کودک‌‌کشی سیستماتیک در سرزمین‌های اشغالی

لاله مهرزاد/ بر‌اساس جدیدترین آمارهایی که اداره خاورمیانه سازمان ملل منتشر کرده است، از ابتدای سال 2022 تا پایان ماه اکتبر 47 کودک فلسطینی در حملات نظامیان اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند. این در حالی است که شمار کودکان به شهادت رسیده در سرزمین‌های اشغالی در سال 2021 نیز به 78 کودک می‌رسید.
به گزارش سایت خبری تحلیلی میدل ایست آی، در حملاتی که ارتش اسرائیل، نیروهای امنیتی آن و شهرک‌نشینان صهیونیست طی 10 ماه نخست سال 2022 در کرانه غربی و قدس شرقی علیه مردم فلسطین انجام دادند، 139 فلسطینی به شهادت رسیدند که 30 نفر از آنان کودک بودند. این در حالی است که در حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که در ماه اگوست انجام شد نیز 49 فلسطینی شامل 17 کودک به شهادت رسیدند. جوان‌ترین این شهدا کودکی 4 ساله به اسم جمیل نجم‌الدین نجم بود. آخرین کودک شهیدی که نامش در آمار سازمان ملل مشاهده می‌شود نیز ریان یاسر سلیمان، کودک 7 ساله‌ای است که در اواسط ماه اکتبر به شهادت رسید. بنا بر گزارش‌ها، او در حال بازگشت از مدرسه به خانه بود که نظامیان صهیونیست او و دوستانش را که به سمت آنان سنگ پرتاب کرده بودند، تعقیب کردند. ریان در حال فرار از ارتفاع سقوط کرده و بر اثر سکته قلبی ناشی از این سقوط به شهادت می‌رسد.
بنا بر گزارش سازمان ملل، آمار ماهانه‌ای که در ماه اکتبر از شمار شهدای فلسطینی به دست آمده، بالاترین آمار ماهانه شمار شهدا در سرزمین‌های اشغالی از سال 2005 به این سو است. 
ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست در حالی طی 10 ماه نخست سال میلادی جاری 47 کودک را به شهادت رسانده‌اند که نگاهی به سوابق رژیم صهیونیستی در تمامی دوران‌ اشغالگری آن نشان می‌دهد، نام این رژیم همواره با به شهادت رساندن کودکان عجین و همراه بوده است؛ کودکانی که شهادت هر یک از آنان دل هر انسانی را به درد می‌آورد و مرگ آنان گاه تأثیری عمیق بر مبارزات مردم فلسطین برجا گذارده است. محمد الدوره، کودک 12 ساله‌ای که 30 سپتامبر سال 2000 در حالی که در میان تیراندازی‌های بی‌امان نظامیان اسرائیلی، پشت پدرش پناه گرفته بود و اشک می‌ریخت به شهادت رسید، یکی از این کودکان است. تصاویر مربوط به شهادت او که در جهان بازتاب‌های بسیار یافت، به یکی از نمادهای انتفاضه دوم فلسطین تبدیل شد. شهادت او که در دومین روز از انتفاضه دوم رخ داد، طوری مردم فلسطین را به خشم آورد که با راه‌اندازی سلسله تظاهرات‌ خشم، رژیم صهیونیستی را با چالشی جدی مواجه کردند و با شدت بیشتری به انتفاضه ادامه دادند.
بر اساس آمارهایی که از سوی سازمان ملل ارائه شده است، از زمان شهادت محمد الدوره در سال 2000 تا پایان سال 2021 نظامیان اسرائیلی 2230 کودک را به شهادت رسانده‌اند که بسیاری از آنان کودکان ساکن غزه بودند. 315 کودک در جریان حملات سال 2009، 546 کودک در حملات سال 2014 و 65 کودک نیز در حملات 11 روزه ماه مه سال گذشته به نوار غزه به شهادت رسیدند. این در حالی است که بر اساس گزارشی که دبیرکل سازمان ملل تابستان امسال در مورد وضعیت کودکان در جنگ‌های سال 2021 منتشر کرد، اعلام شده بود، اسرائیل مسئول کشته شدن 78 کودک فلسطینی و معلول شدن 982 نفر از آنان در سال 2021 بوده است. آنتونیو گوترش در این گزارش همچنین تأکید کرده بود، با 85 کودک فلسطینی نیز حین بازداشت بدرفتاری شده است.