خون فوتبالیست‌ها همیشه رنگین‌تر است!

از وقتی پاداش ۱۵ هزار دلاری برد ولز پرداخت و پس از آن هم مجوز واردات خودرو برای همه اعضای تیم‌ملی صادر شد، ورزشکاران رشته‌های غیرفوتبالی لب به انتقاد گشوده‌اند. البته این انتقاد‌ها به امروز و دیروز خلاصه نمی‌شود، بلکه سال‌هاست قهرمانان حسرت نگاه ویژه مسئولان برای تورنمنت‌های مهم به دلشان مانده، اما هر چهار سال یک‌بار کل امکانات کشور برای جام‌جهانی فوتبال بسیج و در نهایت هم بعد از حذف تیم‌ملی، پاداش‌های هنگفتی برای همه اعضای تیم در نظر گرفته می‌شود.
بی‌عدالتی ورزشی
فاصله طبقاتی فوتبال و دیگر رشته‌ها در ورزش کشور هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. جدا از بحث رقم قرارداد‌ها و هزینه‌های نجومی در فدراسیون و باشگاه‌های فوتبال، توجه بی‌حد و اندازه مسئولان به این رشته شکاف موجود را چند برابر کرده است. درحالی‌که همه شرایط برای موفقیت تیم کی‌روش در قطر آماده بود و با یک تساوی می‌توانستیم در جام‌جهانی تاریخ‌ساز شویم، باخت مقابل امریکا رؤیای ایرانی‌ها را برباد داد. این شکست در حالی رخ داد که بازیکنان کشورمان برای برد ولز، نفری ۱۵ هزار دلار پاداش دریافت کردند و قبل از رویارویی با امریکا حواله واردات ماشین برای همه آن‌ها صادر شد.
اینکه چرا برای یک برد در جام‌جهانی و حذف در مرحله مقدماتی چنین پاداش نجومی در نظر گرفته می‌شود، یک بحث است و اینکه پاداش فوتبالی‌ها همیشه ارزی بوده، بحثی دیگر! تبادلات مالی در کشورمان به ریال انجام می‌شود و این مسئله در ورزش نیز صادق است. جالب اینکه پاداش دیگر رشته‌ها نیز ریالی است و بعضاً آقایان حتی سکه‌های وعده داده شده را هم با ورزشکاران ریالی و البته با نرخ دولتی حساب می‌کنند. همه مدال‌آورانی که برای افتخارآفرینی از جان مایه می‌گذارند و سختی‌های زیادی را به جان می‌خرند از اینکه خون فوتبالی‌ها رنگین‌تر از سایر رشته‌هاست، ناراحت و شاکی هستند.


تأثیر منفی بر انگیزه‌ها
رویه پرداخت پاداش‌ها همواره انتقادبرانگیز بوده و هست. هر بار هم که حرف از حمایت از رشته‌های مدال‌آور زده شده عملاً اقدامی صورت نگرفته و وعده‌های مسئولان تنها موجب ناامیدی قهرمانان شده و بس. سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی معتقد است رفتار‌های دوگانه در پرداخت پاداش‌ها تأثیر نامطلوبی روی عملکرد کشتی‌گیران دارد. حسن رنگرز در گفتگو با تسنیم به این مسئله اشاره داشت: «سال سختی پیش‌روی کشتی ایران قرار دارد. بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی و کسب سهمیه المپیک را در پیش داریم، ضمن اینکه نزدیک به ۲۰ ماه تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس باقی مانده و قطعاً برخورد‌های تبعیض‌آمیز روی ظرفیت انگیزشی کشتی‌گیران تأثیر نامطلوب می‌گذارد. نه‌تن‌ها کشتی که همه رشته‌های مدال‌آور متأثر از این موضوع هستند. اگر قرار است جوایزی تعریف شود باید متناسب با افتخارآفرینی و جایگاه مدال‌آوری رشته‎‌ها باشد. از بدنه جامعه ورزش بعید می‌دانم کسی با نفس پرداخت پاداش به فوتبالیست‌ها مخالفتی داشته باشد، آن چیزی که محل بحث است و زمینه نارضایتی و دلخوری قهرمانان مدال‌آور ما را فراهم می‌آورد، رفتار‌هایی با استاندارد‌های دوگانه است. الان تیم ملی کشتی فرنگی ما قهرمان جام جهانی شد، این اتفاق هم در کشوری رخ داد که ما در این مقطع بیشترین تنش سیاسی را با آن‌ها داشتیم، اما دریغ از یک حمایت از تیم. تنها فدراسیون کشتی بود که آیین تجلیل از قهرمانان کشتی فرنگی را برگزار کرد.» رنگرز در ادامه صحبت‌هایش در خصوص بی‌عدالتی اظهار داشت: «اینکه مجموعه کشتی فرنگی از این رفتار گله‌مند است کاملاً بجاست. یک تیم ورزشی صرفاً جهت حضور در جام جهانی مورد حمایت و عنایت ویژه قرار می‌گیرد، اما تیم دیگری که از قضا یکی از رشته‌های مدال‌آور ما در بازی‌های آسیایی و جهانی هم هست و با عنوان قهرمانی و با کاپ قهرمانی و بهترین نتیجه ممکن به کشور برمی‌گردد، نه‌تن‌ها هیچ عزیزی از وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک را در فرودگاه نمی‌بیند، بلکه بعد از آن هم هیچ‌گونه حمایت مادی و معنوی متوجه افتخارآفرینان ورزش کشور نشده و بی‌محلی می‌شود.»
همه کشور‌ها همین‌طورند!
معاون وزیر ورزش تلویحاً از پرداخت پاداش نجومی به فوتبالیست‌ها حمایت کرد. محمد پولادگر در حاشیه مجمع انتخاباتی اسکواش به انتقادات مطرح شده در روز‌های گذشته واکنش نشان داد: «بحث فوتبال جداست و بخش عمده‌ای از آن را فیفا پرداخت می‌کند. فوتبال یک موضوع و یک رشته‌ای است که همه از آن به عنوان صنعت فوتبال یاد می‌کنند. حتی مبالغی که خود فیفا به فدراسیون‌ها برای حضور در جام‌جهانی اختصاص می‌دهد مبالغی نجومی است که هیچ کدام از فدراسیون‌ها در آن قالب نیستند و قرارداد برخی فوتبالیست‌ها به اندازه کل بودجه ورزش یک کشور است. این‌ها قابل قیاس نیستند.» پولادگر مدعی شد همه کشور‌ها چنین رویه‌ای را در برخورد با دیگر رشته‌ها دارند: «این روالی است که همه کشور‌ها برای فوتبال به دلیل ابعاد مختلفی که دارد در نظر می‌گیرند. می‌دانید که اگر این صعود اتفاق می‌افتاد برای همه ورزش خوب بود و حال کشور متفاوت می‌شد. این تأثیرات و ویژگی‌هایی است که فوتبال دارد و فقط ما اینگونه نیستیم. کشور‌های دیگر را هم دیدید که با یک برد به ورزشکارانشان پاداش نجومی دادند. به هر حال هر چیزی در جایگاه خودش قابل احترام است؛ نظر ورزشکاران نیز برای ما قابل احترام است و به نظرم باید همه ورزشکاران واقع‌بین باشند و تأثیراتی را که رشته‌های مختلف ورزشی دارند در نظر بگیرند. ضمن اینکه فقط بحث پاداش نیست. برخی از باشگاه‌هایی که بخش خصوصی یا دولتی در فوتبال روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند، آن‌ها نیز قابل نقد هستند، ولی فوتبال چنین ویژگی دارد و الان فوتبال برای گرفتن اسپانسر هیچ مشکلی ندارد، اما تمام رشته‌های ورزشی این مشکل را دارند. همچنین فوتبال در گرفتن پخش مستقیم مشکلی ندارد و حتی مدعی حق پخش است و این فوتبال است که از صداوسیما طلب دارد. این ویژگی‌هایی است که فوتبال دارد و ورزشکاران باید این را در نظر بگیرند.»