اقدام متقابل در برابر سیاسی‌کاری آژانس اتمی

گروه سیاسی/ روز گذشته وزیر خارجه عمان در ساختمان وزارت امور خارجه کشورمان مورد استقبال همتای ایرانی خود قرار گرفت. در دور اول گفت‌وگوهای انجام شده دو طرف درباره مسائل دوجانبه، تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کردند و در دور دوم گفت‌وگوها وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان با حضور هیأت‌های سیاسی دو کشور رایزنی‌های خود را پیرامون مسایل دوجانبه ادامه می‌دهند.
پس از انجام این دیدارها، حسین امیرعبداللهیان و البوسعیدی در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند که یکی از مهم‌ترین سؤالات درخصوص واکنش ایران به اقدام اخیر آژانس و قطعنامه ضدایرانی شورای حکام باز می‌گشت. وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خبری اظهار داشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام غیرسازنده‌ای را در پایان هفته گذشته انجام داد در حالی که دو هفته پیش هیأتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کردند، درخصوص همکاری نیرومندتر آژانس و ایران توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند.»
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: «با وجود این به یکباره در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست این روزهای بشدت ریاکارانه ایالات متحده امریکا، قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران روی میز گذاشتند و بار دیگر از آژانس سوء‌استفاده سیاسی کردند.» امیرعبداللهیان گفت: «ما اقدام متقابل و مؤثر را انجام می‌دهیم در عین حالی که به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی‌ خود پایبند خواهیم ماند.» وزیر امور خارجه بیان کرد: «ما از تلاش‌های سازنده سلطنت عمان در کمک به رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران تشکر می‌کنیم و تلاش‌های این کشور را برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق ارج می‌نهیم.» السید بدر البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان نیز در این نشست خبری گفت: ما در این نشست بسیاری از مسائل دوجانبه را مورد بررسی قرار داریم و درخصوص اجرای توافق‌های قبلی و نیز توافقی که در جریان سفر آقای رئیسی به عمان انجام شد، گفت‌وگو کردیم و اجرای این توافقات را پیگیری خواهیم کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی عمان همچنین هرگونه اعمال تروریستی و خشونت‌بار را محکوم و بر تلاش این کشور برای تعامل مثبت با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.  
پاسخ تکراری غرب به حسن‌نیت ایران


ماجرا از این قرار بوده که چندی قبل هیأتی متشکل از سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت امور خارجه طی سفر به وین دیدارهایی با مدیرکل و تیم فنی آژانس انجام داد که طی این دیدارها قرار شد هیأتی از آژانس نیز به ایران سفر کند. این توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس درخصوص رسیدن به راه حلی برای حل ادعاهای آژانس علیه فعالیت هسته‌ای کشورمان انجام شد. پس از این بود که مدیرکل آژانس هم اعلام کرد این توافق صورت گرفته و بزودی هیأتی از سوی آژانس به ایران خواهد آمد.
اما موضع‌گیری‌های امریکا و سه کشور اروپایی نشان داد، طرف غربی که مدت‌هاست از آژانس به عنوان اهرم فشار و دستاویز خود در مذاکرات برای فشار بر ایران استفاده کرده است، مایل نیست این تحرکات دیپلماتیک به حل مسأله منتج شود. از همین رو بود که اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نسبت به این مسأله هشدار داد و تلویحاً از انجام نشدن سفر هیأت توافق شده با آژانس در صورت صدور قطعنامه سخن گفت. اما پاسخ رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد او همچنان زمین بازی رژیم صهیونیستی و غرب را به اقدام فنی ترجیح می‌دهد. وی گفته بود «ایران چه با قطعنامه و چه بدون آن وظیفه دارد اطلاعاتی را که به آن نیاز داریم دراختیارمان بگذارد.»  
دوران تهدید گذشته است
این ادبیات که نشان می‌داد آژانس هیچ حسن‌نیتی در همکاری با ایران ندارد، در حالی است که ایران و آژانس دو هفته قبل درخصوص حل پرونده‌سازی‌های سیاسی که رژیم صهیونیستی آن را ایجاد کرده است به توافقاتی دست یافته بودند. پیگیری روند مخرب غرب به طور شفاف خود را در قطعنامه شورای حکام آژانس نشان داد. این قطعنامه آمرانه و سیاسی با رأی کشورهای غربی، رأی مخالف چین و روسیه و همچنین پنج رأی ممتنع پنجشنبه گذشته به تصویب رسید. محمد اسلامی در اولین واکنش به این مسأله درخصوص سرنوشت سفر هیأتی از آژانس به ایران گفت: «این سفر برای وقتی بود که از سیاست فشار استفاده نکنند، حرکت‌های سیاسی و آوردن عبارات غیرواقعی و غیرحرفه‌ای در شرایطی که گفت‌وگو وجود دارد و مذاکرات مسیر خودش را طی کرده است، در راستای همان سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری است که از نظر ما مردود است.» این موضع در کنار تأکید مجدد روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان درخصوص پاسخ متقابل تهران بخوبی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد در برابر اقدامات غیرسازنده سکوت کند؛ بلکه انتقال پیام‌ها و کنش‌هایی متناسب به رویه غرب در دستور کار جدی مقامات کشورمان است و از اعلام و اقدام هم‌وزن ابایی ندارد. احتمالاً همین اتفاق بتواند کشورهای غربی را بار دیگر به اعتراف درخصوص «شکست فاجعه‌بار» سیاست‌های ضدایرانی خود معترف کند.  
شناورهای امریکایی؛ اهداف جدید ایران در خلیج فارس
فرمانده تروریست‌های سنتکام روز گذشته گفت، گروه ضربت به رهبری این کشور ۱۰۰ شناور بدون سرنشین را در آب‌های راهبردی منطقه خلیج فارس برای جلوگیری از آنچه «تهدیدات دریایی» خواند، مستقر خواهد کرد. ژنرال مایکل کوریلا فرمانده تروریست‌های امریکایی در منطقه‌، این اظهارات را در کنفرانس سالانه منامه در بحرین مطرح کرد و گفت تا سال آینده همین زمان، گروه ضربت ۵۹ ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ شناور بدون سرنشین سطح و زیرسطح که با هم کار و ارتباط برقرار می‌کنند و آگاهی حوزه دریایی را فراهم می‌کنند، گرد هم خواهد آورد. در حالی خبر فعالیت شناورهای امریکایی هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی ایالات متحده رسانه‌ای شده است که حضور بیگانگان در منطقه همواره عامل افزایش مشکلات، بی‌ثباتی و ناامنی بوده است. با وجود این به نظر می‌رسد، حضور این شناورهای بدون سرنشین می‌تواند در شرایط تنش به عنوان اهداف جدید و قابل دسترس از سوی کشورها و گروه‌های ضدامریکایی و حامی استقلال منطقه باشد. چند روز قبل بود که حمله پهپادی به یک نفتکش متعلق به یک صهیونیست در سواحل عمان صورت گرفت و رژیم صهیونیستی و امریکا شروع به اتهام‌زنی علیه ایران کردند.  حالا خبر حضور شناورهای بدون سرنشین در منطقه در حالی مخابره شده است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز گذشته در دیدار با همتای عمانی خود حضور شناورهای کشورهای بیگانه را عامل مضاعف شدن مشکلات منطقه معرفی کرده بود. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه معتقد هستیم کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند، اظهار داشت: ما حضور نیروهای خارجی در منطقه را تهدید صلح و ثبات منطقه می‌دانیم و باور داریم که نیروهای خارجی نظامی یک تهدید در منطقه خلیج ‌فارس و دریای عمان برای امنیت انرژی در منطقه هستند. 
امیرعبداللهیان تأکید کرده بود: هم اکنون تعداد زیادی از شناورهای بدون سرنشین متعلق به کشورهای خارج در آب‌های خلیج ‌فارس و دریای عمان در حال تردد هستند و مشکلات امنیتی منطقه را مضاعف کرده‌اند.


خبــــر
رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه عمان:
امریکایی ها از شکست های خود درس نمی گیرند
​​​​​​​رئیس‌جمهور با تأکید بر موضع جمهوری اسلامی مبنی بر آمادگی برای حصول توافق عادلانه، اظهار داشت: بعضی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتب با واسطه پیام همکاری و تعامل می‌دهند ولی در میدان عمل رفتار آنها با گفتارشان متفاوت است. این ریاکاری قطعاً موجب پشیمانی آنها خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر دیروز در دیدار «السید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان، روابط تهران-مسقط را ریشه‌دار و قوی خواند و افزود: به‌رغم خواست دشمنان این روابط روزبه‌روز در حال گسترش بوده و در ماه‌های اخیر گام‌های مثبتی در مسیر اجرای توافقات میان دو کشور برداشته شده است.
رئیسی با بیان اینکه امروز دشمنی‌های نظام سلطه و در رأس آنها امریکا علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: خشم و عناد امریکایی‌ها از پیشرفت‌های ملت ایران همواره در چهار دهه گذشته استمرار داشته و ناکام شده است ولی امریکایی‌ها از شکست‌های خود درس نمی‌گیرند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از مواضع اصولی عمان برای همکاری با ایران در پیشبرد موضوعات بین‌المللی و تأکید بر موضع جمهوری اسلامی مبنی بر آمادگی برای حصول توافق عادلانه، اظهار داشت: بعضی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتب با واسطه پیام همکاری و تعامل می‌دهند ولی در میدان عمل رفتار آنها با گفتارشان متفاوت است. این ریاکاری قطعاً موجب پشیمانی آنها خواهد شد.
«السید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه رویکرد آیت‌الله رئیسی در تقویت روابط و همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد: روابط عمان با جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دیگر کشورها نمونه است و ما خواهان استمرار و توسعه این روابط در عرصه‌های مختلف هستیم. وزیر خارجه عمان همچنین ضمن اعلام حمایت از مواضع و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم، تصریح کرد: معتقدیم ثبات‌قدم و رفتار صادقانه ایران به نتیجه خواهد رسید.