريافت کند و ساير کشورها نيز معمولا از اين امر استقبال مي کنند زيرا براي آن ها منافع قابل توجهي دارد. در تاريخ سابقه داشته است که بانک هايي که مالکين يهودي داشته اند، در اين عرصه پيش قدم بوده اند.
اين تحليلگر ارشد مسائل بين الملل خاطرنشان کرد: رقابت تسليحاتي پيشينه اي قابل توجه دارد و امر تازه اي نيست که در اوکراين رقم خورده است. نکته جالب توجه اين است که ايران و اسرائيل به علت رقابت هايي که در منطقه دارند، به اين شکل در اوکراين نيز در تقابل با يکديگر هستند زيرا پهپادهاي ايراني در اوکراين به کار مي روند و از سوي ديگر نيز اسرائيل سامانه هاي ضدهوايي در اختيار اوکراين قرار داده است و به شکلي اين تقابل ميان ايران و اسرائيل در اوکراين به وجود آمده است.
اين تقابل در حالي شکل گرفته است که براي طرفين تبعاتي جدي در پي داشته است. اسرائيل در اين روزها ديگر همچون گذشته روابطي نزديک با روسيه ندارد و تنش هاي سياسي ميان طرفين شکل گرفته است و ايران نيز از سوي اروپا تحريم شده و ديگر همچون گذشته روابط ديپلماتيک في ما بين به صورت جدي وجود ندارد. اتفاقاتي که ريشه در تقابل تسليحاتي ايران و اسرائيل در اوکراين دارد.