زمین های ساحلی شخم زده می شود

آرمان امروز- طرح احداث شهرهاي مولد کشاورزي در نواحلي ساحلي تازه ترين برنامه دولت براي شکوفايي بخش کشاورزي کشور است. بر اساس آنچه از اين طرح منتشر شده قرار است طرح مذکور به فوريت نهايي شده و در فاز نخست 5 نقطه ساحلي کشور تعيين و اجراي اين طرح آغاز شود.
مخبر معاون اول رئيس جمهور نيز ساداتي نژاد وزير جهاد کشاورزي را مکلف کرده است براي اجراي طرح ايجاد شهرهاي مولد کشاورزي، در اسرع وقت 5 مجري مسلط، باانگيزه، مجرب و کارآمد را براي فاز نخست طرح انتخاب کند تا بر اساس برنامه زمانبندي شده کار خود را آغاز کنند.
به اين ترتيب به نظر مي رسد دولت اسب خود را براي احداث اين شهرها زين کرده تا شهرهاي مولد کشاورزي – عنواني که مخبر براي اين شهرها به کار برده است – را به عنوان ميراث دولت سيزدهم براي آيندگان به يادگار بگذارد.
جزييات اين طرح هنوز روشن نيست اما گسترش کشاورزي در نقاط و نواحي ساحلي قطعا با استقبال فعالان محيط زيست مواجه نخواهد شد. علاوه بر اين، تجربه نشان داده است که هر طرح اقتصادي در سواحل به شدت پتانسيل تبديل شدن به ساخت و سازهاي بي رويه و غيراصولي و تصرف مناطقي در سواحل کشور را به نفع سازمان ها و نهادهاي پرنفوذ دارد. اين تجربيات ناخوشايند زنگ هشدار را در مورد طرح شهرهاي مولد کشاورزي نيز به صدا درمي آورد که با اين طرح، توسعه کشاورزي بهانه اي براي شخم زدن زمين هاي ساحلي و قدعلم کردن تاسيسات و کشت و صنعت هايي که با محيط زيست مناطق مذکور هماهنگي ندارند و منافع آن نيز به جيب عده اي خاص مي رود، تبديل نشود.


بد نيست به اين نکته اشاره کنيم که در ساختار وزارت کشاورزي شرکتي تحت عنوان شرکت شهرک هاي کشاورزي نيز وجود دارد. اين شرکت وظيفه‌ي مديريت و پشتيباني از زنجيره‌ي توليد کشاورزي در مجتمع‌‌ها و شهرک‌هاي کشاورزي گلخانه‌اي، دامي و يا شيلاتي را به عهده دارد. شرکت شهرک‌هاي کشاورزي با هدف هدايت، حمايت و نظارت بر احداث و توسعه‌ي شهرک‌هاي کشاورزي با فن‌آوري نو به منظور بهبود بهره‌وري عوامل توليد از طريق تسهيل و تسريع فرايند سرمايه‌گذاري و کارآفريني ايجاد شده است. مشخص نيست با وجود چنين شرکتي که مي تواند عملا وظيفه توسعه کشاورزي مدرن را سراسر کشور را به عهده بگيرد، چرا بايد شهرهاي جداگانه مولد کشاورزي احداث شوند.
طرح هاي مطلوب کشاورزي بايد درون زا باشد نه دولتي!
نظر مسعود اسدي مديرعامل مجمع هماهنگي حمايتي تشکل‌هاي بخش کشاورزي را در مورد طرح جديد دولت جويا شديم و اين مقام مسئول بخش کشاورزي در پاسخ به «آرمان امروز» گفت: روي کاغذ چنين طرح هايي بسيار زيبا و مفيد به نظر مي رسند اما در عمل ممکن است آنچه اتفاق مي افتد با طرحي که از آن سخن گفته شده تفاوتهاي زيادي داشته باشد. البته بايد گفت تا زماني که جزييات طرح منتشر نشود نمي توان در مورد آن بحث کارشناسي کرد.
اسدي با بيان اين که طرح هاي دستوري دولت در حوزه کشاورزي عموما نمي تواند راهگشاي مشکلات اين بخش باشد، افزود: طرح هاي توسعه کشاورزي کشور بايد درون زا باشد و از دل تشکل هاي فعال در اين بخش بيرون بيايد و اگر دولت هم در اين زمينه کار کارشناسي کرده و برنامه و طرحي دارد بايد آن را با تشکل هاي کشاورزي که عملا در ميدان کار کشاورزي حضور دارند و مسائل و مشکلات را مي شناسند، مطرح کند و نقاط قوت و ضعف طرح ها با ديدگاه هاي خبرگان کشاورزي کشور مورد ارزيابي قرار دهد.
مديرعامل مجمع هماهنگي حمايتي تشکل‌هاي بخش کشاورزي با تاکيد بر اين که توسعه کشاورزي تنها وظيفه وزارت کشاورزي نيست، افزود: وزارت صمت، وزارت اقتصاد، سيستم بانکي و اجزاي ديگر اقتصاد کشور نيز در توسعه کشاورزي سهم دارند به همين دليل بايد طرح هاي مهم و تاثيرگذار در حوزه کشاورزي بايد مشارکت و پشتيباني اين بخش ها را نيز داشته باشد.
شايان ذکراست محمد مخبر در اين جلسه اي که اخيرا برگزار شد با اشاره به اينکه شهرهاي بزرگ در دنيا در کنار دريا و مناطق ساحلي هستند، گفت: بايد در کنار سواحل کشور شهرهاي مولد ايجاد کنيم به نحوي که اين شهرها کاملا هوشمند، علمي و برخوردار از امکانات روز دنيا باشند.
معاون اول رييس جمهور از تمرکز امکانات در نقاط مرکزي و هدايت مردم مناطق ساحلي به مرکز کشور به عنوان اشتباهي تاريخي ياد کرد و افزود: اگر شهرها و مناطق ساحلي کشور به شهرهايي مرفه، مولد و تاثيرگذار تبديل شوند، شاهد مهاجرت معکوس و ترغيب مردم به سکونت در اين شهرها خواهيم بود.
مخبر با اشاره به طراحي و برنامه ريزي انجام شده براي ايجاد 5 شهر ساحلي در فاز نخست طرح، تصريح کرد: بايد فاز نخست با سرعت اجرايي و عملياتي شود. البته ممکن است موانع و پيچيدگي هايي در مسير اجرا وجود داشته باشد که اين نواقص در فرايند اجرا مرتفع خواهد شد. مخبر وزير جهاد کشاورزي را مکلف کرد براي اجراي طرح ايجاد شهرهاي مولد کشاورزي، در اسرع وقت 5 مجري مسلط، باانگيزه، مجرب و کارآمد را براي فاز نخست طرح انتخاب کند تا بر اساس برنامه زمانبندي شده کار خود را آغاز کنند.
در اين جلسه وزير جهاد کشاورزي گزارشي از طرح ملي ايجاد شهرهاي مولد کشاورزي در مناطق ساحلي کشور ارائه کرد و گفت: بر اساس طراحي صورت گرفته، زنجيره ارزش در شهرهاي مولد کشاورزي حول محصولات کشاورزي، دامپروري و آبزي پروري خواهد بود و اولويت اشتغال در اين مناطق بر اساس سند آمايش سرزمين مربوط به مناطق ساحلي تعيين خواهد شد.
بر اساس اين طرح شهر هاي مولد کشاورزي شهرهايي هستند که الگوي جديدي از زندگي را ارائه مي دهند که مي تواند بطور همزمان مزايا و جذابيت هاي زندگي شهري را در کنار امکان توليد کشاورزي، آبزي پروري و اشتغال و درآمد پايدار ايجاد کند.